R5 startar inte
Moderator: Forumpolisen
R5 startar inte
Tjena!
Relativt ny på renaultbiten och min R5 Gte startar inte. Har kollat igenom alla kablar jag kan hitta, även slangar. Förgående ägare hade reservtanken nere. Lyckades knacka igång bilen igår och då gick den på 1-2cylindrar, dvs värdelöst. Vore jättesnällt om ni kom med tips och råd, börjar lessna på att skruva utan framgång nu!
/Mvh Linus
Relativt ny på renaultbiten och min R5 Gte startar inte. Har kollat igenom alla kablar jag kan hitta, även slangar. Förgående ägare hade reservtanken nere. Lyckades knacka igång bilen igår och då gick den på 1-2cylindrar, dvs värdelöst. Vore jättesnällt om ni kom med tips och råd, börjar lessna på att skruva utan framgång nu!
/Mvh Linus
Last edited by inuz on 17 Aug 2009, 22:40, edited 1 time in total.
Linus Ivarsson
vad har du kollat ? som bengt säger kompprov kan vara bra att göra, har varit ute för bränd avgasventil på en sådan, då går den inte på den cyl .. gnista på alla cyl ?? bor inte så långt från dig kan kanske hjälpa till..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: R5 startar inte
Hej och välkommen!inuz wrote:Tjena!
Relativt ny på renaultbiten och min R5 Gte startar inte.
/Mvh Linus
Kan du ta dej till Ålem så kan vi titta på det.
Vi ska försöka köra vidare med våra kvällsträffar i verksta'n på torsdagar.
Dock ej 20/8 då är jag ute och seglar. Men Tony kanske är där och öppnar.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Hej igen!
Hade motorn i bilen för ca 3månader sedan och körde då bilen utan vidare. Plockade ur motorn för att måla upp ramen och byta lite saker. Nu kopplade jag in den och möttes av detta resultat. Får typ "poffar" ur avgasröret istället. Hur knepigt är det att ställa tändningen? Har kollat stift, även bytt, rengjort "spridarbryggan", bytt o-ring vid vaccumgrejen till bränslet. Ska titta på det i veckan, hoppar det inte igång försöker jag leta fram ett släp som tar bilen mot Ålem!
Tråkigt om den aldrig mer vaknar ju..
/Mvh linus
Hade motorn i bilen för ca 3månader sedan och körde då bilen utan vidare. Plockade ur motorn för att måla upp ramen och byta lite saker. Nu kopplade jag in den och möttes av detta resultat. Får typ "poffar" ur avgasröret istället. Hur knepigt är det att ställa tändningen? Har kollat stift, även bytt, rengjort "spridarbryggan", bytt o-ring vid vaccumgrejen till bränslet. Ska titta på det i veckan, hoppar det inte igång försöker jag leta fram ett släp som tar bilen mot Ålem!
/Mvh linus
Linus Ivarsson
Man kan inte ställa tändningen...inuz wrote:Hej igen!
/Mvh linus
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Har du fått dit tändkablarna i rätt ordning?
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Har kollat på det där, frågan är var jag har ett på fördelarlocket? är det när markeringen på kamremmen står rakt upp vid märket på "kamaxelns kåpa"?
/Mvh linus
Edit: Fick igång bilen idag, bytte lägesgivaren vid svänghjulet. Dock går den illa som fan, tomgången ligger på 2500varv, kan detta bero på avsaknad av bakre del på avgasrör? Grenröret ryker det som fasen ifrån! Från motorn hörs också ngt konstigt "tjut", precis om att ngt ligger emot, ngn som har en teori om det här?
Vore kalas om vi kunde hjälpas åt att lösa de här, vill bara bli av med bilen igen!
/Mvh linus
/Mvh linus
Edit: Fick igång bilen idag, bytte lägesgivaren vid svänghjulet. Dock går den illa som fan, tomgången ligger på 2500varv, kan detta bero på avsaknad av bakre del på avgasrör? Grenröret ryker det som fasen ifrån! Från motorn hörs också ngt konstigt "tjut", precis om att ngt ligger emot, ngn som har en teori om det här?
Vore kalas om vi kunde hjälpas åt att lösa de här, vill bara bli av med bilen igen!
/Mvh linus
Linus Ivarsson
Tony wrote:1 uppe tv
3nere tv
4nere th
2 upee th
sett om du tittar på fördelarlocket..
Som jag tidigare nämnde, det där fick jag till, bilen går på alla nu och de funkar bra, dock håller den fortfarande på och har hög tomgång, kan detta bero på sportluftfilter ala biltema och avsaknad av bakre ljuddämpare?
/Mvh linus
Linus Ivarsson
högtomgång luftläckage kan det vara,inuz wrote:Tony wrote:1 uppe tv
3nere tv
4nere th
2 upee th
Som jag tidigare nämnde, det där fick jag till, bilen går på alla nu och de funkar bra, dock håller den fortfarande på och har hög tomgång, kan detta bero på sportluftfilter ala biltema och avsaknad av bakre ljuddämpare?
/Mvh linus
'inuz wrote:Tony wrote:1 uppe tv
3nere tv
4nere th
2 upee th
/Mvh linus
Nej, Har inte med det att göra. Jag tänkte föreslå att kolla slang till mapsensor och så den fungerar, men nu går det på alla fyra. Men kolla för säkerhetsskull. Sitter på torpedväggen bredvid vakumservot. En lite svart dosa som det står "GM" på och har en 3polig kontakt och en vakum slang till. Denna får absolut inte krångla eller läcka !
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002: