Kontrollampa: förvärmning/elektroniskt fel
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 5
- Joined: 17 Oct 2009, 18:16
Kontrollampa: förvärmning/elektroniskt fel
Hej!
Nämnda kontrollampa (förvärmning/elektroniskt fel) har börjat lysa på min Clio 1.2 Ph2 - 01. Hittade en gammal tråd här där det togs upp av en annan medlem, men skulle vilja förnya den i och med att jag har mer problembeskrivning. Manualen säger dessutom att man ska lämna in bilen för minsta lilla kontrollampa som börjar lysa, och jag vill hellre göra ett försök här på forumet först.
Så fort denna lampa börjar lysa "hugger" det till lite i motorn (alltid inom ca 2-4 minuter efter start), och varvtalet lägger sig runt 1500 rpm konstant (spelar ingen roll hur lite eller mycket jag gasar) och strax under 1000 rpm när jag trycker ner kopplingen. Alltså, motorn varvar upp till 1500 utan att jag gör något?! Går ju åtminstone att "tuffa" av vägen långsamt i och med varvtalet, men man får tutningar på sig i en korsning kan jag lova...
När detta fel dykte upp första gången fick jag tips om att det kunde vara kondens i tanken, och jag köpte därmed k-sprit och hällde i - fixat och ordnat... för ett tag i varje fall. Nu ca 1 1/2 månad senare har jag precis tankat fullt igen (på jet om det kan tänkas ha någon betydelse) och hällt i en k-spritflaska till. Efter ca 7 körda mil (totalt sett, stadskörning) inträffar detta mystiska fenomen igen. När felen har inträffat tidigare kopplade jag det till kondens då bilen hade relativt lite bensin i tanken, men fallet nu är med mycket bensin i tanken?!
Ska tilläggas att motorn, nu när felet uppkom sista gången, varvade upp till ömsom ca 2000 rpm och ömsom ca 1500 rpm när jag stampade på kopplingen ned och upp - alltså 2000 rpm resp. 1500 rpm med pedalerna orörda, men med det faktum att varvtalet ändras efter att ha tryckt ned och upp kopplingen en gång (i neutralläge). Tidigare gånger har det konstant varit 1500 rpm när felet har uppträtt.
Ni som har orkat läsa så här långt har säkert förstått att felet försvinner efter ett tag, antingen för att jag har hällt i k-sprit eller pga att tiden löser problemet?
Felet har som sagt dykt upp några gånger tidigare, och då upplevde jag att det omedelbart hjälpte med k-sprit. Kan jet ha mindre k-sprit i bensinen än statoil möjligen, om det skulle kunna vara något? Eller något annat följdfel som brukar kunna kopplas till att det har varit kondens i tanken? Jag är rädd för att det inte hjälper i mitt fall att lämna in bilen för att läsa av felkoden, i och med att felet inte nödvändigtvis uppkommer när bilen är på verkstad - och jag vill självklart lösa problemet på något sätt så att felet/felen inte eskalerar.
Alla duktiga problemlösare, vad säger ni?
/Carl-Henrik
Tidigare som har skrivits om detta:
clio2002 skrev:
Indikeringen för "elektronikfel/förvärmning" är tänd. Någon som vet vad det kan innebära? Eller måste man lämna in bilen på Renault för att läsa ut felkoden??
Kan vara massa olika fel. inloppsluftsgivare, spjällhus, kablage till gaspedal."
Nämnda kontrollampa (förvärmning/elektroniskt fel) har börjat lysa på min Clio 1.2 Ph2 - 01. Hittade en gammal tråd här där det togs upp av en annan medlem, men skulle vilja förnya den i och med att jag har mer problembeskrivning. Manualen säger dessutom att man ska lämna in bilen för minsta lilla kontrollampa som börjar lysa, och jag vill hellre göra ett försök här på forumet först.
Så fort denna lampa börjar lysa "hugger" det till lite i motorn (alltid inom ca 2-4 minuter efter start), och varvtalet lägger sig runt 1500 rpm konstant (spelar ingen roll hur lite eller mycket jag gasar) och strax under 1000 rpm när jag trycker ner kopplingen. Alltså, motorn varvar upp till 1500 utan att jag gör något?! Går ju åtminstone att "tuffa" av vägen långsamt i och med varvtalet, men man får tutningar på sig i en korsning kan jag lova...
När detta fel dykte upp första gången fick jag tips om att det kunde vara kondens i tanken, och jag köpte därmed k-sprit och hällde i - fixat och ordnat... för ett tag i varje fall. Nu ca 1 1/2 månad senare har jag precis tankat fullt igen (på jet om det kan tänkas ha någon betydelse) och hällt i en k-spritflaska till. Efter ca 7 körda mil (totalt sett, stadskörning) inträffar detta mystiska fenomen igen. När felen har inträffat tidigare kopplade jag det till kondens då bilen hade relativt lite bensin i tanken, men fallet nu är med mycket bensin i tanken?!
Ska tilläggas att motorn, nu när felet uppkom sista gången, varvade upp till ömsom ca 2000 rpm och ömsom ca 1500 rpm när jag stampade på kopplingen ned och upp - alltså 2000 rpm resp. 1500 rpm med pedalerna orörda, men med det faktum att varvtalet ändras efter att ha tryckt ned och upp kopplingen en gång (i neutralläge). Tidigare gånger har det konstant varit 1500 rpm när felet har uppträtt.
Ni som har orkat läsa så här långt har säkert förstått att felet försvinner efter ett tag, antingen för att jag har hällt i k-sprit eller pga att tiden löser problemet?
Felet har som sagt dykt upp några gånger tidigare, och då upplevde jag att det omedelbart hjälpte med k-sprit. Kan jet ha mindre k-sprit i bensinen än statoil möjligen, om det skulle kunna vara något? Eller något annat följdfel som brukar kunna kopplas till att det har varit kondens i tanken? Jag är rädd för att det inte hjälper i mitt fall att lämna in bilen för att läsa av felkoden, i och med att felet inte nödvändigtvis uppkommer när bilen är på verkstad - och jag vill självklart lösa problemet på något sätt så att felet/felen inte eskalerar.
Alla duktiga problemlösare, vad säger ni?
/Carl-Henrik
Tidigare som har skrivits om detta:
clio2002 skrev:
Indikeringen för "elektronikfel/förvärmning" är tänd. Någon som vet vad det kan innebära? Eller måste man lämna in bilen på Renault för att läsa ut felkoden??
Kan vara massa olika fel. inloppsluftsgivare, spjällhus, kablage till gaspedal."
Re: Kontrollampa: förvärmning/elektroniskt fel
Tror inte att kondensen respektive T-spriten du har hällt i har med detta fel att göra. Är det elektriskt gasspjäll på den här motorn tro? Har det ingen betydelse om du trycker full gas, ligger motorn fortfarande på 1500 varv?
Låter mer som ett elektriskt fel någonstans i insprutningen och som att datorn går in i limp-home. Kontakter till gasspjäll och alla kontakter och kopplingar kring databox rekomenderas för en översyn/rengöring/sprayning primärt. Felsökning med dator är ju annars en bra start, kostar ju inte så mycket med enbart en felkodskontroll på verkstad.
Låter mer som ett elektriskt fel någonstans i insprutningen och som att datorn går in i limp-home. Kontakter till gasspjäll och alla kontakter och kopplingar kring databox rekomenderas för en översyn/rengöring/sprayning primärt. Felsökning med dator är ju annars en bra start, kostar ju inte så mycket med enbart en felkodskontroll på verkstad.
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
-
- Posts: 5
- Joined: 17 Oct 2009, 18:16
Re: Kontrollampa: förvärmning/elektroniskt fel
Jättebra infallsvinklar och tips!
Det har ingen betydelse om det är full gas, eller noll gas - det är konstant 1500 varv. Dock strax under 1000 varv när kopplingen är nere. Ska undersöka om det är elektrisk gasspjäll och detta med översyn/rengöring/sprayning till kontakter samt kopplingar kring databox och gasspjäll, och återkommer om resultat. I nuläget går det att köra med bilen som vanligt. Bara att hoppas på att felet dyker upp igen för ovanlighetens skull så att man kan felsöka aktivt.
Jag tror att jag väntar lite med felkodssökning iom att felet kommer och går, men får ju lämna in den på detta om inget jag testar hjälper. Iofs kanske det är möjligt att alla felkoder loggas/sparas när något fel har inträffat - dvs att felkodssökningen ser vilka fel som tidigare har inträffat, någon som vet detta?
Får man fråga vad limp-home står för? Duger 5-56, eller rekommenderas något annat som kontaktspray?
Många tack!
Det har ingen betydelse om det är full gas, eller noll gas - det är konstant 1500 varv. Dock strax under 1000 varv när kopplingen är nere. Ska undersöka om det är elektrisk gasspjäll och detta med översyn/rengöring/sprayning till kontakter samt kopplingar kring databox och gasspjäll, och återkommer om resultat. I nuläget går det att köra med bilen som vanligt. Bara att hoppas på att felet dyker upp igen för ovanlighetens skull så att man kan felsöka aktivt.
Jag tror att jag väntar lite med felkodssökning iom att felet kommer och går, men får ju lämna in den på detta om inget jag testar hjälper. Iofs kanske det är möjligt att alla felkoder loggas/sparas när något fel har inträffat - dvs att felkodssökningen ser vilka fel som tidigare har inträffat, någon som vet detta?
Får man fråga vad limp-home står för? Duger 5-56, eller rekommenderas något annat som kontaktspray?
Många tack!
Re: Kontrollampa: förvärmning/elektroniskt fel
limp-home = halta hem
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Kontrollampa: förvärmning/elektroniskt fel
Om den beter sig som du säger så har du med all säkerhet elektriskt gasspjäll vilket stärker teorierna om limp-home som ju alltså betyder halta hem men vad som i realiteteten menas är reservläge på datorn, någon parameter (exempelvis att den inte känner av vilket läge gasspjället har, eller inte får någon kontakt med det) är utanför gränsvärdena. Då ställer den in sig på ett reservläge så att man kan halta sig hem eller till verkstad med bilen. Felet du har ligger förmodligen i någon kontakt/kabelhärva eller i själva ECU:n (motordatorn).
Vad gäller felkoderna så sparas de i ECU:n så att de kan läsas av i efterhand, bäst är Renault:s pateterade system men det finns även andra, mindre precisa system på andra verkstäder.
5-56 är inte det sämsta, men bäst är elektronikrengöring eller bromsrengöring. Spraya mycket och använd gärna tryckluft om du har det tillgängligt för att blåsa ur kontakterna i omgångar.
Konstigt förresten att den går ner i varvtal när du trycker in kopplingen, men att gasa spelar alltså ingen roll då heller?... Har bilen nåt spärrsystem som gör att den i vanliga fall inte går att starta om inte kopplingen är intryckt?
Vad gäller felkoderna så sparas de i ECU:n så att de kan läsas av i efterhand, bäst är Renault:s pateterade system men det finns även andra, mindre precisa system på andra verkstäder.
5-56 är inte det sämsta, men bäst är elektronikrengöring eller bromsrengöring. Spraya mycket och använd gärna tryckluft om du har det tillgängligt för att blåsa ur kontakterna i omgångar.
Konstigt förresten att den går ner i varvtal när du trycker in kopplingen, men att gasa spelar alltså ingen roll då heller?... Har bilen nåt spärrsystem som gör att den i vanliga fall inte går att starta om inte kopplingen är intryckt?
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
-
- Posts: 5
- Joined: 17 Oct 2009, 18:16
Re: Kontrollampa: förvärmning/elektroniskt fel
Jag hade visst kortslutning på mig själv när jag beskrev felet. Det är bromspedalen som påverkar varvtalet ner till under 1000 varv, och inte kopplingen (när felet har inträtt). Gasen fungerar alltså inte varken när kopplingen är uppe eller nere. Frågan kanske därmed inte är aktuell längre (i och med att jag beskrev fel), men det är alltså inte någon typ av startspärr gällande kopplingen på bilen.
Sammanfattning av felet:
*Kontrollampa förvärmning/elektroniskt fel lyser.
*Går ej att gasa när felet har inträtt, oberoende av någon pedalkombination.
*Varvtalet lägger sig på strax över 1500 när felet har inträtt.
*Varvtalet sjunker till under 1000 vid bromsning.
*Felet har hitintills inträffat inom 5 min från start.
*Felet inträffar inte vid varje start.
*Felet går över om bilen får stå ett tag.
Möjliga faktorer, om än mer eller mindre långsökta:
*Hade lite bensin i tanken när vädret gick från ett par minus till ca 5 plus.
*Har fått bilen tvättad, dock ej motortvätt (om det har kommit in fukt någonstans).
*Det kalla/fuktiga vädret i största allmänhet.
*Övriga oidentifierade faktorer.
Idag tänkte jag införskaffa stålborste, elektronikrengöring och eventuellt ett bränslefilter för att kunna attackarera problematiken med. En bekant tyckte att jag skulle byta filtret. Jag är lite osäker på hur filtret skulle kunna få bilen att bete sig så här, i och med att motorn trots allt får bränsle, men det skadar väl aldrig att inspektera den i varje fall.
Jag återkommer och förklarar hur bilen beter sig efter detta.
Ps. Jag uppskattar hjälpen enormt! Sen kan förhoppningsvis någon annan med samma eller liknande fel ha hjälp av denna tråd... Ds.
Sammanfattning av felet:
*Kontrollampa förvärmning/elektroniskt fel lyser.
*Går ej att gasa när felet har inträtt, oberoende av någon pedalkombination.
*Varvtalet lägger sig på strax över 1500 när felet har inträtt.
*Varvtalet sjunker till under 1000 vid bromsning.
*Felet har hitintills inträffat inom 5 min från start.
*Felet inträffar inte vid varje start.
*Felet går över om bilen får stå ett tag.
Möjliga faktorer, om än mer eller mindre långsökta:
*Hade lite bensin i tanken när vädret gick från ett par minus till ca 5 plus.
*Har fått bilen tvättad, dock ej motortvätt (om det har kommit in fukt någonstans).
*Det kalla/fuktiga vädret i största allmänhet.
*Övriga oidentifierade faktorer.
Idag tänkte jag införskaffa stålborste, elektronikrengöring och eventuellt ett bränslefilter för att kunna attackarera problematiken med. En bekant tyckte att jag skulle byta filtret. Jag är lite osäker på hur filtret skulle kunna få bilen att bete sig så här, i och med att motorn trots allt får bränsle, men det skadar väl aldrig att inspektera den i varje fall.
Jag återkommer och förklarar hur bilen beter sig efter detta.
Ps. Jag uppskattar hjälpen enormt! Sen kan förhoppningsvis någon annan med samma eller liknande fel ha hjälp av denna tråd... Ds.
-
- Posts: 5
- Joined: 17 Oct 2009, 18:16
Re: Kontrollampa: förvärmning/elektroniskt fel
Kopplade ur batteriet häromdagen och satte igång med kontaktrengöring till att börja med. Borstade ur alla givare och kontakter jag kunde hitta, speciellt kring ecu:n, med en avklippt pensel samt sprayade på rikligt med elektronikspray.
Bilen fungerade felfritt under två körningar efter detta, men sedan återkom felet.
Min andra åtgärd skulle ju bli bränslefiltret, men enligt Hayne´s reparationshandbok sitter det inget filter på min clio. Så då föll det! Ska dock höja upp bilen senare idag och kontrollera ändå.
Börjar bli rädd för att det skulle vara något fel på gasspjället (som vi har snuddat vid tidigare i denna tråd). Har sökt kring detta problem, och det verkar vara hyffsat vanligt med fel på gasspjället?
Har funderat noga kring exakt hur felet uppstår, och hittills har det ju varit inom 5 min från start, men nu har jag dessutom noterat att det enbart verkar dyka upp vid gasavdrag (fortfarande inom ca 5 min från start) - och det har bara dykt upp vid relativt låga hastigheter, typ vid korsningar och övergångsställen där man ändå måste göra gasavdrag. Talar detta extra mycket för att det skulle vara någon speciell givare i gasspjället, eller att jag måste rosta min ekonomi lite för att byta hela spjället?
Felet verkar dessutom inte inträffa alls när drifttemperatur har uppnåtts?!
Har bokat tid för en felkodssökning på fredag, men om någon har någon tanke om detta innan dess är jag oerhört intresserad!
Bilen fungerade felfritt under två körningar efter detta, men sedan återkom felet.
Min andra åtgärd skulle ju bli bränslefiltret, men enligt Hayne´s reparationshandbok sitter det inget filter på min clio. Så då föll det! Ska dock höja upp bilen senare idag och kontrollera ändå.
Börjar bli rädd för att det skulle vara något fel på gasspjället (som vi har snuddat vid tidigare i denna tråd). Har sökt kring detta problem, och det verkar vara hyffsat vanligt med fel på gasspjället?
Har funderat noga kring exakt hur felet uppstår, och hittills har det ju varit inom 5 min från start, men nu har jag dessutom noterat att det enbart verkar dyka upp vid gasavdrag (fortfarande inom ca 5 min från start) - och det har bara dykt upp vid relativt låga hastigheter, typ vid korsningar och övergångsställen där man ändå måste göra gasavdrag. Talar detta extra mycket för att det skulle vara någon speciell givare i gasspjället, eller att jag måste rosta min ekonomi lite för att byta hela spjället?
Felet verkar dessutom inte inträffa alls när drifttemperatur har uppnåtts?!
Har bokat tid för en felkodssökning på fredag, men om någon har någon tanke om detta innan dess är jag oerhört intresserad!
Re: Kontrollampa: förvärmning/elektroniskt fel
Kablaget vid gaspedalen. Sitter 2 skarvar där som brukar glappa. Ena änden sitter i gaspedalen den andra är skarvad ovan pedalstället ca:40 cm från gaspedalen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 5
- Joined: 17 Oct 2009, 18:16
Re: Kontrollampa: förvärmning/elektroniskt fel
Det var antagligen bull´s eye det sistnämnda tipset. En mekaniker på Rejmes tyckte också att det lät som detta kontaktfel. Kontaktänden bakom gaspedalen var lugn, men andra änden glappade en hel del. Har varit nere där och känt på kablarna tidigare, men just denna skarv hade jag missat. En kabelhärva sitter otroligt dumt på detta ställe dessutom - har säkert kommit åt den flera gånger med fötterna.
Gjorde ett enkelt funktionstest som antagligen var onödigt i och med att kontrollampan innefattar alla elfel (antar jag), men jag ryckte ur skarvkontakten och vred om tändningen. Mycket riktigt dök kontrollampan upp.
I varje fall rengjorde jag skarvkontakten, och sprutade på rejält med elektronikspray precis som jag har gjort på alla andra kontakter hittills - samt stabiliserade glappet med några varv med eltejp. Jag försökte även höja upp kabelhärvan lite grann för att undvika framtida fel.
Har provkört fyra gånger, och simulerat alla felsituationer från tidigare (korsningar, vägbulor etc.) - och felet har hitintills inte kommit tillbaka. Knack, knack ta i trä...
Nu är det iofs underligt enligt min mening att glappet inte har uppkommit under körning när motorn är uppe i drifttemperatur, men det kanske bara hade varit en tidsfråga innan glappet hade orsakat fel då också.
Tusen tack till er som har tagit er tid att svara, det uppskattas enormt!
Gjorde ett enkelt funktionstest som antagligen var onödigt i och med att kontrollampan innefattar alla elfel (antar jag), men jag ryckte ur skarvkontakten och vred om tändningen. Mycket riktigt dök kontrollampan upp.
I varje fall rengjorde jag skarvkontakten, och sprutade på rejält med elektronikspray precis som jag har gjort på alla andra kontakter hittills - samt stabiliserade glappet med några varv med eltejp. Jag försökte även höja upp kabelhärvan lite grann för att undvika framtida fel.
Har provkört fyra gånger, och simulerat alla felsituationer från tidigare (korsningar, vägbulor etc.) - och felet har hitintills inte kommit tillbaka. Knack, knack ta i trä...
Nu är det iofs underligt enligt min mening att glappet inte har uppkommit under körning när motorn är uppe i drifttemperatur, men det kanske bara hade varit en tidsfråga innan glappet hade orsakat fel då också.
Tusen tack till er som har tagit er tid att svara, det uppskattas enormt!