Laguna 1.9DTI Gnissel o skrammel växellåda!
Moderator: Forumpolisen
Laguna 1.9DTI Gnissel o skrammel växellåda!
Hej! Har en Laguna 1.9DTI 5vxl manuell -99!
Har köpt bilen i detta skick! Felet var att det inte gick att lätta på kopplingen helt på nån växel, inte heller på friläge med motorn igång! Då vart det skrammel o gnissel från vad jag i början trodde var kopplingen! Jag rev ner lådan och hittade inget fel på koppling så började rota lite i lådan, upptäckte att det var en halvliter vxllåds olja i den!
Lossade iaf ytterkåpan på lådan(den tunna plåtkåpan med 3st skruvar) och upptäckte att skiftgaffeln där hade fått sina plastklackar nerslitna och det var nog därifrån missljudet kom ifrån! Ytan där plastpluttarna ska gå emot var dessutom snustorr!
Vad tror ni? Kan man prova att byta plastpluttarna på skiftgaffeln i smacka dit lådan igen o fylla i rätt mängd olja? Finns ju ingen uppsjö av begagnade lådor direkt...
Antar att det är olika lådor till diesel och bensinaren?
Bifogar lite bilder!
Har köpt bilen i detta skick! Felet var att det inte gick att lätta på kopplingen helt på nån växel, inte heller på friläge med motorn igång! Då vart det skrammel o gnissel från vad jag i början trodde var kopplingen! Jag rev ner lådan och hittade inget fel på koppling så började rota lite i lådan, upptäckte att det var en halvliter vxllåds olja i den!
Lossade iaf ytterkåpan på lådan(den tunna plåtkåpan med 3st skruvar) och upptäckte att skiftgaffeln där hade fått sina plastklackar nerslitna och det var nog därifrån missljudet kom ifrån! Ytan där plastpluttarna ska gå emot var dessutom snustorr!
Vad tror ni? Kan man prova att byta plastpluttarna på skiftgaffeln i smacka dit lådan igen o fylla i rätt mängd olja? Finns ju ingen uppsjö av begagnade lådor direkt...
Antar att det är olika lådor till diesel och bensinaren?
Bifogar lite bilder!
Jon Room
Satt det ingen plastränna i ovalahålet i lådan som syns på bilden, oljan skall rinna på den och smörja 5växeln.. du kan ju alltid pröva med att byta delar och fylla olja, med risk att du får ta ner lådan igen..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Nej du det gjorde det faktiskt inte... vem har stulit den för mig... Ja då är det inte konstigt att det har gått lite torrt där! Kan ju hända att den ramlat av och blivit ombyggd till pulverform!:)Tony wrote:Satt det ingen plastränna i ovalahålet i lådan som syns på bilden, oljan skall rinna på den och smörja 5växeln.. du kan ju alltid pröva med att byta delar och fylla olja, med risk att du får ta ner lådan igen..
Men om det bara är femmansväxel som sitter där, hur kan den påverka att det låter illa om man släpper upp kopplingen på dom andra växlarna, även på friläge? Snurrar den axeln hela tiden iaf?
Jo det är ju lite jobb med att lyfta ner och upp lådan.. fick ner den på 3 timmar iaf, får väl räckna med lite längre ihop.. men kan ju vara värt det om man spar några tusenlappar på en ny låda!
MVH/Jon
Jon Room
Lyckades hitta en låda på en skrot för 2000kr!
Så jag tyckte inte att det var värt besväret att köpa grejor till lådan o olja för totalt kanske 500-1000kr för att enbart provmontera dit den igen för att kanske få ta ner den igen!
Men tack för tipset med plastrännan! Den ska iaf kontrolleras på den nya lådan innan den sätts på plats!:)
MVH/Jon
Så jag tyckte inte att det var värt besväret att köpa grejor till lådan o olja för totalt kanske 500-1000kr för att enbart provmontera dit den igen för att kanske få ta ner den igen!
Men tack för tipset med plastrännan! Den ska iaf kontrolleras på den nya lådan innan den sätts på plats!:)
MVH/Jon
Jon Room