Startspärr - vem vill stjäla en Renault??

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
haraldf

Startspärr - vem vill stjäla en Renault??

Post by haraldf »

Hej
Jag har en laguna från 97 och har haft den i några år. Genomgående har jag fått lappa och laga, bla har jag bytt stora delar av underredet. Den är jätteskön att köra men kvaliten är USEL. Nu har låsen lagt av. Tyvärr har jag bara en nyckel och en dag då jag glad i hågen skulle till jobbet vägrade bilen starta. Det gick inte att få den att låsa upp inte heller får jag ur startspärren. Nå, fukt från den idiotiskt placerade antenen tänkte jag men icke. Inga tecken på fukt nycklen verkar fungera och lyser då jag trycker men inget händer. Alla säkringar är hela. Jag vill nu inte lägga ut mer pengar på detta hopplösa projekt, bilen har ju gjort sitt (alltså över 10 000mil om det är en Renault) men den är nybesiktigad och skattad så det skär i hjärtat att inte få den att rulla ett år till i alla fall. Vad kan man göra själv utan att det kommer att kosta skjortan? Kan man koppla bort startspärren?

Trött och tacksam för alla tips
harald filipsson
Bengt

Post by Bengt »

Tror inte att det beror på att Det står Renault på utsidan , utan mer på att Du inte smörjt låsen ,vet själv att jag fuskat :lol:

...Nåväl sköter man den delen så kommer man alltid in i bilen ,även då batteri tynat bort den kraft som du ville använda vid start . :wink:
haraldf

Post by haraldf »

Okej, vad ska jag använda för låsolja till det kodade elektroniska låset?
Det jobbiga är ju att jag inte kan starta bilen trots att jag lyckas komma in i den, det finns ju startspärr via koden i nycklen.
harald filipsson
Bengt

Post by Bengt »

[quote="haraldf"]Okej, vad ska jag använda för låsolja till det kodade elektroniska låset?
Skrev jag att du kunde använda det till Kodlåset :lol:
haraldf

Post by haraldf »

Din teori är ju att problemen troligen beror på att jag inte smörjt låsen, vilket du också skriver. Fast det skulle inte förvåna mig om Renult har byggt sitt elektroniskasystem där det förutsätts att man skall smörja nyckel och dioder med WD40, eller nått. Iofs hade jag haft hela lagunan i olja hade jag nog sluppit byta halva underredet pga rost.
harald filipsson
Bengt

Post by Bengt »

Du låter bitter , tråkigt att du försöker lägga dina problem på andra renault ägare. :wink:
haraldf

Post by haraldf »

Jag försöker inte att lägga ut något på någon annan. Får man dumma svar så blir man väl inte direkt muntrare. Min fråga var om det finns något sätt att komma förbi startspärren så jag kan starta bilen.
harald filipsson
Post Reply