Motorn exploderade...
Moderator: Forumpolisen
Motorn exploderade...
I dag hände något annorlunda...
Rattade min Megane -05 ner för en backe.
Motorbromsade.
Stödbromsade lite för att sänka farten
Boom!
... Stannar
... Svart rök i kupen.
... Ser att motorhuven blivit bucklig innifrån.
Öppnar huven och finner en salig rörig av plastdetaljer spridda i motorrummet.
Luftrören till insprutningen mellan luftfiltret och spridarna har exploderat och plastkåpan över motorn splittrades av kraften.
Det är en bensinmotor, jag är förstaägaren, bilen är helt orginal och regelbundet servad av auktoriserad verkstad.
Någon som hört om något liknande eller vågar sig på en gissning om vad som inträffat?
Rattade min Megane -05 ner för en backe.
Motorbromsade.
Stödbromsade lite för att sänka farten
Boom!
... Stannar
... Svart rök i kupen.
... Ser att motorhuven blivit bucklig innifrån.
Öppnar huven och finner en salig rörig av plastdetaljer spridda i motorrummet.
Luftrören till insprutningen mellan luftfiltret och spridarna har exploderat och plastkåpan över motorn splittrades av kraften.
Det är en bensinmotor, jag är förstaägaren, bilen är helt orginal och regelbundet servad av auktoriserad verkstad.
Någon som hört om något liknande eller vågar sig på en gissning om vad som inträffat?
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Jösses!
Har inga direkta idéer om vad som gått snett, men då du motorbromsade ska inte något bränsle tillföras. Det cirkulerar väl bränsleångor efter insprutningen och de måste ha antänts på något vis. Hoppas att din -05:a inte rullat för långt så att motorförsäkringen täcker de stora kostanderna.
Har inga direkta idéer om vad som gått snett, men då du motorbromsade ska inte något bränsle tillföras. Det cirkulerar väl bränsleångor efter insprutningen och de måste ha antänts på något vis. Hoppas att din -05:a inte rullat för långt så att motorförsäkringen täcker de stora kostanderna.
Last edited by Stymie on 24 May 2009, 00:14, edited 1 time in total.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Motorbromsat med för låg växel med övervarv som följd.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Stymie: Jupp, Motorförsäkringen täcker kostnaderna.
Dennis: Hastigheten var 5km/h på ettans växel, så nej, tror inte det.
Uppdatering: Bilen är tillbaka från verkstaden. Det märkliga är att mekaniken och elen var intakt och motorn mår bra enligt alla tester. Det var således verkligen bara insprutningskanalen i plast som detonerat + plåtskadorna av splittret.
Jag förstår verkligen inte hur det kunde hända. Det är väl direktinsprutning i den här motorn, så _hur_ kan bränslet komma dit och _om_ det nu kan komma dit, hur kunde det antändas?
Ventilfel?
Stefan Cohen, Töllsjö
Dennis: Hastigheten var 5km/h på ettans växel, så nej, tror inte det.
Uppdatering: Bilen är tillbaka från verkstaden. Det märkliga är att mekaniken och elen var intakt och motorn mår bra enligt alla tester. Det var således verkligen bara insprutningskanalen i plast som detonerat + plåtskadorna av splittret.
Jag förstår verkligen inte hur det kunde hända. Det är väl direktinsprutning i den här motorn, så _hur_ kan bränslet komma dit och _om_ det nu kan komma dit, hur kunde det antändas?
Ventilfel?
Stefan Cohen, Töllsjö
Nä! det är indirekt insprutning som i de flesta, spridaren sitter i insugningsröret och inte i förbränningsrummet.sco01 wrote:
Ventilfel?
Stefan Cohen, Töllsjö
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem