Scenic -97: Halvljuset går inte att släcka.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

RouteScenic
Posts: 8
Joined: 02 Feb 2009, 15:43
Location: Örebro

Scenic -97: Halvljuset går inte att släcka.

Post by RouteScenic »

Följande problem har dykt upp på bilen: halvljuset fortsätter att lysa trots att motorn är avstängd och tändningsnyckeln är uttagen. Till en början märkte jag att bilen kunde "blinka till" trots att den var avstängd, men nu har problemet blivit kroniskt. Om jag ställer strömställaren på rattspaken i läget "parkeringsljus" fortsätter halvljuset ändå att lysa, men för övrigt fungerar ljuset som det skall (helljus, dimljus, summer för glömt ljus etc.).

Min felsökningshypotes så här långt är att det hänger samman med halvljusautomatiken och mer specifikt med något relä, så därför har jag letat mig fram till säkringsboxen under instrumentpanelen och försökt lyssna mig till vilket relä det kan röra sig om men utan framgång. Innan jag börjar med "trial and error" och börjar dra ur relän för att hitta felet (vilket säkert kommer att kräva en del blod, svett, tårar och svordomar) tyckte jag att det var bäst att fråga er här på forumet följande:

1. är det en rimlig teori att det är ett reläfel vid säkringsboxen? Om inte, vad kan det då vara?
2. vilket relä (relän) rör det sig om?
3. var (hur) är halvljusautomatiken inkopplad? Mr. Haynes kan ju tyvärr inte ge något svar...
4. finns det reläer på andra platser än vid säkringsboxen och boxen i motorrummet?
5. eller kan det vara så att gamla Bettan helt enkelt blivit mörkrädd på ålderns höst?

Innan jag försöker laga något som inte är trasigt och/eller har sönder något som är helt, skulle det kännas skönt med lite input från er på forumet :D
Hans Eriksson
Scenic 1.6e -97
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Post by john »

kan det vara så att din bil är utrustad med sk follow me home funktion?
John Ignell Enviken
RouteScenic
Posts: 8
Joined: 02 Feb 2009, 15:43
Location: Örebro

Post by RouteScenic »

Nej, inga sådana finesser. Den står helt enkelt och lyser tills batteriet är slut (om man inte kopplar ur det).
Hans Eriksson
Scenic 1.6e -97
stirrblig
Posts: 2
Joined: 02 Feb 2009, 20:01
Location: Borås

Post by stirrblig »

*Skrattar högt*

Exakt samtidigt skrev jag exakt samma fråga i kategorin "Problemlösning". Precis idag uppstod samma problem du har. Säg mig - har din yttertemperaturgivare också fått fnatt?

*edit* Min bil är för övrigt en megane -03...

*edit igen* Plockade bort och satte dit ett av reläerna inne i kupén under ratten - sedan slocknade ljusen och fungerade som vanligt efter provtur.
'
RouteScenic
Posts: 8
Joined: 02 Feb 2009, 15:43
Location: Örebro

Post by RouteScenic »

Läste din fråga/lösning i "Problemlösning" och insåg att jag hade slarvat när jag undersökte felet :oops: . Det är alltså endast halvljuset i framlyktorna som lyser, inte bakljus och skyltbelysning. Kan det vara jordningsfel som spökar stället för halvljusautomatiken? Hatar elfel...
Hans Eriksson
Scenic 1.6e -97
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Ett tag sedan jag kollade på schemat nu men om jag inte minns fel så sitter det ett separat relä till halvljus. det är nog det som har ärjat och "håller sig aktiv".

Det står eventuellt vilket relä som är vad, i bruksanvisningen.

Annars får du köra uteslutningemetoden
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
RouteScenic
Posts: 8
Joined: 02 Feb 2009, 15:43
Location: Örebro

Post by RouteScenic »

Efter att ha skärskådat säkringsboxen har jag kommit fram till att reläna sannolikt är kretskortsmonterade (lödda), så det skulle kännas rätt så dumt att försöka dra loss dom och ännu dummare om jag lyckades... :oops: .

Efter att ha grunnat över hur felet yttrar sig och hur kretsschemat ser ut har jag kommit fram till att halvljusautomatiken fungerar som den skall, och att felet antagligen ligger i själva ljusspaken. Ska mäta upp för bekräfta/avfärda, kör "tattarmek" tillsvidare och lagar när tid och anda infinner sig.

"It's not a bug, it's a feature"
Hans Eriksson
Scenic 1.6e -97
Meggan
Posts: 1
Joined: 23 Apr 2009, 23:03
Location: Köping

Halvljusautomatik med egen vilja (dvs lyser som den vill)

Post by Meggan »

Jag har en RENAULT SCENIC -03 med lysande halvljusautomatik efter avstängning av motor.
Jag började med en kontroll av dragkrokens eluttag (ingen förbättring).
Efter diverse förslag från forumet skiftade jag relän sinsemellan under motorhuven (ingen förbättring).
Efter diverse disskussioner med en "frustrerad" fru, som blev stående med tomt batteri i en stressad sittuation, lämnades bilen in på verkstad. Inget relä hittades, då beställdes en ny spak (sitter på vänster sida om ratten). Spaken byttes ut, JIPPI trodde vi (ingen förbättring).
Efter en välförtjänt felsökningsmetod (kraftgt knytnävsslag på vänster sida av instrumentpanelen) upptäckte jag att ljuset slocknade.
Verkstaden kontaktades och den frustrerade reparatören hittade, efter en hjältemodig insatts i klass med främlingslegionen, fyra stycken relän på vänster sida om säkringshållaren under instrumentpanelen.
Han skiftade plats med ett relä under motorhuven och vips fungerade det..
Kan inte nog tacka reparatören som med klämd hand, inflamerat finger och nackspärr tog sig ur denna reparation med livet i behåll.
Tycker att detta forum är ett suveränt hjälpmedel för oss.

Om det finns en stackars själ ute i etern som mot all förmodan skulle ha ett "elfel" på sin RENAULT SCENIC -03 så har jag en ny spak till SALU )))))).

Tack för all hjälp.

Åter en glad RENAULT-ägare
Jozef Meglic
Godsoldier
Posts: 6
Joined: 29 Nov 2011, 19:00
Location: uppsala

Re: Scenic -97: Halvljuset går inte att släcka.

Post by Godsoldier »

hej ja har en scenic 02 med ungefär samma problem..

halvljusautomatiken fungerar ej utan måste vrida på lyset på spaken. dimljus bak och fram fungerar heller inte!

enligt gamla ägaren blev det nått knas med lyset så dom tog bort ett relä å sen fick man vrida på ljuset själv. mer vet jag inte.

men iaf efter mycket om och men så har jag idag hittat reläna under ratten till vänster, 4 stycken. Det som sitter längst ner fattas så de va det dom tog bort.

Jag har fixat 4 nya och prövat bytt alla men de klickar till men fungerar ändå inte. plus att halvljuset lös och i bak men instrumentbelysningen slocknar när jag stoppar i relät?

Finns det någon som vet vad felet är?? de måste ju nästan vara nått elfel längre in..

tacksam för hjälp de är otroligt drygt detta :/
Jonas Runsvik
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Scenic -97: Halvljuset går inte att släcka.

Post by Baggis »

Här:
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 693#p82693
har jag skrivit lite om reläna i min Mégane Scenic. Fast min har bara 3 relän monterat och ändå finns det halvljusautomatik.

Att du har bytt dina utan att få igång det låter märkligt. Kan det saknas ström till nått?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Godsoldier
Posts: 6
Joined: 29 Nov 2011, 19:00
Location: uppsala

Re: Scenic -97: Halvljuset går inte att släcka.

Post by Godsoldier »

har kikat in den diskussionen redan men tack ändå..

idag prövade jag byta spak från en ja visste fungerade men de va samma fel ändå..

på bilden man såg så på min sitter de 3 relän men de understa finns ej. när ja sätter i de relä som ska vara där fungerar ändå inte halvljusautomatiken men fungerar när ja vrider på lyset själv. men bakljuset, instrumentbelysning funkar ej då! tar ja ur relät fungerar allt som vanligt men ja måste vrida på lyset själv dock. plus dimljus bak och fram funkar ej..

tänkte pröva ikväll å mixa lite med reläna igen få se vad som sker..
Vill gärna ha de fungerande.. glömer dagligen både sätta på och stänga av lyset å snart får man vell böter också för man glömmer:p

Fråga också idag på volvo/renult men dom nämner bara relä, spak typ annars får man lämna in bilen för felsökning å de kostar ju par lax :/


Nån som har haft samma problem eller vet hur ja ska lyckas me detta??
Jonas Runsvik
Godsoldier
Posts: 6
Joined: 29 Nov 2011, 19:00
Location: uppsala

Re: Scenic -97: Halvljuset går inte att släcka.

Post by Godsoldier »

äntligen..

ja lyckades fixa felet nu ikväll=)

ja tog bort hela hållaren under där reläna sitter lättare att komma åt då! sen pröva jag byta ett å ett med tänningen på 2 va trasiga.. nu fungerar halvljusautomatiken så himla skönt!

MEN dimljusen bak å fram funkar fortfarande inte.. ja har kollat säkringar och hitta några relän under huven vis batterit som va av samma sort men pröva byta men utan resultat..

Vet nån vad de kan vara?

Värsta fall kan man ju dra om elen å sätta på nytt relä å separat knapp i bilen för få dimljusen att fungera men är de ett krav på besiktning att de ska fungera?

Tacksam för hjälp=)
Jonas Runsvik
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Scenic -97: Halvljuset går inte att släcka.

Post by Joakim16v »

Dimljus kollas inte av bilprovningen. Finns många bilar som inte har några alls.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Scenic -97: Halvljuset går inte att släcka.

Post by Baggis »

Joakim16v wrote:Dimljus kollas inte av bilprovningen. Finns många bilar som inte har några alls.
När de besiktar mina bilar så slår de alltid på dem. Vill minnas att de även kollar höjden på dem. Vet dock inte vad som händer om de inte lyser.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Godsoldier
Posts: 6
Joined: 29 Nov 2011, 19:00
Location: uppsala

Re: Scenic -97: Halvljuset går inte att släcka.

Post by Godsoldier »

har också för mig de.. vet dock inte va som händer om dom inte funkar..
Jonas Runsvik
Post Reply