Vart sitter tändstiften på en Laguna V6 -00 ?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Lasse37
Posts: 13
Joined: 05 Mar 2009, 22:33
Location: katrineholm

Vart sitter tändstiften på en Laguna V6 -00 ?

Post by Lasse37 »

Hej

Tänkte byta tändstiften på min laguna V6 årsmodell 2000
och monterade bort plastkåpan som sitter på motorn men hittar bara
3st tändspolar & 3st tändstift?? :roll:

Vet någon vart de 3 andra sitter?
Har kollat runt motorn men ser inget och vill inte montera bort fler saker då jag inte vet om det kan skapa några problem med packningar ecc.

mvh/Lasse
Mvh/Lasse
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

:lol: :lol: Man lossar några skruv till insugröret, lyfter undan det och simsalabim så ser det ut som på andra sidan. 3st tändstift i den toppen också :idea: :wink:
Det ska vara platinastift och de håller L Ä N G E 120 000km
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Lasse37
Posts: 13
Joined: 05 Mar 2009, 22:33
Location: katrineholm

Post by Lasse37 »

hej & tack för det snabba svaret.
Ska man ta bort insuget? har tagit bort en plast kåpa ovan insuget som har en massa kablar i men under den så ser jag inga tändstift utan bara en metallstag med 3st hål och under metallstaget finns det 3hål med någon slags bult eller nått i ? kan det vara där du menar?

knepigt det här .... :?
Mvh/Lasse
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Lasse37 wrote:hej & tack för det snabba svaret.
Ska man ta bort insuget? har tagit bort en plast kåpa ovan insuget som har en massa kablar i men under den så ser jag inga tändstift utan bara en metallstag med 3st hål och under metallstaget finns det 3hål med någon slags bult eller nått i ? kan det vara där du menar?

knepigt det här .... :?
jo men du har en V6 motor ,den har 2topplock det är 60grader mellan cylindrarna.du ser bara halva motorn framifrån dvs ett topplock därav 3st hål, om du inte vill ta bort insugsröret får du ta bort instrumentpanel och kapa ett hål med vinkelslipen i torpedväggen så ser du andra sidan på motorn, själv tycker jag det är enklare att ta bort insuget..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Lasse37
Posts: 13
Joined: 05 Mar 2009, 22:33
Location: katrineholm

Post by Lasse37 »

ok tack då vet jag
låter som du skriver att det är enklare via insuget

tack för all info

mvh/Lasse
Mvh/Lasse
Post Reply