Rekord i bränsleförbrukning ??
Moderator: Forumpolisen
-
Rekord i bränsleförbrukning ??
Bilen som avses är en Laguna 3,0 V6 med automatlåda modellår 2002 körd 17 000 mil. Har under senaste månaden kontrollerat bränsleförbrukning långkörning Karlskrona -Sveg och Sveg- Karlskrona. Avstånd 800km vardera sträckan. I huvudsak 90 och 100 km hastighet. Sträckans längd kontrollerad via GPS ock bränsleförbrukning efter verkliga tankningar. Hastighet som ovan enligt GPS, mätaren + 6 km/tim. . Halva sträckan farthållare och cirka 10 omkörningar av långtradare i vardera riktningen med kickdown-innebärande nedväxling till 2-an eller 3-an. Det var soligt så accén arbeta minst under halva stäckan! Mätningen enligt ovan hamnade på 0.67 på uppfärden och 0,65 på nedfärden. Blandad körning enlig deklaration är 1,02 !!
Jag är helnöjd. Det låter nästan alltför bra!
Kollade också oljenivån efter 2400 mils körning efter senaste oljebytet. Strax under maxnivån- kvar 9/ 10 till min-märket! Castrol 0 W- 30 Long life. Det borde inte vara några större mängder bensin i oljan då bilen endast körs långsträckor-minst 200 km i taget!
Hälsningar
Bosse
Jag är helnöjd. Det låter nästan alltför bra!
Kollade också oljenivån efter 2400 mils körning efter senaste oljebytet. Strax under maxnivån- kvar 9/ 10 till min-märket! Castrol 0 W- 30 Long life. Det borde inte vara några större mängder bensin i oljan då bilen endast körs långsträckor-minst 200 km i taget!
Hälsningar
Bosse
Bo Johansson