Säsongsbetonat elspöke Renault Laguna-99 1.9 dti

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jerkan

Säsongsbetonat elspöke Renault Laguna-99 1.9 dti

Post by jerkan »

Hej!

Jag gör ett tappert försök igen.
Det som händer är att hela instrumentbrädan är ur funktion, bränsle, hastighetsmätare, klocka, stereo, ja allt är ur funktion. När jag försöker byta säkringen till denna krets så smäller den direkt eller fungerar en stund, en vecka eller så.

Jag misstänker att det har något med fukt/väderlek att göra för detta problem gäckade mig från och till under förra hösten/vintern för att sedan försvinna under vårkanten. Det har fungerat bra sedan dess men till min fasa ringer sambon i dag och säger med panik, "allt är svart" på väg till läkarstaton med bilen.

Så nu hoppas jag att någon har kunskap om detta problem på detta eminenta forum, Beröm till er som svarar och besitter kunskap som vi övriga får ta del av.

MVH Jerry
Gezpo

Re: Säsongsbetonat elspöke Renault Laguna-99 1.9 dti

Post by Gezpo »

GÅr säkringen direkt så är det ju något som är kortis i.Det är bara att börja följa kablar och se om du kan hitta något. Börja med säkringesdosan det är ju det enkla. Är stereon hemma kopplad är det inte helt otroligt att felet finns där.
Föresten hur stor är säkringen som går? Den verkar ju vara ganska hårt belastad.
Mattias Axelsson
Mjölby
Lagunakombi 2,0-99
jerkan

Post by jerkan »

Ja du har nog rätt i det du säger, hade bara en liten förhoppning om att någon vart med om samma fel, att det t.ex kröp in fukt på nåt visst ställe.
Det verkar ju hänga ihop med väderleken (gissningsvis).

Säkringen är på 10A och säkrar dessa brukare enl bruksanvisning, radio, elspeglar, klocka, färddator, temp och även om det inte står i boken så dör iaf hastighet/varvräknare bränsle, ja hela instrumentpanelen utom själva belysningen där.
Radion är monterad av märkesvärkstad innan jag köpte bilen. Det är väl iof ingen garanti på att det inte kan vara fel där.

Jag ger det några dagar i hopp om att någon vet eller vart med om samma problem annars får jag ge mig i kast med säkringsdosan. Är det någon som "släppt ner säkringsdosan" och vet om det är svårt eller om en "bytabromsarpåsinhöjd" kille klarar av det.

Tack för svar/ Jerry
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Sitter det glödstift i kylvattensystemet för snabbare uppvärmning eller är det webastu?
Så kan det ju vara det som krånglar :idea:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
matjo690

Post by matjo690 »

Dennis wrote:Sitter det glödstift i kylvattensystemet för snabbare uppvärmning eller är det webastu?
Så kan det ju vara det som krånglar :idea:
Det tror jag på också...kolla det!
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
jerkan

Post by jerkan »

Njae... webast sitter det inte och nå glödstift har jag aldrig hört talas om men jag antar att det ställs in som en webasto och nå sånt finnns ej. Jag kör med vanlig motorvärmare och det som ni nämt är väl i stället för det? Hur menar ni att det hänger ihop om nu så är fallet?

Mvh Jerry
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

jerkan wrote:Njae... webast sitter det inte och nå glödstift har jag aldrig hört talas om men jag antar att det ställs in som en webasto och nå sånt finnns ej. Jag kör med vanlig motorvärmare och det som ni nämt är väl i stället för det? Hur menar ni att det hänger ihop om nu så är fallet?

Mvh Jerry
nej det är inget som ställs in, lag II har tex en tempstyrd värmare, har för mig det är 5+ som den används under.
eftersom ditt fel finns under dom kalla årstiderna,kan en liknade sak vara ett troligt fel..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Moderna dieslar utnyttjar bränslet så effektivt att motorn inte kommer upp till drifttemp utan tillsatsvärme. Elektrisk via 3st glödstift i ett aluminiumblock på värmeslangarna eller dieseldriven webastu.
Nu är den ju 10år gammal men jag tror den har glödstiften.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
jerkan

Post by jerkan »

OK,ja jag ska titta om jag har det aluminiumblock som du/ni talar om.

Då borde det ju finnas en säkring för den brukarn i så fall. Förstår inte vad det skulle ha med den krets som jag pratar om att göra. Eller menar ni att det som jag skrev tidigare "temp" skulle kunna vara den funktionen, jag fick för mig att det var temp som visar yttertemperaturen den som sitter brevid klockan?!?

Tack för att ni hjälper till!
Post Reply