Stora problem med Megane Touring 1.6 2004. Tacksam råd!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
joppepi
Posts: 2
Joined: 14 Jun 2009, 22:36
Location: Stockholm

Stora problem med Megane Touring 1.6 2004. Tacksam råd!

Post by joppepi »

HEJ!

Köpte ny bil 2004, tyvärr ett "måndagsexemplar". Nu ska jag göra slut på mitt lidande och sälja den. Tyvärr hamnat i ett moment 22 då den går dåligt och behöver lite råd.

Följande kan nämnas
1. Tändspolarna (4 st) har gått sönder en efter en, (började tidigt). Känt tillverkningsfel där Bilia i Haninge (Sthlm) vägrat byta mer än en i taget inom garantin.
2. Någon givare till kamremmen gick sönder efter 2 år.
3. Ungefär samtidigt brakade rattlåset ihop. Efter mycket bråk behövde jag "bara" betala arbetet.
4. AC brakade förra året.
5. Fläkten går ej på högsta nivån.
6. Bakrutan var feltillverkad (hade plötsligt lossnat på denna modell, byttes inom garantin)

Nu till mitt problem; först lite bakgrund.
Sedan ett par år är det kallstartsproblem. Jag har inte orkat fixa det och inte velat ha med Bilia att göra.
Den skakar till och låter värre än en traktor, sedan stannar den. Vid nästa försök ( har startkort ) tänder den trevande och går dålig på tomgång och låga varvtal. När man varvar upp kommer den igång. Om man gasar direkt då man trycker på startknappen går den igång direkt, men man måste gasa ett tag för att den ej ska stanna.

Aktuellt; Nu fått arslet ur vagnen och ska sälja men måste fixa den innan.
Haft den på lokala verkstaden som bytt alla tändspolar en gång till (5000 skattade kr i sjön). Efter det började den gå sämre än någonsin och accelerationen försvann. Var då tvungen att ringa Bilia för en felsökning, då lokala mecken ej hade rätt felsökningsprogram. Samma dag som jag skulle lämna bilen började motorlampan lysa.
Förslag från bilia ; Tolka motorn och göra inställningar, kostnad 9000 :- Om inte det funkar ska VVT-enhet bytas, kostnad 4000:-
Efter detta har motorlampan slocknat ( de kanske släcker den?), men det konstiga är att den bitvis går som vanligt, men te.x halvvägs till arbetet idag kände jag i en rondell hur accelerationen bara försvann. Den har dessutom inte skramlat varje gång vid start , men oftast. Den startar dock oftast på första starttrycket.
FRÅGA ; Jag är inte säker på att Bilia kan fixa felet eller vad tror ni??? Som jag ser det finns några alternativ.
1. Lämna in den på Bilia och hoppas att de kan fixa och sedan SÄLJA ( gud va skönt)
2. Lämna in hos lokala mecken, han ska höra av sig om han tror han kan fixa det ( troligen billigare, men klarar han av det?? )
3. Sälja och tala om problemet.
4 Sälja och låtsas som att det regnar dvs varmköra ett par minuter, men köparen kommer ringa dagen efter ( känns egentligen inte som ett alternativ.)
5. Skrota den ( kanske inte heller ett alternativ, men tanken har funnits och finns ännu ibland ).


Tacksam några trevliga och bra tips/Jonas :x :( men mest uppgiven.
Jonas Pihlgren
bo johansson
Posts: 96
Joined: 19 Mar 2008, 21:17
Location: karlskrona

Post by bo johansson »

Min fråga är varför har du inte använt dig av din maskinskadeförsäkring som ingår i halvförsäkringen. Allt som du tagit upp borde ersatts av denna med avdrag för självrisker. Har du försäkring hos volvia/renault gäller den 8 år dock högst 12 000 mil. Nästan alla andra bolag 8 år och högst 10 000 mil. Något bolag har en tidslängd på 6 år och 10 000mil. Du klarar alltså samtliga tidsgränser. Frågan är klarar du milgränserna och har du en halvförsäkring?
Bosse
Bo Johansson
joppepi
Posts: 2
Joined: 14 Jun 2009, 22:36
Location: Stockholm

Post by joppepi »

Hej o tack för svar.
Jag skäms faktiskt fast jag nog inte borde ( kanske ) men har inte alls tänkt på det. Ska ringa på måndag o kolla.

ps. Skulle inte Bilia eller min privata meck ha kunnat tipsa om det?!

Jonas
Jonas Pihlgren
Post Reply