Svartrök
Moderator: Forumpolisen
Svartrök
Renault GTS -88 1,4 lit. Motorn får för mycket bränsle, går bra tills stiften sotar igen. Vad göra ? Det är ju ett elektroniskt munstycke som styr bränslet, en styrbox som styr detta, eller ? Har bytt styrbox, som jag vet fungerade, men ingen skillnad. Någon justering måste väl finnas ? Kan det vara någon givare som är fel ?
Hans Larsson
Du ska mäta med en multimeter när motorn går ,den kommer då att ge en spänning ut . 0.5- 1,0 volt Dc bör den ligga på , Koppla in dig på de 2 st vita tror jag de är . Häng upp instrumentet i bilen och kör en sväng på 50 , 70Km så ser du hur den visar .hyl wrote:Hej Bengt ! Tack för tipset, sitter den på grenröret ? Hur märker jag att den är trasig ? (mycket krånglig, elektronik)
Hm , har du tittat på alla (för insprutingen)kontakter i motor rummet ? om där finns ärja eller dålig kontakt?...Den ger ifrån sig liv så död är den inte. Se över kontakter som kan orsakta jordfel mot Datorn (typ jord mellan mot och Chaross ) Sen givarna på motorn är de hela eller avbrott ?hyl wrote:Hej Bengt! Ja ! Nu har jag mätt upp givaren, men det var endast en tråd. + från multimetern och - till jord. När motorn blev varm, steg spänningen till ung. 0,220 Volt . Den sotar likväl, kan det vara halvdålig sond ?