Byta högtalare i dörr

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
penta

Byta högtalare i dörr

Post by penta »

Hej Där
Jag håller på o bygger " lite " stereo i min pendlar bil
Renault megane årsmodell 97
kommer till dörren så har dom ju givetvis gjort en kontakt för att koppla in elen i dörrn
har ingen större lust att börja borra o göra nya hål
så får överge min plan att dra grövre kabel till högtalaren
och göra en fulkoppling med sockerbit för att koppla på den till slutsteget..

någon som har koll på vilken av kablarna ja ska kapa av för att koppla in till slutsteget ?
Marcus Filipsson
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Du kan ju köpa en adapterkabel på t.ex biltema istället.. På den är det uppmärkt vad som går till vad och du slipper kapa bilens elsystem.

Det värsta som finns när man håller på med sånt är enligt mig att någon tidigare ägare har varit framme och kapat alla originalsladdar...
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Re: Byta högtalare i dörr

Post by figgesoft »

penta wrote:Hej Där
Jag håller på o bygger " lite " stereo i min pendlar bil
Renault megane årsmodell 97
kommer till dörren så har dom ju givetvis gjort en kontakt för att koppla in elen i dörrn
har ingen större lust att börja borra o göra nya hål
så får överge min plan att dra grövre kabel till högtalaren
och göra en fulkoppling med sockerbit för att koppla på den till slutsteget..

någon som har koll på vilken av kablarna ja ska kapa av för att koppla in till slutsteget ?
Du sätter ju inga stooora bashögtalare i dörren (skramlar bara) dvs du kan använda befintliga trådar.

Om du har eftermarknads stereo så finns det spänning ut på en antennstyrnings-tråd. Denna kan du använda till att trigga igång slutsteget med, alternativt från tändningen.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
penta

Post by penta »

som jag skrev i tidigare inlägg lade ja ner att dra nya kablar
utan vill snarare veta vilka kablar jag ska klippa för att koppla på till steget
vill alltså klippa kablarna till framdörrarna vid kontakten i dörren för att koppla dessa vidare direkt till steget
vill gärna undvika att göra det vid isokontakten bakom stereon då det redan är så ont om plats där.

tänkte om någon visste vilken färg kablarna har som går till högtalarna, för är en del kablar som går där
jag misstänker att det är de tunnaste som går in där som går till högtalaren

är inga större grejer som ska in bara 6,5" som orginalstorleken, fast ett par klasser bättre, dessa kommer kräva en hel del vibrationsdödare ändå..
men vibrationerna framsystemet skapar i dörrarna är mindre problem än subben i bagaget som är något utöver det vanliga som får bagagelucka, dörrar att hoppa och framrutan rör sig läskigt mycket =)
Marcus Filipsson
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

penta wrote:som jag skrev i tidigare inlägg lade ja ner att dra nya kablar
utan vill snarare veta vilka kablar jag ska klippa för att koppla på till steget
vill alltså klippa kablarna till framdörrarna vid kontakten i dörren för att koppla dessa vidare direkt till steget
vill gärna undvika att göra det vid isokontakten bakom stereon då det redan är så ont om plats där.

tänkte om någon visste vilken färg kablarna har som går till högtalarna, för är en del kablar som går där
jag misstänker att det är de tunnaste som går in där som går till högtalaren

är inga större grejer som ska in bara 6,5" som orginalstorleken, fast ett par klasser bättre, dessa kommer kräva en hel del vibrationsdödare ändå..
men vibrationerna framsystemet skapar i dörrarna är mindre problem än subben i bagaget som är något utöver det vanliga som får bagagelucka, dörrar att hoppa och framrutan rör sig läskigt mycket =)
följ färgen som är på kabeln vid högtalaren så hittar du rätt. själv skulle jag bara stoppat i en låda för basen och spelat dom andra högtalarna med spelaren, eftersom man avlastar dom från basen så duger det...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
penta

Post by penta »

ok, då går ja den vägen,
jag tänkte att de inte kanske var säkert att det var samma färger på kablarna eftersom det är en kontakt mellan..

inte när man matar en 18" bas med strax över 3000 rms
även om man har en fin stereo så har de inte kraft att driva ett framsystem på riktigt, även om det står att de lämnar 50watt så är det aldrig sanningen, kommer väl 4-5 rms från det rent.
framsystemet kommer få 80 rms nu istället och det är på tok för lite redan då. men nu kommer det hänga med lite längre och spela mycket klarare iaf=)
Marcus Filipsson
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Även om du har en kontakt i mellan så kan du följa färgen du ser ju var dom ansluter i kontakten även om det är en annan färg.
ja det är lite roligt att dom anger 4x55w och har avsäkrat med 10amp borde då vara 120w om det skulle vara 100% verkningsgrad och det är det ju inte..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
penta

Post by penta »

nä väldigt långt ifrån 100% verkningsgrad :D

har eventuellt fått tag på ett mätinstrument, då är de enkelt att mäta mellan kontakten och änden på kabeln se när de har kontakt =)
Marcus Filipsson
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

9volts batteri funkar också för att höra skrap i högtalarna.. :)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Post Reply