Larm/fjärr nyckel CLIO II

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Tosun

Larm/fjärr nyckel CLIO II

Post by Tosun »

Fjärrnyckeln till centrallåset har slutat funka helt nu.Var halvkass ett bra tag.Funka bra ibland från avstånd och ibland inte.
Nu har den lilla dioden trillat ur dosan.Den lyste ändå inte men tänkte höra vad den har för funktion??Måste jag lödda dit en ny?

Sen annan grej.Sitter två batterier original i dosan ( stora som 50öringar)
Första gången dosan sluta funka bytte jag Både batterierna utan resultat.Plockade
ur ena batteriet och det funka??Har sedan dess haft bara 1batteri i den.Lägger jag in ett till slutar den funka ????

Gäller CLIO II 1999 1.4
Erdal , Ag
Tosun

Re: Larm/fjärr nyckel CLIO II

Post by Tosun »

Ingen :roll:
Erdal , Ag
Tosun

Post by Tosun »

Har nu löddat på en ny Diod på nyckeln.Sitter jag i bilen så kan jag öppna centrallåset med fjärrren.Stiger jag ut för att låsa så funkar det inte.Har provat från alla möjliga vinklar utifrån utan framgång.
Någon som har någon aning om vad det kan vara som spökar??

Plockade även ner ir grejen som sitter på taket i bilen för att kolla så det inte läckt in vatten på den.Var rent o fint så där kan det inte vara något fel.
Erdal , Ag
Tosun

Post by Tosun »

En grej till,kan ej öppna dörren på förarsida med nyckel.Nyckeln bara snurrar.På motsatt sida funkar det utan problem.Kan det vara något med fjärrnyckeln att göra?
Erdal , Ag
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Tosun wrote:En grej till,kan ej öppna dörren på förarsida med nyckel.Nyckeln bara snurrar.På motsatt sida funkar det utan problem.Kan det vara något med fjärrnyckeln att göra?
att det snurrar beror på att låset tror att nyckeln är fel. dvs det kärvar..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tosun

Post by Tosun »

Tony wrote:
Tosun wrote:En grej till,kan ej öppna dörren på förarsida med nyckel.Nyckeln bara snurrar.På motsatt sida funkar det utan problem.Kan det vara något med fjärrnyckeln att göra?
att det snurrar beror på att låset tror att nyckeln är fel. dvs det kärvar..

Någon aning om hur jag kan lösa detta?
Erdal , Ag
Tosun

Post by Tosun »

Funderar på att köpa ny kit för att kunna fjärröppna centrallåset.
Skulle det funka att koppla detta till dörröppnaren som sitter nere vid växelspaken?

http://www.autokatalogen.se/wls/view_ar ... dNo=288683
Erdal , Ag
Tosun

Post by Tosun »

Efter mycket letande och trixande idag med nyckel och mottagare i bilen så blev det bättre genom plocka bort Mörka plastskyddet till Ir mottagaren som sitter på taket i bilen.
Funkar inte perfekt men går att låsa och stänga med fjärr.Jag e nöjd.

Passade samtidigt på och skifta Låsen på dörrarna.Bökigt var det men nu har man iaf lås som funkar med nyckel på förarsida :lol:
Erdal , Ag
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Låter som om du har ett klent batteri i fjärren. Dubbelkolla exakt vad det ska vara för batteri i fjärren. Kan ju vara fel som sitter i och inte ger fjärren tillräcklig sprutt.

Vid upplåsning ska man sikta mot mottagaren uppe vid innerbakspegeln.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Tosun

Post by Tosun »

Har köpt två nya batterier och slängt dem gammla :(
Hur får jag reda på vilket batteri som sitter i original?
Erdal , Ag
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Renaulthandlaren vet vilka batterier som är specade.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply