HC-värde vid förhöjd tomgång?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
fredrikp
Posts: 8
Joined: 12 Apr 2008, 00:51
Location: Halmstad

HC-värde vid förhöjd tomgång?

Post by fredrikp »

Har en Renault 19 GTS -91

Besiktigade den men fick en 2:a pga för högt HC-värde vid förhöjd tomgång, det låg 2 -3 ggr över gränsvärdet. De andra avgasvärdena va bra.

Innan jag ombesiktigade den så bytte jag olja, oljefilter, luftfilter, tändkablar, fördelardosa och tändstift. hade även i 1 liter k-sprit i ca 10 liter bensin.

Körde såklart en ordentlig runda innan den skulle besiktigas.

På ombes. fick jag återigen nerslag på HC vid förhöjd tomgång.

Så nu har den körförbud men bokat ny tid. Har tänkt att kolla avgasläckor samt se så den inte drar tjuvluft någonstans, ska även byta katalysator.

Om inte det hjälper, vad kan då felet vara? Finns det nån skruv på förgasaren man kan justera så motorn går på en snålare blandning?
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Kolla avgasventiler ,läker de så får du högre hc
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: HC-värde vid förhöjd tomgång?

Post by Tony »

fredrikp wrote:Har en Renault 19 GTS -91

Besiktigade den men fick en 2:a pga för högt HC-värde vid förhöjd tomgång, det låg 2 -3 ggr över gränsvärdet. De andra avgasvärdena va bra.

Innan jag ombesiktigade den så bytte jag olja, oljefilter, luftfilter, tändkablar, fördelardosa och tändstift. hade även i 1 liter k-sprit i ca 10 liter bensin.

Körde såklart en ordentlig runda innan den skulle besiktigas.

På ombes. fick jag återigen nerslag på HC vid förhöjd tomgång.

Så nu har den körförbud men bokat ny tid. Har tänkt att kolla avgasläckor samt se så den inte drar tjuvluft någonstans, ska även byta katalysator.

Om inte det hjälper, vad kan då felet vara? Finns det nån skruv på förgasaren man kan justera så motorn går på en snålare blandning?
finns ingen förgasare, det är insprutning..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Post by matjo690 »

Kayalysatorn om inte bilen drar massor med olja. Kan vara lambdan också.
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
fredrikp
Posts: 8
Joined: 12 Apr 2008, 00:51
Location: Halmstad

Post by fredrikp »

Bilen drar ingen olja direkt, har gått ca 12 tusen mil nu och har alltid varit välservad.

Hur stort/svårt jobb är det att kolla avgasventilerna? Skruv av toppen eller hur går man tillväga? Har ju verkstadshandboken men vore fint att få veta på ett hum vad man ger sig in på :)
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Re:

Post by Bengt »

fredrikp wrote:Bilen drar ingen olja direkt, har gått ca 12 tusen mil nu och har alltid varit välservad.

Hur stort/svårt jobb är det att kolla avgasventilerna? Skruv av toppen eller hur går man tillväga? Har ju verkstadshandboken men vore fint att få veta på ett hum vad man ger sig in på :)
Då står det väl i den hur du ska göra...Ventil spel har du väl nu kollat upp nu? Min hade gått 9700 då jag blev tvingad att lyfta topp och se över ventiler (avgas) motorn är känslig för slarv av spel på avgas .
fredrikp
Posts: 8
Joined: 12 Apr 2008, 00:51
Location: Halmstad

Re: HC-värde vid förhöjd tomgång?

Post by fredrikp »

Ny Biltema-katalysator för 700kr löste problemet! Gick igenom utan anmärkningar :)
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: HC-värde vid förhöjd tomgång?

Post by Joakim16v »

Kul.. Då vet vi att de funkar :D
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Post Reply