Bilen går ojämt (R8 -64)

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
sunq
Posts: 9
Joined: 29 Jan 2009, 15:21
Location: Älvsjö

Bilen går ojämt (R8 -64)

Post by sunq »

Hej!

Jag har nyligen ärvt en R8 från 64 och kört ner den från Härnösand till Stockholm där den nu befinner sig.

Den gick som en klockan hela vägen ner förutom när jag hade lämnat av en polare och var påväg hem igen. Då började den gå ojämt och hackade sig fram. Särskilt på tvåan och trean.

När jag väl kommit upp till fyran gick det oftast ganska smärtfritt.

Nu när jag var ute senast och körde såg jag att varje gång den hackar på detta viset så blinkar varningslampan precis bredvid hastighetsmätaren.
Vad kan detta vara för fel?

Funderar även på att göra en service på bilen, byta tändstift, bränslefilter, luftfilter och olja.
Men har lite svårt att hitta information om vad det ska vara för saker jag ska köpa in. Någon som har tips om vart jag ska handla samt vad det är för saker jag ska köpa?

Tackar på förhand!
Peter Sundling
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Post by john »

ta kontakt med mange som hänger mkt här inne,han är en hejare på äldre renaulter och kan nog vara till hjälp för dig!
John Ignell Enviken
User avatar
t80196
Forumpolis
Posts: 432
Joined: 11 Apr 2003, 23:55
Firstname: Mats
Surname: Grimme
Location: Bromma

Post by t80196 »

När det gäller vanliga saker som stift, luftfilter, bränslefilter och olja kan du köpa det på Mekonomen. Köp Classic olja, dvs av mineraltyp.

Oljefilter blir kanske knepigare, kolla hur det gamla ser ut, (om det finns något, det är inte säkert.)

Hackningarna kan bero på många saker, men pröva att blåsa rent munstyckena i förgasaren med tryckluft till att börja med, och byta stift.

Den röda varningslampan varnar både för oljetryck och vattentemp, kolla oljan först, och sedan eventuella kokningstendenser.

Anders Udd på Nääs Bilservice är duktig på äldre Renaultbilar, anlita gärna honom om du är osäker själv. 08-6430910
Mats Grimme - Stockholm, Bromma
Gillar mest gammelbilar.

Renaultlös för närvarande, men har andra kul leksaker i garaget
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Skulle gissa på tändprylar kolla hur rotor, lock samt brytarspätsar ser ut, ser ut. kan även vara som mats säger sk*t i förgasaren.

Men ger du den en rejäl service så kommer den säkert att gå kanon. Stift hittar du på mekonomen (NGK BP6 HS brukar det väl vara... men det vet dom) mekonomen kan även ha lock och rotor. (om du inte hittar grejor så kan jag kolla om jag har)

Vi har torsdagsträff i morgon i söderförort kom dit om du känner för det (är ju även lättare att diagnostisera på plats)
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 3&start=75
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
sunq
Posts: 9
Joined: 29 Jan 2009, 15:21
Location: Älvsjö

Post by sunq »

Ska kolla på mekonomen så fort jag får tillfälle.

Känns som det börjar bli dags ändå för en service. Tror inte pappa hann med det när han hade bilen.
Post Reply