Laguna: Rusande motorvarv
Moderator: Forumpolisen
Puffar upp tråden ytterligare en (sista?) gång. Efter diverse turer på mindre bra Biliaverkstäder så ringde jag Bra bil i Upplands Väsby. Det här är tydligen inte alls något ovanligt fel, men de menade att felet inte sällan beror på skitigt spjällhus, så det första man kan prova är att demontera och göra rent det (det tog dem en timme och 400 spänn att göra - och då ingick kaffe ). Eftersom felet på min bil uppkom med ytterst oregelbundna mellanrum, ibland flera månader emellan, så är jag förstås inte säker på att detta räcker, det visar sig, men det kan ju vara ett bra tips att prova detta först innan man börjar ta tag i de dyra grejjerna...
Tilo Sorge, Huddinge
Laguna 1.8 Touring -02
Laguna 1.8 Touring -02
-
- Posts: 17
- Joined: 06 Mar 2008, 21:57
- Location: Fotskäl
Att det rycker lite kort i bilen under färd låter verkligen som min bil! Fast den gör det bara ibland, och under tomgång.. Den har nog vart sån sen jag köpte den, för ca två år sedan. Kan det ändå vara det felet du beskriver? Isåfall, ska det vara nåt som Volvo fixar gratis (eftersom det tydligen är ett vanligt fel)?tallmilan wrote:Vet inte om du redan har löst detta men ...
Det du beskriver är ett klassikt problem på Laguna II
Det är TPS (throttle position sensor) som måste bytas, alternativt potentiometern som sitter i gaspedalen Det vanligast är att det rycker lite kort i bilen under färd, det är en första varning till att TPS alternativt gasspjäls servot är på väg att rasa.
Det som händer med TPS'n är att den inte vet vart den är eller hur långt den har rört sig så det drar åt något håll tills den får läges position igen.
Har själv fått byta:
1. Gaspedal inkl. potentiometer. (motorn ruuuuusade verkligen
2. Gas spjäls servo och sensor. (ryckte slumpmässigt)
3. Kontakt fett i AMP kontakten som sitter på toppen av motorn (enkelt att komma åt) tyvärr så torkar kontakt fettet ut efter några år så fråga efter volvos fett, det är bra det ...
Henrik
Elin Eriksson
Fotskäl
Renault Laguna -02
Fotskäl
Renault Laguna -02
Hej!
Precis detta fel har min bil också, enbart på sommaren och speciellt på varma dagar. Aldrig vid kallstart utan bara när man har kört nånstans och stannar en kort stund (på besvärliga ställen alltså...) Har tidigare bytt hela spjällhuset (beggat) men bytte tillbaka då felet kvarstod (datorn visade felkod för spjällhus-potentiometer). Läste nåt om en AMP-kontakt mitt på motorn, var sitter den mer exakt? Hur går dessa kablar mellan spjällhus och pedal, kan man mäta upp dem på nåt sätt? Andra tips om det inte är spjällhuset? Det kan inte vara själva styrboxen som spökar då?
För övrigt har jag tidigare gått igenom en process med Volvo som slutade i att de inte åtar sig detta fel som alltså skulle ha varit garantifixat...
Laguna 1,8 -02
Precis detta fel har min bil också, enbart på sommaren och speciellt på varma dagar. Aldrig vid kallstart utan bara när man har kört nånstans och stannar en kort stund (på besvärliga ställen alltså...) Har tidigare bytt hela spjällhuset (beggat) men bytte tillbaka då felet kvarstod (datorn visade felkod för spjällhus-potentiometer). Läste nåt om en AMP-kontakt mitt på motorn, var sitter den mer exakt? Hur går dessa kablar mellan spjällhus och pedal, kan man mäta upp dem på nåt sätt? Andra tips om det inte är spjällhuset? Det kan inte vara själva styrboxen som spökar då?
För övrigt har jag tidigare gått igenom en process med Volvo som slutade i att de inte åtar sig detta fel som alltså skulle ha varit garantifixat...
Laguna 1,8 -02
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
Var sitter denna TPS? Är nog vid närmare eftertanke gasspjälls-servot jag har bytt (dvs själva gasspjället inklusive aluminiumburken det sitter i).tallmilan wrote:Vet inte om du redan har löst detta men ...
Det du beskriver är ett klassikt problem på Laguna II
Det är TPS (throttle position sensor) som måste bytas, alternativt potentiometern som sitter i gaspedalen Det vanligast är att det rycker lite kort i bilen under färd, det är en första varning till att TPS alternativt gasspjäls servot är på väg att rasa.
Det som händer med TPS'n är att den inte vet vart den är eller hur långt den har rört sig så det drar åt något håll tills den får läges position igen.
Har själv fått byta:
1. Gaspedal inkl. potentiometer. (motorn ruuuuusade verkligen
2. Gas spjäls servo och sensor. (ryckte slumpmässigt)
3. Kontakt fett i AMP kontakten som sitter på toppen av motorn (enkelt att komma åt) tyvärr så torkar kontakt fettet ut efter några år så fråga efter volvos fett, det är bra det ...
Henrik
Undrar som sagt också var denna AMP-kontakt sitter...
Tacksam för hjälp
//Mattias
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
Har kört diagnos igen. Spjällhuspotentiometer - intermittent fel (liten verkstad, ej clips). Dvs den del jag har bytt. Kan det ändå vara typ gaspedalsdonet som är trasigt? Eller andra tips? Desperationen växer... I den här värmen uppträder felet ofta... Tacksam för hjälp!!!
//Mattias
//Mattias
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
Kolla så att kablarna till spjällhuset ev är ändrade på din. På vissa modeller blev det störningar mellan kablarna i huvudstammen till spjällhuset så dom drogs om. Svenska Volvo verkade strunta i problematiken, men jag vet att i Tyskland byttes kablarna på massor av bilar.
Det finns även en vakuumslang som kan brytas vid infästningen på motorn. Senast förra helgen blev drabbades min svärson av det. Motorn började varva 3-4000rpm under plastlocket tv satt en slang som det var en hårfinspricka i. Lite eltejp och bilen var som ny.
Det finns även en vakuumslang som kan brytas vid infästningen på motorn. Senast förra helgen blev drabbades min svärson av det. Motorn började varva 3-4000rpm under plastlocket tv satt en slang som det var en hårfinspricka i. Lite eltejp och bilen var som ny.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Hur kollar jag att dessa kablar är ändrade? Har varit på Renault och de vet inte hur de skall kontrollera detta...chh wrote:Kolla så att kablarna till spjällhuset ev är ändrade på din. På vissa modeller blev det störningar mellan kablarna i huvudstammen till spjällhuset så dom drogs om. Svenska Volvo verkade strunta i problematiken, men jag vet att i Tyskland byttes kablarna på massor av bilar.
Det finns även en vakuumslang som kan brytas vid infästningen på motorn. Senast förra helgen blev drabbades min svärson av det. Motorn började varva 3-4000rpm under plastlocket tv satt en slang som det var en hårfinspricka i. Lite eltejp och bilen var som ny.
Har för övrigt kopplat in bilen i Clips på Volvo/renault nu, mycket trevlig verkmästare som kopplade in bilen gratis direkt när jag kom dit spinnandes och varavandes på 4000-5000 varv efter en misslyckad shoppingrunda. Följande felkoder uppdagades:
DF328 Krets spjällpotentiometer (1.DEF)
DF095 Krets gasspjällspotentiometer spår 1 (CO.0)
DF413 Motorstyrt Gasspjäll (DEF)
DF081 Krets för kanistertömning (DEF)
DF301 Krets för inlopp (OBD)
Kanistertömningen beror säkert av att jag i desperation har prova koppla ur den i felsökningen.
Funderar över vad "spår 1" och "krets för inlopp" betyder. Krets betyder kanske kabelfel eller kan det bli en följd-kod från nåt annat fel? Vad betyder koderna efter felkoderna dvs 1.DEF osv?
Har i alla fall besällt en ny (beggad) gaspedalsgivare eller vad man nu skall säga att det heter (potentiometern inkl. gaspedal) efter rekomendation från verkmästaren men han var lika osäker som jag på om det verkligen var det som är felet...
Snälla har någon nåt tips alternativt förklaring till dessa felkoder?
Last edited by matjo690 on 30 Jun 2009, 17:50, edited 1 time in total.
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
Återkallelse 1.8 modellen 0AEA OM84-04
En del har löst problemet genom att dra kablarna från gaspedalen direkt till insprutnings datorn...
Har även läst att under batteriet sitter en kontakt som kan ge glapp(fukt) och ditt problem och inga felkoder.
En del modeller har även plast spjäll (MGI), som kan vibrera och skapa själv svängning och kan bytas mot en modell från VDO av metall. (styrdatorn måste då programmeras om)
)
En del har löst problemet genom att dra kablarna från gaspedalen direkt till insprutnings datorn...
Har även läst att under batteriet sitter en kontakt som kan ge glapp(fukt) och ditt problem och inga felkoder.
En del modeller har även plast spjäll (MGI), som kan vibrera och skapa själv svängning och kan bytas mot en modell från VDO av metall. (styrdatorn måste då programmeras om)
)
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
OK, skall göra så då och se om jag kommer längre än förra gången... Hur som helst har jag haft upp elektronikboxen nu och rengjort, sprayat och tryckluftsblåst alla kopplingar som det rekomenderas på det engelska forumet (verkar ju vara många som har detta fel) men tror på f-n om inte biljäkeln är likadan redan vid första omstarten... Snart vet man inte var man skall ta vägen...
//Mattias
//Mattias
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
Fortsatt forskning har resulterat i följande:
I det PM som skickats ut från Renault gällande rusande motorvarv/tänd insprutningslampa (alternativt arg syntetröst som uppmanar en till ännu ett kostsamt renault-verkstadsbesök) gjordes följande åtgärd:
Från den elektriska gaspedalsmodulen går kablaget en bit upp och i pedalstället sitter ett kontaktstycke som har ett konstruktionsfel inte bara på laguna utan även flera andra renault-modeller. Detta byttes ut/byglades med lödhylsor.
En annat PM gällande "självgasning" rekomenderade ny ECU-uppdatering.
Skall ge mig på kontaktstycket så snart som möjligt. Återkommer med resultatet.
I det PM som skickats ut från Renault gällande rusande motorvarv/tänd insprutningslampa (alternativt arg syntetröst som uppmanar en till ännu ett kostsamt renault-verkstadsbesök) gjordes följande åtgärd:
Från den elektriska gaspedalsmodulen går kablaget en bit upp och i pedalstället sitter ett kontaktstycke som har ett konstruktionsfel inte bara på laguna utan även flera andra renault-modeller. Detta byttes ut/byglades med lödhylsor.
En annat PM gällande "självgasning" rekomenderade ny ECU-uppdatering.
Skall ge mig på kontaktstycket så snart som möjligt. Återkommer med resultatet.
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10