Kangoo 1 -00 1,4l startar inte ingen tändning ingen bensin.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
wersache

Kangoo 1 -00 1,4l startar inte ingen tändning ingen bensin.

Post by wersache »

Hej jag var ute och körde med min renault kango express 1,4l -00 modell 1
när jag sedan parkerade bilen för att hämta diverse saker och kom ut och skulle starta bilen startade den inte.

jag har tittat alla säkringar och dem är hela.
jag har också gjort rent och sprutat 5-56 i kontakt stycket till tändlägesgivaren.
jag har tryckt på knappen i motorrummet som är något krockskydd för bensinen.
jag har tittat gnistan på stiften och inte det minsta gnista på stiften.

jag har mätt upp bensinpumpen och ingen ström där heller vid krankning av motor och när jag sätter på tändningen.

imobelizerns lampa på instrumentpanelen lyser fast sken i ca 1-2 sekunder sedan slocknar den jag har även testat reservnyckeln men nej motorn går runt fint allt annat fungerar kanon saknar dock gnista på stiften och bensintillförsel till motorn.

jag behöver lite hjälp ifrån er kunniga är det någon som har haft liknande fel på sin ? mvh alexander

bilia vågar jag inte lämna bilen till riktigt än då jag har dåliga erfarenheter av dem sisst kostade räkningen för min megane 10000kr för byte av styrenheten + att dem bytt saker som absolut inte ens hade med felet att göra...
Alexander Fingal / Renault kangoo -00
Båtreparatör / Göteborg
Dennis
Forumpolis

Re: Kangoo 1 -00 1,4l startar inte ingen tändning ingen bensin.

Post by Dennis »

Knäpp isär reläboxen och kontaktstycket i kopplingsboxen i motorrumet på vänstersidan. Kolla oxidering där. Också ganska vanligt.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
wersache

Post by wersache »

hej jag tittade där igår och visst var ett litet svart av ca 4-5 st svarta små reläer lite oxiderat men dock hjälpte det ej...

det sämsta är ju att jag inte vet vart dem går till så jag vet liksom inte vart jag skall kolla för reläer osv..
Båtreparatör / Göteborg
wersache

Post by wersache »

Det får bli Bilia verkstaden på måndag.. finner ingen lösning på detta mystiska problem... dock är det ju lite surt att behöva betala 1800kr för en felsökning som tar dem ca 1minut att göra via datorn..

:(
Båtreparatör / Göteborg
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Njae!! Datorn är ett hjälpmedel, det måste vara en fungerande mekaniker också som kan behandla felsökningsinfon från diagnosutrustningen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
wersache

Post by wersache »

skulle jag få då säga att vad har en ikke fungerande mekaniker på en bilia verkstad att göra då ?

jag vet av tidigare erfarenheter att dem får en felkod om det är ett elektroniskt fel på givare och dylikt för att sedan slå upp felkoden i´(typ) en felkodsbok eller system som på sitt vis talar om vad just den felkoden är.

sedan är det ju så att jag också kan ha ett mekaniskt fel och då gör det ju saken lite värre då finns det ju inget som kan ge denna ledtråd.

typ bromsröret är av.

punka på däcket.

ja osv.

i mitt fall skulle har jag garanterat fel på antingen kabelbrott, någon givare som är kass eller databoxen som sagt upp sig.

det hela hade gjort saken mycket lättare om någonting av antingen bensinpumpen eller gnista hade kommit fram men båda har sagt hejdå...

jag ohm mätte denna impulsgivaren idag och den (Verkar fungera) då jag får samma ohm antal via en givare som sitter i en fungerande kangoo.

jag kopplade även isär det vita kontaktstycket som sitter i motorrummet på förarsidan under det svarta plastskyddet vid säkringarna...

jag är så förbannad på dem här bilarna så jag kommer illa kvickt göra mig av med allt som har med renault att göra. jag verkar ju inte vara den första som har problem med den här typ utav bil.
URSÄKTA mig jag gillar faktist renault när dem väl fungerar men jag har ju bara verkardetsom haft en renault som fungerar lite när den själv vill.

Mvh Trött renault ägare
Båtreparatör / Göteborg
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

kollat tändlägesgivaren?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
wersache

Post by wersache »

hej tony ja impulsgivaren är ju den jag mätt upp både min bil och på en fungerande 1,4l kangoo och den visar samma ohm antal :(

startspärren verkar det inte vara heller då lampan lyser fast sken och sedan slocknar.

har testat med reservnyckel och orginalnyckel den lyser med fast sken i 1-2sek sedan slocknar lampan.

jag har testat att synca båda nycklarna med bilen det hjälpte inte heller..
jag har kollat alla säkringar tagit loss kontakt stycken sprayat med 5-56 och även tagit ut alla reläer som jag kan hitta.

tryckt på bränsle knappen i motorrummet.

mätt upp bensinpumpen och inte någon ström till pumpen vid varken krankande av motor eller bara vrida nyckeln i tändläge.

jag blir så trött det känns som man testat allt.

vissa säger rulla igång den men det hjälper inte.
andra säger testa jordklämma via - på batteri och motor hjälper inte
ja allt känns bara så pissigt just nu...

man tycker ju att det är någon annan som haft samma symptomer och lämnat in den för att sedan få svaret på felet..

jag vet ju till 100000000000% att det finns mängder av duktigt folk här på forumet som kan och är superduktiga på detta. men än är det bara tony och dennis som försökt hjälpa till..
uppskattar den hjälp jag fått ifrån er :)
Båtreparatör / Göteborg
wersache

Post by wersache »

Idag lämnade jag in bilen på bilia i sisjön,,

BILEN LAGADES PÅ HELA 2 MINUTER:::::

felet var 12v + matningen till databoxen

röd kabel på kabelskohandsken till databoxen i motorrummet.

anledningen till att dem hittade felet så snabbt var att det inte gick att koppla upp bilen med deras felsökningsdator då boxxen inte svarade det enda dem gjorde var att dra en kabel ifrån + ifrån batteriet till en 5amper säkring och sedan lödde dem på den på den röda kabeln i början på kabelsko handsken..

Kostnad 0:- då dem inte kunde felsöka bilen utan att koppla in datorn.

det enda dem sa var GOD JUL :P
Båtreparatör / Göteborg
john
Forumpolis
Firstname: John
Surname: Ignell

Post by john »

Ja ibland så ska man tur med!
Jag sparade ca 2000t på att göra service på en annan verkstad än i sthlm igår så :D
Fast det var en märkesverkstad på båda ställena.
John Ignell Enviken
Post Reply