Startproblem Laguna
Moderator: Forumpolisen
Startproblem Laguna
hej
Har lite startproblem med bilen. det är en laguna -97 rt med 2.0 8ventilare
Startar perfekt kall, men när man åkt lite och motorn är varm/ljummen så blir den seg att dra igång, man får nöta på starten och pumpa/hålla på gasen. Har bytt stift.
Alltså kall motor= perfekt start
Varm motor eller ljummen= svårstartad
Nån som har förslag?
MVH Pelle
Har lite startproblem med bilen. det är en laguna -97 rt med 2.0 8ventilare
Startar perfekt kall, men när man åkt lite och motorn är varm/ljummen så blir den seg att dra igång, man får nöta på starten och pumpa/hålla på gasen. Har bytt stift.
Alltså kall motor= perfekt start
Varm motor eller ljummen= svårstartad
Nån som har förslag?
MVH Pelle
Per Ivarh - Linköping
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Re: Startproblem Laguna
sitter oftast på termostathuset vid kylarslangen, prova dra av kontakten o se om den går något sånär.
gör samma sak på lambdan och om den ändå är svårstartad återstår tändspolen som blir varm....
gör samma sak på lambdan och om den ändå är svårstartad återstår tändspolen som blir varm....
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Re: Startproblem Laguna
Hej igen
Visade upp bilen för en firma och dom sa det att det är ventilspelet som inte är rätt och att det inte finns tillräklikligt med komp i bilen. Men dom sa att bilen skulle vara seg att köra med och att den skulle vara slö men det är den inte.. Det går hur bra som helst förutom starten då:P..
Hur som helst känns som att det borde vara tempgivare eller lambdan eller tändspolarna..
Kom gärna med mer tips!
Lambdan och tempgivarn ska testas imorrn, någon som har tips på hur man testar dom? Bara dra bort kontakten och test starta?
MVH Pelle
Visade upp bilen för en firma och dom sa det att det är ventilspelet som inte är rätt och att det inte finns tillräklikligt med komp i bilen. Men dom sa att bilen skulle vara seg att köra med och att den skulle vara slö men det är den inte.. Det går hur bra som helst förutom starten då:P..
Hur som helst känns som att det borde vara tempgivare eller lambdan eller tändspolarna..
Kom gärna med mer tips!
Lambdan och tempgivarn ska testas imorrn, någon som har tips på hur man testar dom? Bara dra bort kontakten och test starta?
MVH Pelle
Per Ivarh - Linköping
Re: Startproblem Laguna
Nu har jag testat att ta bort tempgivaren, den gick bra tills den började bli varm då börja den gå lite lustigt igen men lite bättre, den svarade mycket bättre på gasen.
Testade att koppla bort lambdan och bilen går lika illa med eller utan den.
Testade att köra utan tempgivaren och lambdan och bilen startar lika dåligt med dom som utan.
Nån som har tips??
MVH
Testade att koppla bort lambdan och bilen går lika illa med eller utan den.
Testade att köra utan tempgivaren och lambdan och bilen startar lika dåligt med dom som utan.
Nån som har tips??
MVH
Per Ivarh - Linköping
Re: Startproblem Laguna
Vekar ju som om den går i kallstartsläge/för fet hela tiden. Måste du ge gas för att den skall starta när den är varm? Tänder den på alla cylindrar? Skulle nog prova med ny tempgivare ändå jag...är ju inte så stor utgift heller, går säkert att lämna igen också om det inte är den. Du har ingen möjlighet att diagnostisera bilen på nån mindre verkstad eller så...så du får en felkod att jobba efter?
En annan sak, d har väl kopplat bort rätt tempgivare, dvs INTE den som startar el-fläkten vid kylaren...
En annan sak, d har väl kopplat bort rätt tempgivare, dvs INTE den som startar el-fläkten vid kylaren...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
Re: Startproblem Laguna
Jag måste ge fullgas eller pumpa på gasen för att den ska starta och när den startar så blir det ett sotmoln bakom bilen, den tänder på alla men kan gå på 3cylindrar i 1 sek precis när den startar men varvar man till så går den på 4 sen. Jag lossade tempgivaren som sitter på termostathuset, alltså den på motorns kortsida. den med 2kablar inte alltså inte den med fyra kablar.
Men du tror det kan va tempgivaren i alla fall?
Men du tror det kan va tempgivaren i alla fall?
Per Ivarh - Linköping
Re: Startproblem Laguna
En annan sak är att lambda lampan eller avgasreningslampan som finns blandkontrolllamporna i mätarhuset. Den lyser aldrig, inte ens vid tändningsläge.
Brukar den göra det på Lagunor?
Brukar den göra det på Lagunor?
Per Ivarh - Linköping
Re: Startproblem Laguna
Ventilspelet minskar när motorn blir varm, är spelet alldeles för litet så "står" ventilen på = Otätt förbränningsrum, dålig komp, dålig start, ryckig gång vid fulllast på låga varv, misständningar. Är det nu konstaterat att ventilspelet är fel så åtgärda det först Det är en grundförutsättning för att motorn skall gå riktigt.
Tyvärr så brukar förlitet ventilspel på de där 8v'a betyda brända ventilsäten = AV med toppen och renovera, Sätesfräsa och köra ventilerna i ventilslipmaskin eller byta.
Tyvärr så brukar förlitet ventilspel på de där 8v'a betyda brända ventilsäten = AV med toppen och renovera, Sätesfräsa och köra ventilerna i ventilslipmaskin eller byta.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Startproblem Laguna
Du ka ju mäta motståndet på varm/kall tempgivare för att kolla om den fungerar. Ja motorlampan brukar väl lysa vid tändning på och motor av, i alla fall på min laguna. Hur noggrant har de kollat upp att det är ventilerna som spökar? Annars kan du ju göra ett komptest varm/kall motor för att kolla inna du gör nåt mer drastiskt om det nu är det som är felet...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
Re: Startproblem Laguna
ok.. ja dom sa ju att det kan vara felet dom tittade ju lite lätt. Men om jag startar bilen då den är svårstartad och stänger av den igen och sen startar den igen så startar den perfekt, jag kan stänga av och starta hur många gånger som helst och den startar perfekt varje gång, så länge man inte kör iväg en bit.
Om det är ventilspelet som är fel, hur kan man åtgärda detta och hur kollar man det?
MVH
Om det är ventilspelet som är fel, hur kan man åtgärda detta och hur kollar man det?
MVH
Per Ivarh - Linköping
Re: Startproblem Laguna
Att mäta gör man med bladmått. Åtgärd så får man ta bort kamaxeln och byta tryckare till andra tjocklekar. Men som jag skrev tidigare så är det för litet spel så ÄR också med största säkerhet det brända säten också.
I ett sådant här fall så hade jag gjort en topprenov.
I ett sådant här fall så hade jag gjort en topprenov.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Startproblem Laguna
Jag gör nog som han sa på bilmeken, det är en gammal bil och har gått långt samt funkar ju perfekt utom vissa varmstarter som är lite jobbiga men jag kör tills det rasar. men ska göra ett kompprov på den i alla fall, blir nog billigare att sätta i en beg motor. Blir ju dyrt med topprenovering och jag känner ingen duktig bilmek tyvärr om ingen vill anmäla sig:D. Men alla ska ha tack för hjälp. MVH
Per Ivarh - Linköping
Re: Startproblem Laguna
Tycker inte att den beskrivning du ger ovan stämmer med att det skulle vara ventilerna, tror mer på elektroniskt fel när den beter sig så...pelle87 wrote:ok.. ja dom sa ju att det kan vara felet dom tittade ju lite lätt. Men om jag startar bilen då den är svårstartad och stänger av den igen och sen startar den igen så startar den perfekt, jag kan stänga av och starta hur många gånger som helst och den startar perfekt varje gång, så länge man inte kör iväg en bit.
Om det är ventilspelet som är fel, hur kan man åtgärda detta och hur kollar man det?
MVH
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10