Kamremsbyte Clio 1,6 16v ´04
Moderator: Forumpolisen
Kamremsbyte Clio 1,6 16v ´04
Hejs!
Ny på forumet och ny Renaultägare. Har tidigare kört franskt men inte Renault (läs Xantia).
Jo, den clion jag köpt är en 1,6 16v som bara rullat 3700mil. Men det är en 04a så det är väl åldern som tar ut sin rätt.
Har försökt läsa lite på forumet om kamremsbyten och alla talar om något specialverktyg för att låsa kam/vev.
Ska det verkligen behövas?
Om man märker upp den gamla remmen mot dreven och för över märkningarna på den nya remmen ska det väl inte kunna gå fel?
Behöver jag verkligen byta vattenpumpen, den har ju inte gått långt...?
/Mats
Ny på forumet och ny Renaultägare. Har tidigare kört franskt men inte Renault (läs Xantia).
Jo, den clion jag köpt är en 1,6 16v som bara rullat 3700mil. Men det är en 04a så det är väl åldern som tar ut sin rätt.
Har försökt läsa lite på forumet om kamremsbyten och alla talar om något specialverktyg för att låsa kam/vev.
Ska det verkligen behövas?
Om man märker upp den gamla remmen mot dreven och för över märkningarna på den nya remmen ska det väl inte kunna gå fel?
Behöver jag verkligen byta vattenpumpen, den har ju inte gått långt...?
/Mats
Mats Silfverberg
R Clio 1,6 16v ´04
MB E240t ´01
R Clio 1,6 16v ´04
MB E240t ´01
Re: Kamremsbyte Clio 1,6 16v ´04
ingen kil på veven till drevet,, pumpen åldras fast man inte använder den
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Nu fattar jag inte riktigt. Du tycker man ska byta vattenpumpen... Så långt är jag med.
Vad menar du med kil på veven?
Har inte drevet en naturlig fastsättning på veven eller går den att sätta hur som hellst? Måste väl gå att märka upp den med. Är jag helt ute å cyklar?
/Mats
Har inte drevet en naturlig fastsättning på veven eller går den att sätta hur som hellst? Måste väl gå att märka upp den med. Är jag helt ute å cyklar?
/Mats
Mats Silfverberg
R Clio 1,6 16v ´04
MB E240t ´01
R Clio 1,6 16v ´04
MB E240t ´01
Drevet går att sätt hur som helst,finns ett nollningshål i veven som man har ett verktyg tillmasi wrote:Nu fattar jag inte riktigt. Du tycker man ska byta vattenpumpen... Så långt är jag med.
/Mats
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Ok, då fattar jag. Är de ett väldigt udda verktyg eller kan de gå med ett borr eller liknande?
Kammarna då? Dem måste väl gå att märka upp...
/Mats
Kammarna då? Dem måste väl gå att märka upp...
/Mats
Mats Silfverberg
R Clio 1,6 16v ´04
MB E240t ´01
R Clio 1,6 16v ´04
MB E240t ´01
På jobbet har dem börjas serva Nissan.
Sitter inte denna Renaultmotor i vissa Nissan?
Motorn, heter den k4m?
/Mats
Sitter inte denna Renaultmotor i vissa Nissan?
Motorn, heter den k4m?
/Mats
Mats Silfverberg
R Clio 1,6 16v ´04
MB E240t ´01
R Clio 1,6 16v ´04
MB E240t ´01
Ja, då var remmen bytt. Fick tag på verktygen, utan dem går det inte.
Remmen är inte svår att byta men det är något fruktansvärt trångt!
Det är helt enkelt inte värt besväret att byta själv, näst gång lämnar jag in bilen...
/Mats
Remmen är inte svår att byta men det är något fruktansvärt trångt!
Det är helt enkelt inte värt besväret att byta själv, näst gång lämnar jag in bilen...
/Mats
Mats Silfverberg
R Clio 1,6 16v ´04
MB E240t ´01
R Clio 1,6 16v ´04
MB E240t ´01
Äääh... så trångt är det inte på en 1,6'a...
2,016v är trång med sin idiotiska aggregatremspännare
Men utan förkunskaper är det dumdristigt att ge sig på det jobbet, och verktygen är bra och ha det håller jag med om.
2,016v är trång med sin idiotiska aggregatremspännare
Men utan förkunskaper är det dumdristigt att ge sig på det jobbet, och verktygen är bra och ha det håller jag med om.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem