Problem med min Renault R8 -64

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
sunq
Posts: 9
Joined: 29 Jan 2009, 15:21
Location: Älvsjö

Problem med min Renault R8 -64

Post by sunq »

Tja!

Jag har nästan glömt bort min bil under sommaren pga andra aktiviteter hela tiden.
Nu när min syster var ute och körde (skulle köra från sthlm till uppsala) så slutade den fungera.

Först började den låta som en traktor och tillslut dog den helt.
Så nu blir det bärgning till Uppsala och sen får jag försöka laga den på plats.

Undrar därför ifall det är någon som vet av en duktig och trevlig mekaniker i Uppsala.
Jag själv är ganska kass på bilar och har aldrig hållt på med motorer tidigare.
Denna bilen har jag ärvt av min far och det var han som hade kunskaperna.

VÄLDIGT tacksam ifall några tips skulle komma upp.

Då jag ej sett bilen själv nu hur det ser ut och hur det är så vet jag inte vad det är för fel.
Bara syrran själv som förklarat och hon är ännu mindre motorintresserad än mig själv.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Är rätt så svårt att säga vad det kan vara med den beskrivningen. om det inte är så allvarligt är det säkert något med tändning eller förgasare i värsta fall så kan vevlager/ ramlager gått ( men det krävs endel för att det skall paja).

Om du vill lämmna in till någon så föreslår jag nääs bilservice på söder i sthlm.

Jag har en verkstadshandbok (haynes eller liknande) tillsalu om du vill mecka själv.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
sunq
Posts: 9
Joined: 29 Jan 2009, 15:21
Location: Älvsjö

Re:

Post by sunq »

mange wrote:Är rätt så svårt att säga vad det kan vara med den beskrivningen. om det inte är så allvarligt är det säkert något med tändning eller förgasare i värsta fall så kan vevlager/ ramlager gått ( men det krävs endel för att det skall paja).

Om du vill lämmna in till någon så föreslår jag nääs bilservice på söder i sthlm.

Jag har en verkstadshandbok (haynes eller liknande) tillsalu om du vill mecka själv.
Hej,

Glömde helt bort den här tråden. Fick så mycket annat för mig.
Har ingen aning om hur eller varför men tydligen så måste jag förklara denna motor som avliden :/

Jag kan inte så mycket om motorer själv utan bara intresserad men aldrig haft tillfället att lära mig.

En vevstake har iallafall slagit sönder startmotorn och lite annat där inne.
Därmed måste jag nu lära mig att byta motor.. Och hitta en ny motor. Lättare sagt än gjort säkert.

Men detta får bli till sommaren eller liknande. Har ingen tid eller utrymme för tillfället.

Bilen står för tillfället undanställd på en loge uppe i Härnösand. Skönt att det är klart iallafall..
Nu är det som sagt "bara" att byta motor kvar....
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Problem med min Renault R8 -64

Post by mange »

Va tråkigt

Jag kan kolla med en bekant tror han har en extra motor (vet dock inte skick på den) annars så har jag en 1300 motor från en daf som antagligen passar men den får man nog plocka igenom och se så allt är OK innan man monterar. kan även ha en 1000 kubiksmotor som jag antar att du har i din bil men det får jag isf kolla
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply