Hjälp med skrapande och klickande ljud!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
nussemannen

Hjälp med skrapande och klickande ljud!

Post by nussemannen »

Har idag köpt en Renault mégane halvkombi, 2005 års modell.
Tyckte den gick jättebra vid provkörning och när jag körde hem dem. Men när jag senare skulle ta en provtur igen så hörde jag ett skrapande ljud i vänster fram. Man hör bara det i ca 50 km fart, inte innan och sedan kanske det försvinner i motorljudet vid högre fart.
Märkte oxå att det klickade till vid när man vände tillbaka efter fullt rattutslag.

Vad kan detta vara?
Har man någon slags garanti när man köpt den hos en mindre bilhandlare??

Om ni nu skulle kunna lista ut vad det kan vara, vet ni då vad det kan kosta? Inte kul att lägga en massa pengar på en helt nyinköpt bil...

Tacksam för råd och tips!
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

om det är en någorlunda seriös bilhandlare så kan du kräva att felen ska åtgärdas.

Kolla avtalet/kvittot om där finns någon klausul om det.

Vänd till till K.O. i din kommun om du behöver hjälp med att övertala bilhandlaren.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
nussemannen

Post by nussemannen »

figgesoft wrote:om det är en någorlunda seriös bilhandlare så kan du kräva att felen ska åtgärdas.

Kolla avtalet/kvittot om där finns någon klausul om det.

Vänd till till K.O. i din kommun om du behöver hjälp med att övertala bilhandlaren.
Det står på kvittot att den säljes i förevisat skick. Har han friskrivit sig då?
Dessutom visade det sig precis att bilen hade körförbud pga en obetald skatt. Känns inte jätteseriöst...

Ska åka och kolla den hos en Volvohandlare nu så det inte är fler fel på den. Inte kul detta....
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Jag är nästan helt säker på att trafiksäkerhetsrelaterade komponenter finns en garanti på 6mån som ALLA bilhandlarföretag (gäller ej privat köp) måste följa. Annars skall det klart framgå att det är ett rep.objekt man köpt.
Värt att kolla upp.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
nussemannen

Post by nussemannen »

Dennis wrote:Jag är nästan helt säker på att trafiksäkerhetsrelaterade komponenter finns en garanti på 6mån som ALLA bilhandlarföretag (gäller ej privat köp) måste följa. Annars skall det klart framgå att det är ett rep.objekt man köpt.
Värt att kolla upp.
Jag har läst en del på nätet och det verkar som att bilhandlaren måste åtgärda dessa fel.
Var inne på volvo med den igår och de sa att antingen var det hjullagret eller i värsta falll kamaxeln (heter det så?).
Dessutom behövde den akut en hjulinställning.

Ska ringa till bilhandlaren i eftermiddag och se vad han säger om det.

Dessutom är det fortfarande körförbud på bilen pga att han inte betallt in skatten i tid. Detta sa han inte ett ljud om till mig. Dåligt!

Hoppas att detta bblir åtgärdat och att bilen sedan fungerar, börjar snart ångra att jag köpte Renault....
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

nussemannen wrote: börjar snart ångra att jag köpte Renault....
Säkert Renault's fel att du köpte av en oseriös handlare :wink:
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
matjo690

Post by matjo690 »

Hur har det gått?
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
nussemannen

Post by nussemannen »

matjo690 wrote:Hur har det gått?
Vi har varit i kontakt med bilfirman. Han hävdar att jag "prutat bort garantin" hur man nu kan göra det??
Men till sist gick han ändå med på att vi skulle köra dit bilen så skulle han kolla upp det.
Jag ska besiktiga den imorgon, tänkte att det är bäst så man har svart på vitt därifrån. Så får vi se sen hur det går.

Bilen är ju jättefin i övrigt, men detta skrapande ljudet står jag inte ut med!

Förresten! Vad är ett rimligt pris på denna bil?
Megane, halvkombi. 2005 års modell, uttagen 06. Gått 6900 mil, kamrem bytt vid 4900 och servad som den ska.

Jag avslöjar när ni gissat vad jag gett....

/Johan
bo johansson

Förhandlat bort konsumentköplagen?

Post by bo johansson »

Hej!
Det går inte att "pruta bort" konsumentköplagen. Den gäller oavsett vad som avtalats. Alla fel som uppstår under de sex första månaderna skall anses vara ursprungliga och åtgärdas utan kostnad för dig såvida inte säljaren kan visa att du åstadkommit dessa. Tex att du satt dit felaktiga tändstift eller fyllt på fel olja!
Säljaren kan untantaga sitt ansvar men då måste felet ha dokumenterats i varudeklarationen för bilen. Har du inte fått någon varudeklaration med eventuella fel får säljaren skylla sig själv. Säljaren är inte ansvarig för fel som uppkommer på grund av normal förslitning. Köper du en bil som gått 25 000 mil och växellådan går sönder efter 5 månader och 1000 mils körning kan säljaren med visst fog säga att det får man räkna med/normal förslitning.
För att lägga ut rökridåer kan säljaren tex skiva in att bilen man köper har 1 månads garanti med innebörden att när bilen efter 2 månader går sönder så får du som köpare stå ditt kast. Detta är ett vanligt lurendrejeri! Garantier som köpare lämnar får inte försämra ditt skydd enligt konsumentköplagen.
Bosse
Bo Johansson
Post Reply