Megane 2003: Lambdasond visar datorn
Moderator: Forumpolisen
-
Megane 2003: Lambdasond visar datorn
Hej,
Har en Megane -03 med bytt kamrem+vattenpump.
AC'n var död så jag lämnade in den för felsökning, och fick pris. Avböjde rep och skulle hämta bilen, varpå motorlampan lyste redan när biliateknikern kollade när jag var där. Det var en tändspole sa han.
Nu har jag betalt tändspolebyte och felsökningen på AC'n för typ 2000:- men motorlampan lyser fortfarande... suck.
Nu visade den på "Lambdasond...". Kollade med en annan verkstad, och de sa att man skall byta något. Ny slitskada m.a.o. Fattar noll.
Någon som vet?
Har en Megane -03 med bytt kamrem+vattenpump.
AC'n var död så jag lämnade in den för felsökning, och fick pris. Avböjde rep och skulle hämta bilen, varpå motorlampan lyste redan när biliateknikern kollade när jag var där. Det var en tändspole sa han.
Nu har jag betalt tändspolebyte och felsökningen på AC'n för typ 2000:- men motorlampan lyser fortfarande... suck.
Nu visade den på "Lambdasond...". Kollade med en annan verkstad, och de sa att man skall byta något. Ny slitskada m.a.o. Fattar noll.
Någon som vet?
Lars Ahlström
Mégane II 2003 1.6 Combi
Mégane II 2003 1.6 Combi
-
Tack för ditt svar.figgesoft wrote:bytte fel tändspole kanske?
Ja, vem vet. Bilen går dock bra, låter ok, låter inte som den går på på 3 cyllar.
Vågar inte köra med den förrän den har varit inne för test nu.
Eller kan den parametern ha att göra med att det doftade soppa om bilen då den tändspolen var trasig? Detta hände ju 5 minuter efter returen från service sist. Kupéfläkten är ju även trasig så bensindoften var säkert värre än vanligt då....
Lars Ahlström
Mégane II 2003 1.6 Combi
Mégane II 2003 1.6 Combi
-
Bilias analysator visade "öppen krets" på lambdasond.
Teknikern på Bilia Södertälje renoverade en mellankontakt som sas vara ärgad.
Innan han gjorde detta så frågade jag om han hade signal fram till kontakten? "-Ja." Men inte efter kontakten? "-Nej."
Bra. Sätt igång, tyckte jag. Sannolikheten att det plötsligt skulle vara två fel på samma system, var ju minimal. Men inte då det gäller Bilia Södertälje...
Efter att bilen lösts ut för 1400:-, så gick den ca 300 meter, så var lampan där igen.
Så byttes Lambdasonden för 2500 ink arbete. Allt bra sedan dess.
Enligt teknikern hada han varit ute tre gånger och kört...
Lambdasonden för 399:- på Biltema funkar inte på Renault, sa man på verkstan...
Teknikern på Bilia Södertälje renoverade en mellankontakt som sas vara ärgad.
Innan han gjorde detta så frågade jag om han hade signal fram till kontakten? "-Ja." Men inte efter kontakten? "-Nej."
Bra. Sätt igång, tyckte jag. Sannolikheten att det plötsligt skulle vara två fel på samma system, var ju minimal. Men inte då det gäller Bilia Södertälje...
Efter att bilen lösts ut för 1400:-, så gick den ca 300 meter, så var lampan där igen.
Så byttes Lambdasonden för 2500 ink arbete. Allt bra sedan dess.
Enligt teknikern hada han varit ute tre gånger och kört...
Lambdasonden för 399:- på Biltema funkar inte på Renault, sa man på verkstan...
Lars Ahlström
Mégane II 2003 1.6 Combi
Mégane II 2003 1.6 Combi