Tändstiftsgänga paj i toppen
Moderator: Forumpolisen
Tändstiftsgänga paj i toppen
Farsans Senic går (igen) på tre cylindrar, men nu pga att tändstiftet lossnat, och det finns inga gängor kvar i toppen.
Stiftet hade lossnat, stiftet var nästan borta, likaså halva tändspolen uppbrunnen.
Jag antar att det hela beror på att stiftet ej varit draget så det suttit och glappat...
Nån som har nån annan teori?
Hur som helst måste det ju till nya gängor, och det enda jag kan tänka mig är Helicoil.
men hur kommer man i så fall åt?
Det är långt ner mellan kammarna, och dessutom sitter ju bråten halvvägs in under vindrutan!
OM man nu skulle bli tvungen att ta av toppen för att komma åt, vilket jag hoppas slippa, är det mycket bökigt?
Ska tillägga att jag aldrig meckat renault tidigare, frånsett nåt bromsbeläggbyte.
Tips på hur man gör detta, oavsett om det är med Heliciol eller nån annan lösning, tas tacksamt emot!
Skulle jag få ordning på detta fins det chans att jag byter bort min gamla Mitsubishi mot denna...
Stiftet hade lossnat, stiftet var nästan borta, likaså halva tändspolen uppbrunnen.
Jag antar att det hela beror på att stiftet ej varit draget så det suttit och glappat...
Nån som har nån annan teori?
Hur som helst måste det ju till nya gängor, och det enda jag kan tänka mig är Helicoil.
men hur kommer man i så fall åt?
Det är långt ner mellan kammarna, och dessutom sitter ju bråten halvvägs in under vindrutan!
OM man nu skulle bli tvungen att ta av toppen för att komma åt, vilket jag hoppas slippa, är det mycket bökigt?
Ska tillägga att jag aldrig meckat renault tidigare, frånsett nåt bromsbeläggbyte.
Tips på hur man gör detta, oavsett om det är med Heliciol eller nån annan lösning, tas tacksamt emot!
Skulle jag få ordning på detta fins det chans att jag byter bort min gamla Mitsubishi mot denna...
Rasmus Eriksson
Re: Tändstiftsgänga paj i toppen
Inte så bra att gänga ner spånor i cylindern
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Tändstiftsgänga paj i toppen
En kompis till mig hade samma problem fast med en Audi och det sluta med en ny renoverad motor , han gänga när toppen satt kvar och det blev bara sk*t av allt. Ett het tips är att du tar av toppen annars blir det precis som Tony säger.
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Renault Clio IV 2013
Re: Tändstiftsgänga paj i toppen
Ta av toppen på de där låter man helst bli. Jag skulle garanterat göra det på plats.
Man ställer motorn i läge så att insugventilen är öppen i den cylindern, trycksätter insugningsröret och vips så har man skapat ett luftflöde upp genom tändstifthålet. INGA spån i motorn Kanske bara han som håller i verktyget, hihi,,,
Man ställer motorn i läge så att insugventilen är öppen i den cylindern, trycksätter insugningsröret och vips så har man skapat ett luftflöde upp genom tändstifthålet. INGA spån i motorn Kanske bara han som håller i verktyget, hihi,,,
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Tändstiftsgänga paj i toppen
Jag har gjort som så ett par ggr när ja gängat t-stift.Dränkt Helicoil gängan i fett innan jag börjar så fastnar spånet.Använt en liten slang att suga rent kolvtopp med lite kommer alltid ner och den avbruttna delen från gängan kommer alltid ner.Det har funkat bra för mig.
INGET JAG REKOMENDERAR DOCK OM DU ÄR RÄDD OM MOTORN:
Det kan bli dyrt.
Se till att ha en helicoil gänga med övergång avsedd för tändstift.Så slipper du borra.
INGET JAG REKOMENDERAR DOCK OM DU ÄR RÄDD OM MOTORN:
Det kan bli dyrt.
Se till att ha en helicoil gänga med övergång avsedd för tändstift.Så slipper du borra.
Mattias Axelsson
Mjölby
Lagunakombi 2,0-99
Mjölby
Lagunakombi 2,0-99
Re: Tändstiftsgänga paj i toppen
Ja så kan man också göraDennis wrote:Ta av toppen på de där låter man helst bli. Jag skulle garanterat göra det på plats.
Man ställer motorn i läge så att insugventilen är öppen i den cylindern, trycksätter insugningsröret och vips så har man skapat ett luftflöde upp genom tändstifthålet. INGA spån i motorn Kanske bara han som håller i verktyget, hihi,,,
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Renault Clio IV 2013
Re: Tändstiftsgänga paj i toppen
Ok, tackar för alla dessa svar!
Jag kommer nog att titta på möjligheten att göra det på plats, men det får vi se.
Går det att lossa nåt motorfäste eller liknande för att tippa fram motorn?
Som det är nu sitter ju allt in under vindrutan så man ser ju inget, och kommer ju inte åt.
Jag kommer nog att titta på möjligheten att göra det på plats, men det får vi se.
Går det att lossa nåt motorfäste eller liknande för att tippa fram motorn?
Som det är nu sitter ju allt in under vindrutan så man ser ju inget, och kommer ju inte åt.
Rasmus Eriksson
Re: Tändstiftsgänga paj i toppen
Nu, ungefär ett år senare går bilen igen!
Vad som behövdes var att min "andrabil" (Mitsubishi Galant) inte gick genom besiktningen pga en massa rost, då lessnade jag och tog tag i denna som stått i över ett år.
Jag hittade nån renoveringssats för tändstiftsgängor på Biltema som jag lyckades fixa detta med.
Hur bra det blev vet jag inte, men det fungerar.
Jag lär nog dra mig för att byta stift dock...
Nu är det besiktning på torsdag, och en del annat småfix, vilket jag nu kommer att starta lite andra trådar om...
Första Renaulten, får väl se om man trivs med den...
Vad som behövdes var att min "andrabil" (Mitsubishi Galant) inte gick genom besiktningen pga en massa rost, då lessnade jag och tog tag i denna som stått i över ett år.
Jag hittade nån renoveringssats för tändstiftsgängor på Biltema som jag lyckades fixa detta med.
Hur bra det blev vet jag inte, men det fungerar.
Jag lär nog dra mig för att byta stift dock...
Nu är det besiktning på torsdag, och en del annat småfix, vilket jag nu kommer att starta lite andra trådar om...
Första Renaulten, får väl se om man trivs med den...
Rasmus Eriksson