Oljeläckage efter service
Moderator: Forumpolisen
Oljeläckage efter service
På grund av bristande tid och ork lämnade jag in bilen på en verkstad för att göra service. Dagen efter råkar jag av en slump se att 4l Mobil1 hamnat på parkeringen. Som tur var hade en kompis en dunk olja i bilen varpå vi fyllde på och körde direkt till verkstaden. De tappade ur all olja och kom äntligen på idén att byta kopparringen vid bottenpluggen.
Det var som förståeligt jävligt kladdigt i hela motorrummet och underredet. Körde en motortvätt och hoppades slippa se olja något mer på ett tag, MEN, naturligtvis fortsätter det droppa. Vad mer kan man göra än att byta packningen? Ska man tvingas byta hela pluggen också? Eller kan det läcka från något annat ställe och till sist hamna vid pluggen som väl sitter lägst?
Det känns ju inge vidare vare sig för miljö, bil eller plånbok att åka runt och lämna stora fläckar så fort man stannat.
Hoppas någon kan komma med tips
Per
Det var som förståeligt jävligt kladdigt i hela motorrummet och underredet. Körde en motortvätt och hoppades slippa se olja något mer på ett tag, MEN, naturligtvis fortsätter det droppa. Vad mer kan man göra än att byta packningen? Ska man tvingas byta hela pluggen också? Eller kan det läcka från något annat ställe och till sist hamna vid pluggen som väl sitter lägst?
Det känns ju inge vidare vare sig för miljö, bil eller plånbok att åka runt och lämna stora fläckar så fort man stannat.
Hoppas någon kan komma med tips
Per
Re: Oljeläckage efter service
Kanske behöver dra åt Olje filtret lite till , har dom smörjt det nya filtret innan dom satte på det?PerC wrote:På grund av bristande tid och ork lämnade jag in bilen på en verkstad för att göra service. Dagen efter råkar jag av en slump se att 4l Mobil1 hamnat på parkeringen. Som tur var hade en kompis en dunk olja i bilen varpå vi fyllde på och körde direkt till verkstaden. De tappade ur all olja och kom äntligen på idén att byta kopparringen vid bottenpluggen.
Det var som förståeligt jävligt kladdigt i hela motorrummet och underredet. Körde en motortvätt och hoppades slippa se olja något mer på ett tag, MEN, naturligtvis fortsätter det droppa. Vad mer kan man göra än att byta packningen? Ska man tvingas byta hela pluggen också? Eller kan det läcka från något annat ställe och till sist hamna vid pluggen som väl sitter lägst?
Det känns ju inge vidare vare sig för miljö, bil eller plånbok att åka runt och lämna stora fläckar så fort man stannat.
Hoppas någon kan komma med tips
Per
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Renault Clio IV 2013
Re: Oljeläckage efter service
Det vette tusan om de gjorde något rätt alltså, var inte där och kollade hela tiden utan satte mig glatt och kikade på libanesisk såpopera på tv:n...
Måste jag lyfta bilen för att komma åt filtret? Syns ju rätt bra ovanifrån (1.2). Oljan måste inte ur för det va?
Tack för snabbt svar
Måste jag lyfta bilen för att komma åt filtret? Syns ju rätt bra ovanifrån (1.2). Oljan måste inte ur för det va?
Tack för snabbt svar
Re: Oljeläckage efter service
Om du kommer åt det uppifrån så kan du ju bara känna om det sitter fastPerC wrote:Det vette tusan om de gjorde något rätt alltså, var inte där och kollade hela tiden utan satte mig glatt och kikade på libanesisk såpopera på tv:n...
Måste jag lyfta bilen för att komma åt filtret? Syns ju rätt bra ovanifrån (1.2). Oljan måste inte ur för det va?
Tack för snabbt svar
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Renault Clio IV 2013