Bubblande ljud vid regn
Moderator: Forumpolisen
Bubblande ljud vid regn
I min Megane Scenic RX4 -00 hörs det vid färd ett bubblande ljud som av vatten när jag kör i eller ett tag efter regn. Min erfarenhet säger mig att det brukar kunna vara så om antingen nån vattendränering är igentäppt eller att något är otätt så vatten kommer dit det inte ska vara. Har inte noterat något vatten inne i kupén dock. Så är det någon som vet var dräneringarna sitter för luftintagsbaljan och ifall det finns något "typfel" rörande detta? Kom att tänka på att kupéfläkten ju nyss gav upp, som om det blev kortis i den, det kan väl inte finnas ett samband där? Dvs att det kom vatten i motorn på nått vis...
Den Omega jag hade innan hade ett "typfel" i det att högra dräneringen från luftintagsbaljan gick via ett böjt gummirör ut i hjulhuset som alltid förr eller senare blir igentäppt. Det kunde få det att svämma över in i bilen.
Den Omega jag hade innan hade ett "typfel" i det att högra dräneringen från luftintagsbaljan gick via ett böjt gummirör ut i hjulhuset som alltid förr eller senare blir igentäppt. Det kunde få det att svämma över in i bilen.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Lyft på huven och stoppa in handen i "luftschaktet" framför vindrutan. Ta bort löv och annan sk*t i rännan. Prova att hälla i vatten där och se om det försvinner ut snabbt och rätt väg. Det jobbet kan man behöva göra ofta om man vanligen står parkerad under träd.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Vet inte hur det ser ut på senic men på clio så sitter det plast under vinderutan (vid torkarna) när man tar bort dom så kommer man åt fläckten. På min clio hade en drenering vid fläktmotorn satt igen sig vilket resulterade i vatten på passargerarsidan kanske är nå likande med din?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Jo, misstänker starkt att dessa saker hör ihop. Dvs att fläktmotorn gav upp, det bubblar där nånstans och att lite vatten kom in på passagerarsidan! Ska försöka få lös plasten å kika under. Enligt uppgift från Renault-verkstaden så borde fläkten vara åtkomlig inifrån på Scenic, alltså upp under instrumentbrädan på passagerarsidan.mange wrote:Vet inte hur det ser ut på senic men på clio så sitter det plast under vinderutan (vid torkarna) när man tar bort dom så kommer man åt fläckten. På min clio hade en drenering vid fläktmotorn satt igen sig vilket resulterade i vatten på passargerarsidan kanske är nå likande med din?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Har nu kollat hur det ser ut under plasten. Det visade sig vara så finurligt gjort att plasten är delad på längden i två delar, varav den del som sitter på höger sida av bilen ovanför där luften tas in i kupén överlappar den på vänster sida. Dessutom sitter bägge torkarfästena i den vänstra delen så då var det bara att lossa tre små skruvar och lirka bort plasten.
Där under finns då en ganska grund balja som via en "gummiflärp-försedd" öppning dräneras ut i hjulhuset. Intag för luften till kupé finns där också, ett rektangulärt plaströr med en några cm hög förhöjning in i baljan så att inte vatten ska kunna rinna in där.
Det fanns lite smuts bredvid öppningen, men inga sådana mängder som borde ha kunnat resultera i vatten in i kupén via luftintaget tycker jag. Återstår att se om det jag rensade bort hade effekt.
Där under finns då en ganska grund balja som via en "gummiflärp-försedd" öppning dräneras ut i hjulhuset. Intag för luften till kupé finns där också, ett rektangulärt plaströr med en några cm hög förhöjning in i baljan så att inte vatten ska kunna rinna in där.
Det fanns lite smuts bredvid öppningen, men inga sådana mängder som borde ha kunnat resultera i vatten in i kupén via luftintaget tycker jag. Återstår att se om det jag rensade bort hade effekt.
En annan notering jag gjorde var att även de lackerade delarna av framskärmarna är av plast! Inte dumt då plast inte rostar så värst mycket, hehe! Har tidigare noterat att det även är lackerad plast baktill på sidorna och hjulkåpan.
på min laguna är hela framskärmen i plast, samt bakluckanBaggis wrote:En annan notering jag gjorde var att även de lackerade delarna av framskärmarna är av plast! Inte dumt då plast inte rostar så värst mycket, hehe! Har tidigare noterat att det även är lackerad plast baktill på sidorna och hjulkåpan.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- Stymie
Gäsp! Tar fram popcornen... På i princip alla nyare renaulter så sitter det ett plastsjok framför vindrutan. Lyfter man bort den kommer man åt luftschaktet och dräneringen av denna. Om du tvättar bilen eller det ösregnar så kommer massor av vatten att hamna i denna ränna. Om dräneringshålet är lite tilltäppt så kommer nivån att stiga snabbt, troligen även över intagshålet till fläkten. Tänk dig vatten som skvalpar fram och tillbaka då du kör.Baggis wrote:Finns inget så lätt åtkomligt "luftschakt" under huven. Det är en stor plastbit i vägen som kräver löstagning av vindrutetorkarna för att få bort verkar det som. På vilken modell är det så lättåtkomligt menar du?
___
Noterade du inte mitt inlägg efter det du citerade, hehe?Stymie wrote:Gäsp! Tar fram popcornen... På i princip alla nyare renaulter så sitter det ett plastsjok framför vindrutan. Lyfter man bort den kommer man åt luftschaktet och dräneringen av denna. Om du tvättar bilen eller det ösregnar så kommer massor av vatten att hamna i denna ränna. Om dräneringshålet är lite tilltäppt så kommer nivån att stiga snabbt, troligen även över intagshålet till fläkten. Tänk dig vatten som skvalpar fram och tillbaka då du kör.
Tilläggas kan att imorse efter en regnig natt när jag började köra så hördes skvalpet/bubblandet igen. Fast inget synligt vatten fanns inne i bilen.
- Stymie
Jodå, synen har jag kvar
Jag tyckte bara att man kunde kolla lite innan man skriver om andras råd . Du har ju bilen framför näsan varje dag.
Jag tyckte bara att man kunde kolla lite innan man skriver om andras råd . Du har ju bilen framför näsan varje dag.
___
Nu är jag "lost" så att säga, dvs jag fattar nu mindre än vad jag fattade tidigare vad du menar, haha!Stymie wrote:Jodå, synen har jag kvar