Diagnos på min renault, blivit konstig??

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
camilla
Posts: 9
Joined: 07 Dec 2009, 15:33
Location: Avesta

Diagnos på min renault, blivit konstig??

Post by camilla »

Hej. Är precis ny här :-) Är verkligen inge bra på bilar tyvärr. Har en renault megane årsmodell 97. Och den har problem.
Lite om den...
Hade inget tanklock ett tag, så det kanske kommit lite vatten i bensin, hälldes i K-sprit, för en vecka sedan. Tror jag det heter?
För den gick lite ojämt på tomgången, lite ryckig, men inget värre.

Nu senaste dagarna har den liksom tappat kraften, den rycker när man gasar på i 50, helst om man kör på 4:an och gasar mera, eller rycker, hela bilen vibrerar.
Och den orkar inte lika mycket på låga växlar längre, måste växla ner till 2:an i korsningarna, annars lägger den av. Och den låter konstig, liksom puttrar av bilden, inte alla cylindrar kanske? eller vad det heter, den låter lite som en gräsklippare. Luktar lite bränt kan den också göra ibland.
Verkligen tacksam om någon har lite tips på vad det kan vara. [smilie=001_07.gif]
mvh camilla


(förstod inte var jag skulle skriva namn och ort?)
Camilla, Avesta
camilla
Posts: 9
Joined: 07 Dec 2009, 15:33
Location: Avesta

Re: Diagnos på min renault, blivit konstig??

Post by camilla »

camilla wrote:Hej. Är precis ny här :-) Är verkligen inge bra på bilar tyvärr. Har en renault megane årsmodell 97. Och den har problem.
Lite om den...
Hade inget tanklock ett tag, så det kanske kommit lite vatten i bensin, hälldes i K-sprit, för en vecka sedan. Tror jag det heter?
För den gick lite ojämt på tomgången, lite ryckig, men inget värre.

Nu senaste dagarna har den liksom tappat kraften, den rycker när man gasar på i 50, helst om man kör på 4:an och gasar mera, eller rycker, hela bilen vibrerar.
Och den orkar inte lika mycket på låga växlar längre, måste växla ner till 2:an i korsningarna, annars lägger den av. Och den låter konstig, liksom puttrar av bilden, inte alla cylindrar kanske? eller vad det heter, den låter lite som en gräsklippare. Luktar lite bränt kan den också göra ibland.
Verkligen tacksam om någon har lite tips på vad det kan vara. [smilie=001_07.gif]
mvh camilla


(förstod inte var jag skulle skriva namn och ort?)

ingen som har nåt förslag?
Camilla, Avesta
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Diagnos på min renault, blivit konstig??

Post by john »

skrev ett pm till dig ang en ev orsak på problemmet,det kan vara en tändspole som havererat då jag haft liknande problem med min bil,orsaken då var en tändspole som givit upp.
John Ignell Enviken
camilla
Posts: 9
Joined: 07 Dec 2009, 15:33
Location: Avesta

Re: Diagnos på min renault, blivit konstig??

Post by camilla »

john wrote:skrev ett pm till dig ang en ev orsak på problemmet,det kan vara en tändspole som havererat då jag haft liknande problem med min bil,orsaken då var en tändspole som givit upp.
aha, tackar :-) Hade missat det. Ska kolla upp det. Tack så mycket.
mvh camilla
Camilla, Avesta
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Diagnos på min renault, blivit konstig??

Post by mange »

Angående signaturen
Du går in på kontrollpanelen sedan profil sedan ändra signatur... där skriver du ditt namn och var du bor :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
camilla
Posts: 9
Joined: 07 Dec 2009, 15:33
Location: Avesta

Re: Diagnos på min renault, blivit konstig??

Post by camilla »

Min bil har väl ingen tändspole? Eller har jag fel? Har inte den tändmodul?
Camilla, Avesta
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Diagnos på min renault, blivit konstig??

Post by Tony »

camilla wrote:Min bil har väl ingen tändspole? Eller har jag fel? Har inte den tändmodul?
alla bilar som har tändstift har tändspole, den ger ju gnistan
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply