Mégane Coupé 2.0 16v 97, skakar som fan vid gas

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Lurifix

Mégane Coupé 2.0 16v 97, skakar som fan vid gas

Post by Lurifix »

Tjena, kom precis hem efter o varit ute och kört en sväng och märkte på hemvägen att bilen vibrerade(mer än vanligt) och provade gasa på lite och då skakade det av bara fan, kändes mest från högersidan. Det märktes tydligast i femmans växel när jag låg i runt 70-80kmh men knappt alls i lägre hastigheter.
Jag vet att min bakaxel är lite lite skev men det har inte varit så det ställt till nått problem förut och har inte varit med om nått som får mig att tro att den skulle blivit värre, har förstått att det skulle kunna vara nån tändspole som gett upp men hade gärna hört era åsikter här. Kanske nån som haft samma problem?
Ska till verkstaden imorgon för att byta olja ändå så får kolla upp det då.
mange
Forumpolis

Re: Mégane Coupé 2.0 16v 97, skakar som fan vid gas

Post by mange »

Sitter hjulen fast? annars så kan det vara drivknut då borde ljudet ändras när du svänger.... om bilen går rent när du torrgasar så är det ingen tändspole (föresten en såndär har väl inte som nyare bilar en spole / stift eller kommer jag ihåg fel?)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

har tändkasett i toppen med 2 dubbelspolar,bara att byta allt om det är det,men det låter inte så..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Lurifix

Post by Lurifix »

Har förhoppningsvis hittat felet, hjulen är centrerade med sånnadär plastringar, eller alla hjulen förutom ett ;) ska sätta i nya i veckan och förhoppningsvis var det inget mer än det... Tändspole var det nog inte iaf, eftersom motorn går helt normalt när den står still och gasar. Tack för svaren
john
Forumpolis
Firstname: John
Surname: Ignell

Post by john »

Sen så glömmer vi inte namn samt ort på inläggen-Tack
John Ignell Enviken
Post Reply