R19 1.4 E6J Går dåligt + avgasvärden

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Amstaff

R19 1.4 E6J Går dåligt + avgasvärden

Post by Amstaff »

Fick bilen gratis, har bytt kamrem + topplockspackning + vattenpump och olja / stift / filter.

Det är en R19 -92 med 1,4l förgasarmotor (allt är elektroniskt).

Problemet är att den går ojämnt på tomgång, typ 2 cylindrar, vid 200rpm går den på 3 och efter 3000rpm går den fin fint. (Motorn studsar som en galning på tomgång o hela bilen skakar)

Komp efter byte är 8.5 på cyl 2-4 och 9 på cyl 1.

På bes. fick jag förhöjda HC och CO värden på tomgång, på förhöjd tomgång (2500rpm) var värdena normala.

Har kollat allt känns det som, mätt upp givare, mätt impulsgivaren (245ohm) och dubbelkollat TDC etc typ 5gånger.
Det enda "felet" jag kan hitta är att tändningen verkar vara fel, på 1:ans cylinder så tänder den långt före TDC markeringen på sprängkåpan, man ser strecket på svänghjulet precis bakom själva kanten på hålet man kikar in via, alltså verkar den vara helt fel.

Men allt är ju elektroniskt?

Finns ingenting som går att justera, fördelaren är stummad och allt sköts elektroniskt.

Någon som har en ide´?

Har lyst in i kat. och cellerna ser fin fina ut så jag tvivlar på att katten ger dåliga värden, har bytt lambda också och den visar rätt vid mätning.
Krille Ranta - Umeå
Dennis
Forumpolis

Re: R19 1.4 E6J Går dåligt + avgasvärden

Post by Dennis »

Tror du satt kamremmen en eller två kugg fel.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
john
Forumpolis
Firstname: John
Surname: Ignell

Post by john »

Så glömmer vi inte namn samt ort på inläggen om man vill ha dom kvar,allt enligt den läsbara notisen för att skriva inlägg på forumet :shock:
John Ignell Enviken
Amstaff

Post by Amstaff »

Dennis wrote:Tror du satt kamremmen en eller två kugg fel.
Har kollat det flera gånger, såvida den inte lyckas kugga varje gång vilket jag tvivlar.

På vevaxeln ska markeringen vara neråt och då ställer man ju via spåret i blocket mot "U" som fattas i kuggen, på kamdrevet så ställer man den rektangulära mot markeringen som är på ventilkåpan. Har t.om kollat så att strecket på svänghjulet matchar mot det starkare strecket på sprängkåpan på lådan.
Krille Ranta - Umeå
Amstaff

Post by Amstaff »

Någon?
Krille Ranta - Umeå
Post Reply