Renault 4CV Turbo-1951- grinis.
Moderator: Forumpolisen
japp ser ut att vara mycket godis i motorn, så det kan vara smidda delar i den, men efter en snabb genomgång av den så tror jag att det bara ska va att stoppa i den i bilen och starta, motorn var enligt uppgift nybyggd tidigt 70tal och ej använd sen den byggdes och jag tror på honom före den var jäkligt fräch invändigt... därimot så passar inte koplingen ingående axeln,Dennis wrote:Det är nog inga problem med delar det är ju som ett jättemekano så det är bara att plocka i det som man vill ha, Är det en äkta turbospis så är det smidda stakar och kolvar samt flytande kolvbult
Fast en busamotor låter ju inte så tråkigt och vikten blir ju betydligt bättre.
så jag får forska lite mera om det...
hejs
Johan Grindlund
Du behöver nog en R8 G låda till det där. Grattis och gratis att hitta en sån Som alternativ kan vara R10 år1970 fyrväxlad tyvärr.
Eller skrotar du pendelaxlarna och bygger en subram med dubbla länkarmar och dubbelledade drivaxlar liknande Alpine310. då kan du ta låda från R5 fram till och med -85 (längsmonterad) finns även 5vxl.
Eller skrotar du pendelaxlarna och bygger en subram med dubbla länkarmar och dubbelledade drivaxlar liknande Alpine310. då kan du ta låda från R5 fram till och med -85 (längsmonterad) finns även 5vxl.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Gissar på en modifierad volvo 343 motor... en stålmusfemma motor är det inte (de har avkapade motorfästen... de vid remkåpan).
Vxl R8 G låda funkar ju fint... kan köpa sådana i frankrike nyrenoverade för runt 55 000 kr om det är lite över budget så fungerar en vanlig R8 R10 låda (4vxl) som dennis säger så är de sena lådorna hållbarast. den som håller sämst är de tidiga (de hållbara är växellådshalvorna skruvade ihopskrivade längsled) hursom så håller nog inte en vanlig R8 låda om du får ut en massa vrid på engång... men de går att förstärka genom att tillverka en gördel och sätta på änden av lådan (längst fram) för problemet är att växellådsinnehålet skjuts ut framåt så en gördel gör det hela mycket bättre.
Utgående axel är lätt att byta och kan göras med lådan på plats.
Så byt utgående axel och montera motorn
Vxl R8 G låda funkar ju fint... kan köpa sådana i frankrike nyrenoverade för runt 55 000 kr om det är lite över budget så fungerar en vanlig R8 R10 låda (4vxl) som dennis säger så är de sena lådorna hållbarast. den som håller sämst är de tidiga (de hållbara är växellådshalvorna skruvade ihopskrivade längsled) hursom så håller nog inte en vanlig R8 låda om du får ut en massa vrid på engång... men de går att förstärka genom att tillverka en gördel och sätta på änden av lådan (längst fram) för problemet är att växellådsinnehålet skjuts ut framåt så en gördel gör det hela mycket bättre.
Utgående axel är lätt att byta och kan göras med lådan på plats.
Så byt utgående axel och montera motorn
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Dennis: En 5GT T Har inga fullflytande kolvbultar eller smidda kolvar.
har kollat mot en sugis motor och där är det samma stakar
Grinis : Nu ser man mer vad det tänkas kan vara för motor ..oljepump är 5GT T tidigt utförande ..Behövs en bild då ventil kåpa är borta för att avgöra om det är en topp från 5GTT då även vissa modeller har förborrade samt gängade hål som 5ggt avgasgrenrör använder ..men en god start på vidare förädling med slitdelar .
har kollat mot en sugis motor och där är det samma stakar
Grinis : Nu ser man mer vad det tänkas kan vara för motor ..oljepump är 5GT T tidigt utförande ..Behövs en bild då ventil kåpa är borta för att avgöra om det är en topp från 5GTT då även vissa modeller har förborrade samt gängade hål som 5ggt avgasgrenrör använder ..men en god start på vidare förädling med slitdelar .
okej då vet jag lite mer vad det är för någe jag fått tag i, ska räkna splines i ingående axel och kolla vad för kopplingslamell som behövs köpas in, värkar som om motorn passar lådan bara att lemellen är fel, kan kanske gå att byta centrum på lamellen till rätt typ,
ps ska fixa en bild med ventilkåpan avplockad...
hejs
ps ska fixa en bild med ventilkåpan avplockad...
hejs
Johan Grindlund
okej har svänghjul med styrtappar till tryckplattan så det skulle va kanon om det bara var att plocka på en lamell som passade till vexellådan, har däremot inte mätt upp hus stor tryckplatta so sitter på, men får återkomma om det, ska man svarva ur och fixa krymppassning eller vilken metod tror du passar bäst?Bengt wrote:Oki..de ska vara 200cm dia på tryckplatta ..sen lammel centrum går att svarava ur och byta till den du ska ha .Eller ta ett svänghjul från en superfemma GTS och borra om bult för tryckplattan så kan du även använda Tändbox för GTT .
Kan de bli bättre ?
Är helt lost på renaulter men superfemma är en helt vanlig renault 5 GTS?
GTT är det en motormodell eller?
hejs
Johan Grindlund
Du glömde TXE som var den bäst utrustade om jag minns rätt. 75hk..Bengt wrote:Superfemma 1985-1990 där ingår även 5GT Turbo ,GTE ,GTS eller sniken TS. var väl de som kunde köpas här..Eller har jag glömt någon?.
GTTurbo gick dock inte att köpa i Sverige eller Tyskland pga avsaknad av cat. Den hade c1j 1.4 med turbo på 110 eller 125hk beroende på årsmodell. GTE hade 1721-motorn med multipoint på 95hk.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
kolla hur många splines det är på kopplingen. är kopplingen fräch så är det bra att byta den utgående axeln (fanns olika antal splines på olika lådor av den typen). kanske är ett alternativ om du inte hittar en passande koppling.
Men den stora kollingen sitter väl i volvo 343, sena stålmus femmor, samt superfemmor och twingo.
Här kan du hitta lite värre doningar på koppling
http://www.mecaparts.com/Cinematique/pa ... R5&page=13
Men den stora kollingen sitter väl i volvo 343, sena stålmus femmor, samt superfemmor och twingo.
Här kan du hitta lite värre doningar på koppling
http://www.mecaparts.com/Cinematique/pa ... R5&page=13
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Joakim16v wrote:Du glömde TXE som var den bäst utrustade om jag minns rätt. 75hk..Bengt wrote:Superfemma 1985-1990 där ingår även 5GT Turbo ,GTE ,GTS eller sniken TS. var väl de som kunde köpas här..Eller har jag glömt någon?.
GTTurbo gick dock inte att köpa i Sverige eller Tyskland pga avsaknad av cat. Den hade c1j 1.4 med turbo på 110 eller 125hk beroende på årsmodell. GTE hade 1721-motorn med multipoint på 95hk.
Tyskland fanns de min är en -86 och inköpt därifrån , 115Hk och fas 2 12oHk...Där är skillnaden i turbin på trycksidan samt tändmodulen som heter Re209 mot fas1 Re208...Var me motor modellerna jag tänkte på för GTE o TXE är grunden samma block . Sen är det bara små förändirngar mellan fas1/2 .
Re: Renault 4CV Turbo-1951- grinis.
nu ska motorn till cv4:an säljas ska vara samma som satt i volvo 343 med turbokonverterad förgasarmotor. pris bud men kom gärna och titta på den först. står o Malmköping.
tele 0704904985 Johan G
hejs
tele 0704904985 Johan G
hejs
Johan Grindlund
Re: Renault 4CV Turbo-1951- grinis.
har påbörjat kaross byggandet, efter en periods via med div opel projekt,
så nu vill jag laga lite rost igen
bildet på bygget kommer inom kort,
hejs
så nu vill jag laga lite rost igen
bildet på bygget kommer inom kort,
hejs
Johan Grindlund
Re: Renault 4CV Turbo-1951- grinis.
fan ser ju nästan ut som en slantback nästan! kommer nog bli redigt fränt bilder på turbo bygget!!
Renault TS R -77 /care