Oljud Renault 19

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
fridsen

Oljud Renault 19

Post by fridsen »

Hej,

Jag har en Renault 19 -93, senaste månaderna har det uppkommit ett "tjutande oljud" vid oregelbundna tillfällen, ljudet har ökat under den senaste tiden och ibland är det så högt att jag nästan behöver hålla för öronen, för att sedan några minuter senare gå ner i intensitet och sen försvinna.

Det riktigt skumma med detta är att ljudet helt upphör så fort jag bara nuddar bromsen men är sen tillbaka direkt när jag släpper bromsen. Det låter inte heller något när jag svänger åt höger.

Tacksam för all hjälp jag kan få med detta problem.

//Jimmy
Bengt

Re: Oljud Renault 19

Post by Bengt »

fridsen wrote:Hej,

Jag har en Renault 19 -93, senaste månaderna har det uppkommit ett "tjutande oljud" vid oregelbundna tillfällen, ljudet har ökat under den senaste tiden och ibland är det så högt att jag nästan behöver hålla för öronen, för att sedan några minuter senare gå ner i intensitet och sen försvinna.

Det riktigt skumma med detta är att ljudet helt upphör så fort jag bara nuddar bromsen men är sen tillbaka direkt när jag släpper bromsen. Det låter inte heller något när jag svänger åt höger.

Tacksam för all hjälp jag kan få med detta problem.

//Jimmy
För du ska kunna få mer hjälp bör du ge mer info om vart ljudet kommer i från typ hjul eller motor.
fridsen

Post by fridsen »

Lite svårt att lokalisera exakt var ljudet kommer ifrån men det känns som att det kommer ifrån vänster framdäck.
Jimmy Fridsén
Bengt

Post by Bengt »

fridsen wrote:Lite svårt att lokalisera exakt var ljudet kommer ifrån men det känns som att det kommer ifrån vänster framdäck.
Hissa upp bilen och kolla om hjullager är glappt .Glappar det så fodras byte av hjullager.
mange
Forumpolis

Post by mange »

är det inte bromsbelägget som tjuter?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply