problem att starta bilen
Moderator: Forumpolisen
problem att starta bilen
Jag har problem med min Renault 19 - 96.
Problem 1.
När jag startar bilen så blinkar och nollas färddatorn, har kollat kopplingarna vid batteriet men dom sitter bra och ser ganska bra ut...
Problem 2.
Ibland så vill den inte starta, motorn snurrar men den vill inte hoppa igång.
Varje gång jag får hjälp med startkablar så startar den direkt utan problem...
..kan det vara problem med startspärren?...
Tycker problemet har börjar komma mer och mer sen batteriet drogs ut när jag hade en kärra på där lyset inte slocknade, har laddat batteriet så det borde inte ha några problem...
vad tror ni?...Problem 2 är lite akut typ..
Tack på förhand
Problem 1.
När jag startar bilen så blinkar och nollas färddatorn, har kollat kopplingarna vid batteriet men dom sitter bra och ser ganska bra ut...
Problem 2.
Ibland så vill den inte starta, motorn snurrar men den vill inte hoppa igång.
Varje gång jag får hjälp med startkablar så startar den direkt utan problem...
..kan det vara problem med startspärren?...
Tycker problemet har börjar komma mer och mer sen batteriet drogs ut när jag hade en kärra på där lyset inte slocknade, har laddat batteriet så det borde inte ha några problem...
vad tror ni?...Problem 2 är lite akut typ..
Tack på förhand
Last edited by Anubis on 03 Jun 2009, 20:58, edited 1 time in total.
Björn Nilsson
Re: problem qtt starta bilen
Anubis wrote:Jag har problem med min Renault 19 - 96.
Problem 1.
När jag startar bilen så blinkar och nollas färddatorn, har kollat kopplingarna vid batteriet men dom sitter bra och ser ganska bra ut...
Problem 2.
Ibland så vill den inte starta, motorn snurrar men den vill inte hoppa igång.
Varje gång jag får hjälp med startkablar så startar den direkt utan problem...
..kan det vara problem med startspärren?...
Tycker problemet har börjar komma mer och mer sen batteriet drogs ut när jag hade en kärra på där lyset inte slocknade, har laddat batteriet så det borde inte ha några problem...
vad tror ni?...Problem 2 är lite akut typ..
Tack på förhand
Hur är stift ? Rotor ? Fördelar-lock?
När bilen varit strömlös så får man resetta färddatorn, precis som de flesta klockor m.m.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Har du kollat jordflätan till motorblocket? Det är en kabel som kommer ut ur batteribaljan från minuspolen och går ner till blocket. Det är ett vanligt problem på R19 och kan skapa startproblem om några kardeler i tråden är av. Då blir det för stort spänningsfall och bilen går inte igång. Prova att sätta en startkabel mellan batteriets minus och motorns block.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Hur gammalt är ditt batteri. Låter som om en cell i batteriet börjat ge upp, förvärras av urladdning. Ditt batteri kan visa 12-13 V med multimeter men det kan inte leverera tillräcklig CCA (kall starts ampere), den urladdning som batteriet ska ge vid start.
Detta kan ge bägge effekterna, när du startar går all ström till startmotor och "kupen" blir utan men det finns tillräckligt för att motorn startar och generatorn tar över.
I det andra fallet finns det ström att rotera motorn men tändsystemet får för lite så det blir ingen gnista.
Har du möjlighet att prova med ett nyare batteri ett par dagar innan inköp så
Detta kan ge bägge effekterna, när du startar går all ström till startmotor och "kupen" blir utan men det finns tillräckligt för att motorn startar och generatorn tar över.
I det andra fallet finns det ström att rotera motorn men tändsystemet får för lite så det blir ingen gnista.
Har du möjlighet att prova med ett nyare batteri ett par dagar innan inköp så
Gugge H
Espace III V6 -00
Espace IV 2,0T -05
Espace III V6 -00
Espace IV 2,0T -05