Märklig funktion på ACC:n
Moderator: Forumpolisen
Märklig funktion på ACC:n
ACC:n på min Scenic RX4 -00 har en märklig grej för sig. Den slår nämligen på "återcirkulation/AC" ett tag efter man startat bilen, men bara när det är kallare. Tiden innan den slår på återcirkulationen varierar med temperaturen verkar det som, är det som det varit senaste tiden 15-20 minus så slås den på nästan omedelbart, är det varmare kan det ta nån minut. Detta gör den oavsett om den är i Auto-läge eller inte. Sen är den på i några minuter och förblir sen avstängd så länge man kör.
Detta beteende får den effekten att rutorna hinner börja imma igen pga för litet luftflöde, så det är inte det minsta smart att den gör så. Det går dock att avbryta det hela genom att trycka på knappen för återcirkulation två ggr. Något som jag alltså måste göra varje gång jag börjar köra.
Så frågorna är om detta är ett normalt beteende och om det går att få den att sluta med det? Hittar ingen info om det i instruktionsboken.
Detta beteende får den effekten att rutorna hinner börja imma igen pga för litet luftflöde, så det är inte det minsta smart att den gör så. Det går dock att avbryta det hela genom att trycka på knappen för återcirkulation två ggr. Något som jag alltså måste göra varje gång jag börjar köra.
Så frågorna är om detta är ett normalt beteende och om det går att få den att sluta med det? Hittar ingen info om det i instruktionsboken.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Märklig funktion på ACC:n
Återcirkulation antar jag slås på för att torka upp snabbare, men det verkar vara något som inte funkar.. är det bara när kompressorn är igång eller alltid?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Märklig funktion på ACC:n
När den slår på återcirkulationen så startar kompressorn(AC tänds) samtidigt. Tycker det borde ske när det är plusgrader, inte när det är minus.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Märklig funktion på ACC:n
Det går snabbare att värma upp med återcirkulering.. Tar man samma luft genom värmepaketet flera gånger blir det ju så
Men den borde samtidigt torka luften..
kompressorn är ju bra att motionera lite då och då iaf, så helt illa är det ju inte
Men den borde samtidigt torka luften..
kompressorn är ju bra att motionera lite då och då iaf, så helt illa är det ju inte
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Märklig funktion på ACC:n
Återcirkulation av kupéluften samtidigt som man har AC-funktion gör att luften avfuktas. Frågan är ju snarare om du har en frisk AC om bilen immar igen när den återcirkulerar luften.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Märklig funktion på ACC:n
Jag är väl medveten om att en av återcirkulationens funktioner är att göra så att kupén värms upp snabbare, liksom att en AC är bra på att avfukta luft.
AC:n har funkat klanderfritt i somras då den senast behövdes.
Jag har dock aldrig någonsin hört att en AC skulle kunna göra något vettigt med -20-gradig luft, eller ens att den kan fungera då utan att frysa ihop. Luft som är så kall är fullt tillräckligt torr som den är. Tvärtom har andra AC-bilar jag haft varit så funtade att AC:n inte funkar under en viss temp, några plusgrader tror jag det var.
Sen undrar jag om ni har erfarenhet av -20-30-graders kyla och vad som krävs av värmeanläggningen för att då hålla rutorna någorlunda isfria? Det låter inte så nämligen. För det är definitivt inte att slå på återcirkulationen, inte heller att ha fläkten på för låg hastighet, då bäggedera kommer att resultera i att det isar igen på nolltid, som då blir svårt att få bort även med full värme och hög fläkt, i synnerhet om man är flera i bilen och ännu värre om man nyss har kommit från badhuset, haha!
Detta baserat på över 25 års bilkörande i nedtill -45 grader som värst
AC:n har funkat klanderfritt i somras då den senast behövdes.
Jag har dock aldrig någonsin hört att en AC skulle kunna göra något vettigt med -20-gradig luft, eller ens att den kan fungera då utan att frysa ihop. Luft som är så kall är fullt tillräckligt torr som den är. Tvärtom har andra AC-bilar jag haft varit så funtade att AC:n inte funkar under en viss temp, några plusgrader tror jag det var.
Sen undrar jag om ni har erfarenhet av -20-30-graders kyla och vad som krävs av värmeanläggningen för att då hålla rutorna någorlunda isfria? Det låter inte så nämligen. För det är definitivt inte att slå på återcirkulationen, inte heller att ha fläkten på för låg hastighet, då bäggedera kommer att resultera i att det isar igen på nolltid, som då blir svårt att få bort även med full värme och hög fläkt, i synnerhet om man är flera i bilen och ännu värre om man nyss har kommit från badhuset, haha!
Detta baserat på över 25 års bilkörande i nedtill -45 grader som värst
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Märklig funktion på ACC:n
gammalt kupefilter gör att det immar igen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Märklig funktion på ACC:n
Helt rätt, mycket kan detta forumet men inte verkar det som om körning i riktigt kall väderlek är en av de sakerna... Klart som attans att du inte har någon verkan av AC:n när det är så kallt. Vatten fryser ju nämligen när det är minusgrader. =)
Återcirkulation vid sådan kyla är ju inte att rekommendera. Kan det vara så att det är mjukvaran som är felaktig bara? Min slår aldrig igång AC vid minusgrader. Däremot kör den ju återcirkulation och AC när det är riktigt varmt ute och då är ju den funktionen smart. Annars kan det kanske vara så att din ute-tempgivare har fått en knäpp, vad visar din ute-temp i displayen? Stämmer den angivelsen?
Återcirkulation vid sådan kyla är ju inte att rekommendera. Kan det vara så att det är mjukvaran som är felaktig bara? Min slår aldrig igång AC vid minusgrader. Däremot kör den ju återcirkulation och AC när det är riktigt varmt ute och då är ju den funktionen smart. Annars kan det kanske vara så att din ute-tempgivare har fått en knäpp, vad visar din ute-temp i displayen? Stämmer den angivelsen?
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
Re: Märklig funktion på ACC:n
Äntligen lite vettiga tankar, haha! Men det krävs en Luleå-bo för det tydligen, hehe! (Ta inte illa vid er ni andra, det är skrivet med en stor glimt i ögat! )matjo690 wrote:Helt rätt, mycket kan detta forumet men inte verkar det som om körning i riktigt kall väderlek är en av de sakerna... Klart som attans att du inte har någon verkan av AC:n när det är så kallt. Vatten fryser ju nämligen när det är minusgrader. =)
Återcirkulation vid sådan kyla är ju inte att rekommendera. Kan det vara så att det är mjukvaran som är felaktig bara? Min slår aldrig igång AC vid minusgrader. Däremot kör den ju återcirkulation och AC när det är riktigt varmt ute och då är ju den funktionen smart. Annars kan det kanske vara så att din ute-tempgivare har fått en knäpp, vad visar din ute-temp i displayen? Stämmer den angivelsen?
Yttertempmätaren visar ganska rätt, t.o.m en eller två grader för kallt. Du tror det är samma givare som används? Buggig mjukvara låter annars inte otroligt. Kanske skulle kolla med Renault om det finns uppdatering till den.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Märklig funktion på ACC:n
Nu vet jag inte allt och inte exakt heller. Jag har ibland fel men skriver ändå på forumet. Kanske är det bara norrlänningar som vet hur fuktig luft ska behandlas? Här i Uppland är det aldig fuktigt. Vi har bara torrt och varmt klimat, rena rama öknenmatjo690 wrote:Helt rätt, mycket kan detta forumet men inte verkar det som om körning i riktigt kall väderlek är en av de sakerna... Klart som attans att du inte har någon verkan av AC:n när det är så kallt. Vatten fryser ju nämligen när det är minusgrader. =)
Återcirkulation vid sådan kyla är ju inte att rekommendera. Kan det vara så att det är mjukvaran som är felaktig bara? Min slår aldrig igång AC vid minusgrader. Däremot kör den ju återcirkulation och AC när det är riktigt varmt ute och då är ju den funktionen smart. Annars kan det kanske vara så att din ute-tempgivare har fått en knäpp, vad visar din ute-temp i displayen? Stämmer den angivelsen?
Om man tittar på de tre egenskaperna som uppvärmningssystemet, varje del för sig, har så kanske det blir tydligare.
1. Kall luft kan inte ta upp lika mycket fukt som varm luft. Vid tillräckligt stora temperaturskillnader (dvs då luftens relativa fuktighet passerar daggpunkten) får man alltså en kondensering av vatten. Det är detta som sker på rutorna när det immar igen.
2. Återcirkulerad luft och friskluft går först igenom kupéfiltret för att rena luften och sedan vidare till värmepaketet och ut i kupén.
3. ACn sänker luftens temperatur vilket gör att luften avfuktas. Isbildning på ACns förångare är normalt även vid utetemperaturer över nollan.
Q: Kan luften avfuktas när det är kallt?
A: Ja, om avfuktningen sker vid en låg temperatur är det mindre fukt som måste avfuktas. Så länge det är minusgrader i kupén så är utandningsluften och dunstning från varma kroppar det största problemet att ta hand om. Vid plusgrader i kupén så börjar smältvatten från skor mm tas upp av kupéluften genom evaporation.
Q: Vad gör hög fläkthastighet?
A: Minskar temperaturskillnader genom en ökad strömning av luft.
Q: Om flödet är lågt vid återcirkulation, vad visas för fläkthastighet på displayen?
A: Visas mellan eller hög hastighet på displayen och dåligt luftflöde innebär igensatt kupéfilter.
Q: Kan en AC fungera vid minusgrader?
A: Ja
Slutligen... töm ur golvmattorna i bilen innan du åker iväg. Då är vattnet fruset och man får bort mer än då det är vattenpölar som ska hällas bort. Idéerna är tagna från beduin-Albert som är mer van att skotta ur sandkorn. Nu tar jag fram popcornen ...
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Märklig funktion på ACC:n
Otroligt vad komplicerat detta kunde bli då!
Det krävs dock massor mer av övertygande argument från er i "öknen" innan jag tror på att det är nått vettigt en AC kan göra när det är såpass kallt som 20-30 minus, eller att den ens funkar då. Blir ny intressant kunskap isf.
Bilen är inte heller full med vare sig snö eller is/vatten på mattorna. Kupéfiltret kan dock vara värt att kolla upp, iofs är den servad på märkesverkstad senaste förra vintern, men det är ju ingen garanti för att det är bytt. Var sitter det på en sådan?
Att hög fläkthastighet endast minskar temperaturskillnaderna verkar förenklat i överkant, det skulle innebära att man kyler ned kupén till yttertempen om man har hög fläkthastighet med full värme Men antar att du menar utan hänsyn taget till vare sig uppvärmning eller nedkylning av inkommande luft.
Konstateras kan dock som tidigare nämnt att det är klart sämre med påslagen återcirkulation och AC än utan, när det handlar om minusgrader av det antalet och just min bil i det (o)skick den är i.
Det krävs dock massor mer av övertygande argument från er i "öknen" innan jag tror på att det är nått vettigt en AC kan göra när det är såpass kallt som 20-30 minus, eller att den ens funkar då. Blir ny intressant kunskap isf.
Bilen är inte heller full med vare sig snö eller is/vatten på mattorna. Kupéfiltret kan dock vara värt att kolla upp, iofs är den servad på märkesverkstad senaste förra vintern, men det är ju ingen garanti för att det är bytt. Var sitter det på en sådan?
Att hög fläkthastighet endast minskar temperaturskillnaderna verkar förenklat i överkant, det skulle innebära att man kyler ned kupén till yttertempen om man har hög fläkthastighet med full värme Men antar att du menar utan hänsyn taget till vare sig uppvärmning eller nedkylning av inkommande luft.
Konstateras kan dock som tidigare nämnt att det är klart sämre med påslagen återcirkulation och AC än utan, när det handlar om minusgrader av det antalet och just min bil i det (o)skick den är i.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Märklig funktion på ACC:n
Högre luftflöde minskar temperaturskillnaden mellan en yta och luften genom att den laminära strömningen vid ytan blir tunnare. Fläkten är bara bärare av ett medium som har ett fukt- och energiinnehåll. Genom blandning av energiinnehållet med befintlig kupéluft får man en ökad temperatur eller minskad temperatur. Hur snabbt detta sker beror på fläkthastigheten.Baggis wrote:Otroligt vad komplicerat detta kunde bli då!
Att hög fläkthastighet endast minskar temperaturskillnaderna verkar förenklat i överkant, det skulle innebära att man kyler ned kupén till yttertempen om man har hög fläkthastighet med full värme Men antar att du menar utan hänsyn taget till vare sig uppvärmning eller nedkylning av inkommande luft.
Baggis, köp en bil med eluppvärmd vindruta nästa gång. Bättre funktion får man leta efter! Vad gäller fläkteriet så har jag inte studerat min Laguna in i minsta detalj vid låga temperaturer. Jag är rätt säker på att den först går på låg fläkthastighet under någon minut för att då motorn avgett lite värme till värmepaketet börja fläkta för fullt. Under denna tid lyser AC-lampan.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Märklig funktion på ACC:n
Det är tur att du har en adekvat inhemsk vokabulär disponibel!
Jag har redan en bil med eluppvärmd framruta, en Focus, fast den kör frun med för det mesta
Problemets art är inte främst att framrutan hinner frysa igen, utan sido/bak-rutorna, ju längre bak ju värre. Allt pga att den fukt man tillför från kroppen/kropparna inte förs ut ur bilen mha fläktens inverkan på luftens läge relativt kupén orsakat av den då felaktigt inkopplade återcirkulationen.
Jag har redan en bil med eluppvärmd framruta, en Focus, fast den kör frun med för det mesta
Problemets art är inte främst att framrutan hinner frysa igen, utan sido/bak-rutorna, ju längre bak ju värre. Allt pga att den fukt man tillför från kroppen/kropparna inte förs ut ur bilen mha fläktens inverkan på luftens läge relativt kupén orsakat av den då felaktigt inkopplade återcirkulationen.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Märklig funktion på ACC:n
Som alla vet så droppar kondensvattnet ut under bilar med AC:n på. Detta droppande skulle på ett antal minuter resultera i ett igenfruset utflöde om AC:n nu mot förmodan skulle kunna klara av att avfukta denna luft vilket jag starkt betvivlar. Oavsett vad alla säger så är det dock så att återcirkulation med (eller utan) fungerande AC påslagen kraftigt ökar imbildningen i riktigt kall väderlek, det kan jag sätta min heder på. Det är dock en annan sak om det är någon plusgrad, då kan man snabbt som attans avimma bilen med AC:n.
Du har antingen ett fel på mjukvaran eller någon tempgivare som spökar. På min bil är det samma utetempgivare som styr AC:n som den som ger signaler till diplayen som visar yttertempen. Min AC gick lite som den ville tills jag fixade den givaren.
Du har antingen ett fel på mjukvaran eller någon tempgivare som spökar. På min bil är det samma utetempgivare som styr AC:n som den som ger signaler till diplayen som visar yttertempen. Min AC gick lite som den ville tills jag fixade den givaren.
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
Re: Märklig funktion på ACC:n
Amen! Som de säger i kyrkan när de sagt sina sanningar, hehe!matjo690 wrote:Som alla vet så droppar kondensvattnet ut under bilar med AC:n på. Detta droppande skulle på ett antal minuter resultera i ett igenfruset utflöde om AC:n nu mot förmodan skulle kunna klara av att avfukta denna luft vilket jag starkt betvivlar. Oavsett vad alla säger så är det dock så att återcirkulation med (eller utan) fungerande AC påslagen kraftigt ökar imbildningen i riktigt kall väderlek, det kan jag sätta min heder på. Det är dock en annan sak om det är någon plusgrad, då kan man snabbt som attans avimma bilen med AC:n.
Du har antingen ett fel på mjukvaran eller någon tempgivare som spökar. På min bil är det samma utetempgivare som styr AC:n som den som ger signaler till diplayen som visar yttertempen. Min AC gick lite som den ville tills jag fixade den givaren.
Hmm.. Lite svårt att se hur det skulle kunna vara fel på tempgivaren då den visar så pass rätt som den gör på displayen och samtidigt lura ACC:n totalt. Du hade antagligen felaktiga värden på displayen också?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12