AC Renault Laguna II -01

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
nylle

AC Renault Laguna II -01

Post by nylle »

Är det någon som har erfarenhet av AC på Laguna? Vi har en Laguna med stora klimatpaketet ECC (separat temp. förare/pass). Köpte bilen i slutet av förra sommaren och tyckte inte att AC fungerade bra. Vi hade in den på verkstan där den är köpt och de har gått igenom den och menar att den är OK. Vi tycker dock inte att den fungerar OK. Så fort solen kommer fram (det behöver inte vara jättevarmt ute) så blir det varmt i bilen. Vi körde nyligen en längre tur i solsken, dock ingen jättevärme ute. Vi satte ner den på 16 grader och auto, ändå var det varmt i bilen. Har tidigare bara haft bil med manuell AC (utan gradinställning) och den gick att få betydligt kyligare med. Är det dålig kvalitet på AC i Lagunan eller är det något fel på våran
olle nyhlen
chh

Re: AC Renault Laguna II -01

Post by chh »

nylle wrote: Är det dålig kvalitet på AC i Lagunan eller är det något fel på våran
Är nog fel på din, om den inte är servad på alla år, behöver den nog fyllas, eller så är det något fel på kompressor eller dyligt. Fel på tempgivare kan det också var. Om jag har min på 16 blir det svinkallt i bilen även vid +34 ute. (senast i södra tyskland)
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
588

Post by 588 »

Kolla om kompressorn slår till överhuvudtaget, märks om motorn ändrar något i varvtal då den slår till. Kolla (om du kan) om röret som kommer från förångaren till kompressorn (kylbatteriet) blir kall då bör det finnas någon gas i systemet iaf (ej tomt) så vida den inte löser på lågtryck. Skall bli så om du ställer på 16 grader på vreden och någorlunda varmt ute tex 15 grader.
Roger Emericsson, Norrköping
turbomart

Post by turbomart »

sök på Laguna -04 "Dålig effekt på AC vid farter över 100 km/h", en lång fin tråd vi körde förra sommaren. Kommer dock inte ihåg om kompressorfunktionen var densamma på 1.8 och 2.0T...
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
roger

Re: AC Renault Laguna II -01

Post by roger »

nylle wrote:Är det någon som har erfarenhet av AC på Laguna? Vi har en Laguna med stora klimatpaketet ECC (separat temp. förare/pass). Köpte bilen i slutet av förra sommaren och tyckte inte att AC fungerade bra. Vi hade in den på verkstan där den är köpt och de har gått igenom den och menar att den är OK. Vi tycker dock inte att den fungerar OK. Så fort solen kommer fram (det behöver inte vara jättevarmt ute) så blir det varmt i bilen. Vi körde nyligen en längre tur i solsken, dock ingen jättevärme ute. Vi satte ner den på 16 grader och auto, ändå var det varmt i bilen. Har tidigare bara haft bil med manuell AC (utan gradinställning) och den gick att få betydligt kyligare med. Är det dålig kvalitet på AC i Lagunan eller är det något fel på våran
Jag hade samma problem , jag lät en seriös firma göra en läckagesökning och mycket riktigt så var det ett rör som hade fått riktigt små hål , mitt råd är ,låt någon kunning provtrycka systemet och ev laga det som är trasigt ( går förhållandevis bra att komma åt grejorna om man hissar upp bilen , inga problem alls , efter ev lagning eller inte lagning , låt då någon fylla systemet som kan fylla ,dvs titta inte på märkskylten på bilen utan tryck i max,max och du kommer att få kyla i bilen , detta förutsatt att det inte är något elektroniskt som lurar systemet men generellt verkar det vara lite si o så med kvaliten på de mekaniska delarna , tyvärr , på en bil tillverkad i frankrike med varmare klimat än vi
rlu
Post Reply