Fläkten ur funktion, R5 GTE

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
andersw
Posts: 17
Joined: 19 Dec 2007, 16:36
Location: Arboga

Fläkten ur funktion, R5 GTE

Post by andersw »

Jag har en hyffsat fin GTE som jag har fått tag på efter att ha letat riktigt länge efter en fin lågmilare. Men tyvärr så finns det en del elfel på den som jag misstänker går att åtgärda rätt så enkelt.

Till att börja med, finns det två säkringslådor och vart sitter de isåfall?
Sen så är fläkten ur funktion, något säger mig att det är ett motstånd som har gett upp. Svårt att byta, hur kollar jag om det är just det som har gett upp, vart köper jag det etc?

Ett annat fel som återkommer lite titt som tätt, aldrig när den är kall dock; När jag startar bilen ibland så lägger sig tomgången på ca 2000 varv mot vanliga 900 som den brukar ligga på. Den ligger kvar där ända tills jag stampar gasen i botten och varvar ur den ordentligt. Det känns ju inte jättekul att behöva varva upp bilen så mycket titt som tätt, även om den som sagt aldrig är kall när det inträffar.
Kan det vara vakuumläckage eller tomgångsmotor eller något annat? Vart sitter prylarna som jag ska börja kolla på?

Dimljus, bakrutetorkare, spolning av lyktor, samt innerbelysning fungerar ej men detta känns som att det är ett problem med säkringarna, har dock ingen handbok så jag ser vilka som hör ihop med varandra.
Anders
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

säkringarna sitter under handskfacket,står på locket var dom går till. tomgångsmotorn kanske kärvar därav höga tomgången, annars brukar tempgivare vara ett problem på dom, kan lura tomgångsmotorn åxå..

hur långt har den gått??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
andersw
Posts: 17
Joined: 19 Dec 2007, 16:36
Location: Arboga

Post by andersw »

Ok, tänkte om det fanns fler säkringar som jag inte kände till, har dock bara kastat en hastig blick över dessa och tänkte inte ens på att det stod på locket :oops:
Tomgångsmotorn borde jag kunna lokalisera, är den mekanisk så att man kan smörja upp den med lite 5-56 eller är det bara nån form av sluten solenoid?
Tempgivare brukar det väl kunna finnas en uppsjö av, vet du vart jag ska leta? Kanske ska börja med att byta tomgångsmotor först förvisso...

Den har precis passerat 10 000mil så det är ju inte någon extrem lågmilare men med tanke på hur välskött den är samt hur mycket som är nytt/bytt de senaste åren så var den ett riktigt kap om du frågar mig. Får jag bara fixa till dessa småproblem samt laga den obligatoriska rosten runt rutan fram och bak så har jag en bil jag kommer vara riktigt nöjd med tror jag.
Jag letar även efter ett vettigt objekt när det gäller motor att stoppa i den, tänkte ha en rolig motor i den för det mesta och byta lite bromsar och sånt men tiden räcker inte till att plocka ihop något själv, finns det en marknad av dessa motorer numera?
Anders
Post Reply