Motorstopp. Verkstan hittar inget fel!
Moderator: Forumpolisen
Motorstopp. Verkstan hittar inget fel!
Hej,
Har försökt med Renaultverksta'n men de kan inte hjälpa mig så nu hoppas jag på någon expert här på forumet!!
Skriver en lång problembeskrivning nedan och hoppas att ngn orkar läsa den. Det finns ju en hel del experter här så jag tänkte att ju mer jag beskriver desto bättrre blir diagnosen.
Har en Laguna -03, 2,0 T. Bilen har gått 9500 mil. Fullservad på verkstad enligt boken. Nytt batteri.
Problemet har uppstått tre gånger nu och ser ut så här:
Vid normal körning (varm motor) så börjar motorn att "hacka". Den går ryckigt och lägger av helt under en eller ett par sekunder. Efter ett litet tag (kanske en halv minut eller så) så stannar motorn helt och går inte att starta igen. Elen finns kvar och det är inget problem med startmotorn utan den snurrar fint men motorn tänder inte.
När man försöker starta så "hänger sig" startmotorn, dvs den fortsätter tugga på men motorn startar ju inte så startmotorn bara kör på och kör på... Man måste avbryta det hela med att lägga i en växel och släppa upp kopplingen...
Första gången detta hände så blev det bärgning till verkstad men de hittade inget fel Tydligen så bildas inga felkoder i bilen så de kunde inte göra ngt och hade heller inga ideer på vad det kunde vara för problem.
Vid de två andra tillfällena har bilen startat igen när jag har provat att starta den efter ett tag (typ 10-15 minuter) och därefter gått helt utan problem fram till nästa stopp. Har haft tre stopp inom loppet av ett år nu och bilen går ca 1500 mil per år.
Jag har inte riktigt någon känsla för om det är ett elfel eller om det kan ha med bränsletillförseln att göra. Senaste gången det hände så var det dåligt med bensin i tanken men bensinlampan lyste inte så det var inte helt tomt.
Vad ska jag göra!!!???
mvh
David
Har försökt med Renaultverksta'n men de kan inte hjälpa mig så nu hoppas jag på någon expert här på forumet!!
Skriver en lång problembeskrivning nedan och hoppas att ngn orkar läsa den. Det finns ju en hel del experter här så jag tänkte att ju mer jag beskriver desto bättrre blir diagnosen.
Har en Laguna -03, 2,0 T. Bilen har gått 9500 mil. Fullservad på verkstad enligt boken. Nytt batteri.
Problemet har uppstått tre gånger nu och ser ut så här:
Vid normal körning (varm motor) så börjar motorn att "hacka". Den går ryckigt och lägger av helt under en eller ett par sekunder. Efter ett litet tag (kanske en halv minut eller så) så stannar motorn helt och går inte att starta igen. Elen finns kvar och det är inget problem med startmotorn utan den snurrar fint men motorn tänder inte.
När man försöker starta så "hänger sig" startmotorn, dvs den fortsätter tugga på men motorn startar ju inte så startmotorn bara kör på och kör på... Man måste avbryta det hela med att lägga i en växel och släppa upp kopplingen...
Första gången detta hände så blev det bärgning till verkstad men de hittade inget fel Tydligen så bildas inga felkoder i bilen så de kunde inte göra ngt och hade heller inga ideer på vad det kunde vara för problem.
Vid de två andra tillfällena har bilen startat igen när jag har provat att starta den efter ett tag (typ 10-15 minuter) och därefter gått helt utan problem fram till nästa stopp. Har haft tre stopp inom loppet av ett år nu och bilen går ca 1500 mil per år.
Jag har inte riktigt någon känsla för om det är ett elfel eller om det kan ha med bränsletillförseln att göra. Senaste gången det hände så var det dåligt med bensin i tanken men bensinlampan lyste inte så det var inte helt tomt.
Vad ska jag göra!!!???
mvh
David
-
- Forumpolis
- Posts: 1184
- Joined: 13 Aug 2006, 21:41
- Firstname: John
- Surname: Ignell
- Location: Enviken
kan vara svänghjulsgivaren.
sambon fick liknande problem med sin clio,den bara la av under körning,man fick vxla ner, gick en stund för att sen bara dö helt.
Efter mkt om o men från verkstaden så kom dom på att det kunde vara svänghjulsgivaren som var felet vilket det visade sig vara.
sambon fick liknande problem med sin clio,den bara la av under körning,man fick vxla ner, gick en stund för att sen bara dö helt.
Efter mkt om o men från verkstaden så kom dom på att det kunde vara svänghjulsgivaren som var felet vilket det visade sig vara.
John Ignell Enviken
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Motorstopp. Verkstan hittar inget fel!
Provade du att trycka på stoppknappen = startknappen? Du ska inte behöva stalla motorn med att skapa motorstopp med kopplingen.who wrote:
När man försöker starta så "hänger sig" startmotorn, dvs den fortsätter tugga på men motorn startar ju inte så startmotorn bara kör på och kör på... Man måste avbryta det hela med att lägga i en växel och släppa upp kopplingen...
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Finns inte något klassiskt tändningslås på denna modell. Problem med start och ryckig motorgång beror ofta på två saker, tändspole eller vevaxelgivaren. Sedan kan det bero på massor av andra saker också förstås, men det kan vara värt att börja med de vanligaste problemen.Kaparn wrote:Med dom fel du beskriver så skulle jag titta om det är glapp i tändningslåset det är det enda jag kan tänka mig med den serie av varierande fel på en gång som du råkar ut för.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Tack för alla tips!
Generatorn, vevaxelgivaren, tändspolen....
Finns det ngn av dessa komponenter som jag kan UTESLUTA med tanke på att det inte går att hitta några felkoder med diagnosverktyget dom har på verksta´n?
Ni verkar i alla fall alla vara inne på att det är ett "elfel" och inte relaterat till bränsletillförseln? å andra sidan är ju den också "elberoende"...
mvh
David
Generatorn, vevaxelgivaren, tändspolen....
Finns det ngn av dessa komponenter som jag kan UTESLUTA med tanke på att det inte går att hitta några felkoder med diagnosverktyget dom har på verksta´n?
Ni verkar i alla fall alla vara inne på att det är ett "elfel" och inte relaterat till bränsletillförseln? å andra sidan är ju den också "elberoende"...
mvh
David