Byte av startmotor Renault Laguna 1.9dti -00

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Dagerud
Posts: 5
Joined: 26 Jun 2009, 22:16
Location: Hållsta

Byte av startmotor Renault Laguna 1.9dti -00

Post by Dagerud »

Tjena grabbar och tjejer!
Jag vill berätta en rolig historia för er nu samt ställa en enkel fråga. ;)

Jag åkte i förra veckan ner till Öland med min Laguna, husvagn och 3 barn, lagom när vi kom ner la starten av.

Igår åkte vi hem och tänkte köra nonstopp. Icke sa nicke, bilen larmade insprutningsfel och gick max 70km/h, laddade ok från turbo dock.
Bilen gick långsammare och långsammare när jag till slut var vid rastplatsen vid Emån, ca 2-3mil från Oskarshamn.

Kollade motorutrymmet och konstaterade att handpumpen var helt ihoptryckt, alltså stopp i tanken. Ringde runt och pratade med släkt och vänner, svärfar var lyckligtvis 9mil bort och kom över så jag kunde skaffa en slang och ny ren diesel, la dunken i framsätet och drog in slangarna i kupén och åkte vidare dom resterande 32milen.

Det tråkigaste är att jag gått runt och sagt till mina vänner att jag har en skitbra bil som det aldrig händer något med.. ;)

Hur som helst, hur byter jag enklast start på denna? I haynes står det att man skall lossa turbon och höger drivaxel samt innerskärmen. Finns det något bättre och enklare sätt? Har förmodligen tillgång till lyft.

Mvh Kim
Kim Dagerud
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

är du säker på att det är startmotorn.. syndromet kan lösas ut med 1 relä i säkringsboxen vid motorn.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Dagerud
Posts: 5
Joined: 26 Jun 2009, 22:16
Location: Hållsta

Post by Dagerud »

Men då borde väl inte solenoiden klicka va? Jag märkte att den gick långsamt först för att sedan bara klicka. Farsan har också en 1.9dti och det var samma på den, först långsam snurr och sen la den av och klickade bara i solenoiden, den skickar alltså ut drevet men motorn snurrar ej.

Hittade kol och solenoid till min start för 432.- hos en lokal motorfirma.. :D Så den blir som ny när jag är klar med den, har alltså farsans gamla start som jag gör iordning innan jag river den gamla!

Mvh Kim
Kim Dagerud
Dagerud
Posts: 5
Joined: 26 Jun 2009, 22:16
Location: Hållsta

Post by Dagerud »

Har nu bytt kol och startsolenoid på farsans gamla start för 588.- och några timmars arbete.

Hittade en verkstad som byter den för 840.- med fast pris! :D
Kim Dagerud
Post Reply