Låg och svajig tomgång vid kall motor, Megane -04 *LÖST*
Moderator: Forumpolisen
Ja du .Bästa rådet är nog vad jag skrev 2 ruter upp .eeyore wrote:Jo, för att bekräfta felet behövs ju självklart en inspektion.
Det jag skulle vilja veta är om någon kan bekräfta att det är rimligt att ett sådan fel ger sådana symptom. Det är en helt annan sak! Och det kanske någon erfaren mekare kan svara på.
Så, efter mycket om och men så verkar problemet vara utrett.
Roten till det onda var antagligen felaktigt monterade tändstift.
(Ja, jag bannar mig själv för att inte kontrollera det mest uppenbara först... verkar som om det är ett kollektivt och vanligt misstag att döma av många trådar på detta forum. Eller så är det bara så att det är sååååå mycket lättare att vara efterklok då man sitter man facit i hand...)
Felmonterade stift = överhettade och brända stift --> halvtaskig gång vid kall motor och antagligen mindre perfekt gång vid varm motor men inte så illa att det har stört eftersom felet kommit smygande med tiden.
Jaja, motorn har iaf blivit skärskådad och kontrollerad på alla ledder. Motrstyr är omprogrammerad och diverse saker rengjorda och kalibrerade. Jag lägger detta ärende till potten "lär-pengar"
Lärdom:
Taskig tomgång på kall motor KAN bero på dåliga stift (no shit!). Men det KAN även kunna bero på aningens felaktigt monterad kamrem (bekräftat från flera håll, så det är nog sant).
Roten till det onda var antagligen felaktigt monterade tändstift.
(Ja, jag bannar mig själv för att inte kontrollera det mest uppenbara först... verkar som om det är ett kollektivt och vanligt misstag att döma av många trådar på detta forum. Eller så är det bara så att det är sååååå mycket lättare att vara efterklok då man sitter man facit i hand...)
Felmonterade stift = överhettade och brända stift --> halvtaskig gång vid kall motor och antagligen mindre perfekt gång vid varm motor men inte så illa att det har stört eftersom felet kommit smygande med tiden.
Jaja, motorn har iaf blivit skärskådad och kontrollerad på alla ledder. Motrstyr är omprogrammerad och diverse saker rengjorda och kalibrerade. Jag lägger detta ärende till potten "lär-pengar"
Lärdom:
Taskig tomgång på kall motor KAN bero på dåliga stift (no shit!). Men det KAN även kunna bero på aningens felaktigt monterad kamrem (bekräftat från flera håll, så det är nog sant).
Anders Gyll : Göteborg