Hjulmutter med eller utan bricka?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Hjulmutter med eller utan bricka?

Post by eeyore »

Svaret på detta är antagligen busenkelt, men då jag inte är så skarp på bilar så är det inget jag känner till.

Efter punktering (alla dessa skruvar på våra väger, vad gör dom där...?) plockade jag bort hjulet (Alu-fälg) och skruvade dit reserhjulet(plåt-fälg). På plåtfälgen sitter en stor etikett med två hjulbultar illustrerade: den ena visar en integrerad bricka och den andra en vanlig bult utan bricka. Den med bricka är tydligt överkorsad. De hjulbultar som sitter på har integrerad bricka, men står man med ett platt hjul så kan man ju inte göra så mkt... så jag monterade.

--> Varför skall man inte använda hjulbultar med integrerad bricka?
--> Är det dumt att köra med detta montage?
--> Skall jag skaffa nya bultar med bricka innan jag monterar alu-fälgen igen?
Anders Gyll : Göteborg
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

plåtfälgar ska ha konad bult / bricka

alufälgar platt bult.

Det är för att dem inte ska lossna av sig själv........
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Post by eeyore »

OK, så då har jag med andra ord fel bultar eftersom jag har konad bult (med bricka) runt om på alla hjul till alu-fälgarna?

Fortfarande frågetecken på varför konad bult MED bricka inte skulle vara bra för reservhjulets plåtfälg? (Konad bult UTAN bricka ska det vara enligt anvisning...)
Anders Gyll : Göteborg
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

figgesoft wrote:plåtfälgar ska ha konad bult / bricka

alufälgar platt bult.

Det är för att dem inte ska lossna av sig själv........
NÄ! tvärtom.
Plåtfälg= konad bult UTAN bricka
Alufälg= bult med intergrerad konad bricka.

Kan dock referera till erfareheter med dessa bultar med konad bricka att de spricker lättare än de utan, går av precis där brickan sitter.
Detta gäller på M12x1.5 som sitter på de 4-bultade fälgarna.
M14 bultarna på de 5-bultade har jag aldrig varit med om att de brustit.

Man kan använda bultarna på båda fälgtyperna men då man använder brickmodellen på plåtfälg så brukar brickan deformeras en aning.
Viktigast är dock att hålla gängor och bultar rena och smorda så de går lätt samt att navhålet i fälgen går lätt på navet på bilen.
OCH ALDRIG kopparpasta på aluminium. -Kemi, ädla o oädla metaller, galvaniska strömmar ni vet..
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Dennis wrote:
figgesoft wrote:plåtfälgar ska ha konad bult / bricka

alufälgar platt bult.

Det är för att dem inte ska lossna av sig själv........
NÄ! tvärtom.
Plåtfälg= konad bult UTAN bricka
Alufälg= bult med intergrerad konad bricka.

Kan dock referera till erfareheter med dessa bultar med konad bricka att de spricker lättare än de utan, går av precis där brickan sitter.
Detta gäller på M12x1.5 som sitter på de 4-bultade fälgarna.
M14 bultarna på de 5-bultade har jag aldrig varit med om att de brustit.

Man kan använda bultarna på båda fälgtyperna men då man använder brickmodellen på plåtfälg så brukar brickan deformeras en aning.
Viktigast är dock att hålla gängor och bultar rena och smorda så de går lätt samt att navhålet i fälgen går lätt på navet på bilen.
OCH ALDRIG kopparpasta på aluminium. -Kemi, ädla o oädla metaller, galvaniska strömmar ni vet..

Ajfan, tänkte rätt men skrev fel :P :roll: :)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Post Reply