Bälten i baksätet?
Moderator: Forumpolisen
Bälten i baksätet?
Hej!
Finns det några lärda personer på forumet som kan upplysa mej om från vilket år är det är lag på att ha säkerhetsbälten monterade i baksätet?
Jag har fått en massa olika alternativ, 69 - 70 och 71. Det vort tråkigt att få ombesiktning för en skitgrej.
Skruvandet på nya 12an går vidare, snart kommer jag och tar er
Mvh: Kent.
Finns det några lärda personer på forumet som kan upplysa mej om från vilket år är det är lag på att ha säkerhetsbälten monterade i baksätet?
Jag har fått en massa olika alternativ, 69 - 70 och 71. Det vort tråkigt att få ombesiktning för en skitgrej.
Skruvandet på nya 12an går vidare, snart kommer jag och tar er

Kent Strandberg i Kristinehamn.
Re: Bälten i baksätet?
Låter bra det,jobba på..R12-Kent wrote:
Skruvandet på nya 12an går vidare, snart kommer jag och tar er![]()
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Ja det tycks ju finnas olika bud så det skadar väl inte att ringa till Bilprovningen och fråga?
http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4kerhetsb%C3%A4lte
Citat från Wikipedia (behöver ju ej vara korrekta uppgifter)
"Personbilar i Sverige måste ha säkerhetsbälten i framsätena från och med årsmodell 1970, och i baksätena från och med årsmodell 1971. Rullbälten är obligatoriska i framsätet från och med årsmodell 1974 och i baksätet från och med årsmodell 1975. På mittplats godkänns dock tvåpunktsbälten utan upprullningsdon."
http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4kerhetsb%C3%A4lte
Citat från Wikipedia (behöver ju ej vara korrekta uppgifter)
"Personbilar i Sverige måste ha säkerhetsbälten i framsätena från och med årsmodell 1970, och i baksätena från och med årsmodell 1971. Rullbälten är obligatoriska i framsätet från och med årsmodell 1974 och i baksätet från och med årsmodell 1975. På mittplats godkänns dock tvåpunktsbälten utan upprullningsdon."
Johan Nilsson
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17