Tändspole nr 6?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
martenb

Tändspole nr 6?

Post by martenb »

Verkstaden bytte nyligen tändspole nr 6. Vilken av dem är det? (Laguna II, V6, 2002). Det är väl någon av de dolda? Öppnade upp igår och kollade men ingen såg så himla ny ut och dessutom är alla av märket Valeo eller Sagem, trots att de sa att de bytte till "original" och det är ju Delphi nuförtiden.
Har beställt egna från Ebay, 300 kr/st för att ha nästa gång det händer. Denna gång gör jag nog jobbet själv.
Mårten Bäck
Laguna V6 sedan. 2002.
Ägd sedan 7800 mil. Nu 9800 mil. Bytt kamrem, 1 tändspole, smörjt elhissar, bussningar bak, länkarm, styrled.
Tony
Forumpolis

Re: Tändspole nr 6?

Post by Tony »

1 närmast svänghjulet
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
martenb

Post by martenb »

Ursäkta min okunnighet. Var sitter svänghjulet och hur räknar man sen?

Om jag står och tittar med motorn framför mig, hur räknar man då?

Det är ju två rader:

¤ ¤ ¤ (gömda)

¤ ¤ ¤ (ej gömda, längst fram på bilen)
Mårten Bäck
Laguna V6 sedan. 2002.
Ägd sedan 7800 mil. Nu 9800 mil. Bytt kamrem, 1 tändspole, smörjt elhissar, bussningar bak, länkarm, styrled.
bo johansson

Post by bo johansson »

Hej !
Enligt mina noteringarär är spolarna numrerade enligt följande:

de främre V 123 H
de bakre V 456 H

V= vänster

Du ska tänka V och H som om du sitter i bilen och tittar framåt!

Mekonomen har spolar med 3 års garanti som kostar ca 300 kr styck.

Du frågar var kommer nästa fel att uppstå!
Jag har en Laguna 2 V6 som jag köpte när den gått 8000 mil nu 17000!
Detta hände med min!
-Spindelleder och stylreder vid cirka 10 000 - 12000 mil. cirka 4 tkr
-Temperaturgivare och kontakt! 12 ooo mil cirka 1 tkr ( motorna gick då och då ryckigt/misständning!

De senaste 5000 milen felfria inkl 2 besiktningar
Hälsningar
Bo J
Karlskrona
Bo Johansson
bo johansson

Post by bo johansson »

Hej!
Glömda att ge följande råd!
De främre tändspolarna är mycket enkla att byta själv! (enklare än att byta tändstift på en moped)

De bakre är betydligt svårare att byta! Bränsleinsprutningssystemet måste demonteras! Även en renault verkstad kan montera så att bränsleläckage uppstår. Byt samtliga bakre spolar samtidigt och ha kvar de kvar som fungerar som reservspolar till de främre!
Bo J
Karlskrona
Bo Johansson
martenb

Post by martenb »

Stort tack för tipsen! Jag skruvade själv bort insuget för att titta hur pass lätt det var att komma åt de bakre tändspolarna. Jag monterade dock inte bort hela insuget utan vek det bara lite åt sidan för att titta. Eftersom bilen ju ändå funkar ville jag inte börja riva för mycket. För att få bort hela hade jag fått montera bort röret till luftfiltret också. Måste man byta någon packning när man haft borta insugsröret? Packningen borde vara bytt när verkstaden bytte tändspolen.

Så du menar att det är risk för bränsleläckage? Jag hade ju inte isär bränsleinsprutningen utan skruvade bara bort den silvriga "kåpan", själva insuget, och det är ju bara ett antal skruvar. Några slangar hade jag inte av.
Jag provade i och för sig bara att provstarta bilen efter det och har inte kört efter det. Men jag borde väl märka läckage om det luktar bränsle i motorutrymmet?

Jag byter de inre tändspolarna när bilen ska in på service i vår. De främre är ju som du skrev väldigt lätta att byta.
Mårten Bäck
Laguna V6 sedan. 2002.
Post Reply