besktning

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Tony
Forumpolis

besktning

Post by Tony »

Besiktade 2 bilar igår min Lag II -02 och min R19 16v -92
lagunan blev underkänd pga glapp i draget och ett fel som funnits sedan -05 då jag köpte den, armen till justeringen av xenonlyset är trasig..
min R19 med 28000mil på mätaren gick igenom med en anmärkning på en läckande stötdämpare tror att dom inte är bytta någon gång.
lagunan försökte han avgasmäta som en bensinbil tills han kom på att det var en diesel :lol: den går så tyst och fint sa han...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

det där xeon-staget kommer knäcka många som besiktigar sina nyare bilar.

sbp får tydligen inte justera ljuset om det står felaktigt p.g.a högspänningen. Vvilket istället innebär underkänt för felaktig ljusinställning.

Och gissa vad en insats kostar till t.ex bmw m.fl...... (ifall det inte går att smörja upp)

Hur såg mätvärdena ut när han mätte som bensinare då? ;)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

figgesoft wrote:det där xeon-staget kommer knäcka många som besiktigar sina nyare bilar.

sbp får tydligen inte justera ljuset om det står felaktigt p.g.a högspänningen. Vvilket istället innebär underkänt för felaktig ljusinställning.

Och gissa vad en insats kostar till t.ex bmw m.fl...... (ifall det inte går att smörja upp)

Hur såg mätvärdena ut när han mätte som bensinare då? ;)
givaren sitter på bärarmen v fram så där lär dom inte få en stöt :D han mätte inget, innan han tänkte lite.. :lol:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

chh

Post by chh »

Draget har alltid varit lite glapp även på min LagunaII, (Brink) har jag för mig. Bilprov gnällde även på mitt drag, men lät det gå igenom efter div tjafs.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

chh wrote:Draget har alltid varit lite glapp även på min LagunaII, (Brink) har jag för mig. Bilprov gnällde även på mitt drag, men lät det gå igenom efter div tjafs.
bosal har jag, draget var inte glapp innan renovering, ratten var trasig, hade dom bara bytt den så hade den nog funkat, jag tror att kolven inte går ut tillräckligt,får väl shimsa axeln som den skall gå över så den låser bättre..

Dennis
Forumpolis

Re: besktning

Post by Dennis »

Tony wrote:Besiktade 2 bilar igår
lagunan försökte han avgasmäta som en bensinbil tills han kom på att det var en diesel :lol: den går så tyst och fint sa han...
Intresseklubben blev nyfiken och avgasmätte som en bensinare en Xantia Hdi (ungefär detsamma motormässigt som Lag 1,9dci)idag. 200,000km
Katalysator men inget partikelfilter.

Tomgång
CO 0,03%
HC -7 ppm ??
CO2 4,2%
O2 14.64%
Lambda0,000

2500r/m
CO 0,08%
HC -2 ppm ??
CO2 2,8
O2 16,58%
Lambda0,000

Intressant

:D
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Mer trådkapning för jämförelse skull. Nån moderator får flytta det till tråden onödigt vetande.
Mätvärde Avantime v6 mätarställning 78400 km olja ca:20000 km gammal
Tomgång,
CO 0,01%
HC 38 ppm
CO2 15,0%
O2 0,29%
Lambda 1,011

2500 rpm
CO 0,00%
HC 2 ppm
CO2 15,1%
O2 0,07%
Lambda 1,003

Intressant jämförelse med CO2 värdet (koldioxid växthusgasen) mellan diesel och bensin
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply