Låg och svajig tomgång vid kall motor, Megane -04 *LÖST*

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Låg och svajig tomgång vid kall motor, Megane -04 *LÖST*

Post by eeyore »

Som rubriken antyder så har jag problem med tomgången på min Megane -04. Då jag startar kall motor är tomgången ojämn ("svajig" skulle man kunna säga, inget "hostande") och det händer att den faktiskt stannar. Lite försiktig gas hindrar motorstopp, men det hela börjar bli irriterande.
Någon som känner igen problemet?
Jag antar att det inte går att justera tomgången på en sådan här modern motor utan att ha tillgång till rätt diagnosverktyg? Det kanske inte går ens då?
Last edited by eeyore on 29 Jul 2009, 22:47, edited 1 time in total.
Anders Gyll : Göteborg
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

dåligt med soppa eller vevaxelgivaren som ärjat?

dålig soppa kan bero på kass tempgivare kass lambda igensatt bensinfilter m.m.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Post by eeyore »

Kanske... jag är inte så haj på felsökning av motorer.

Borde dina förslag ge halvtaskig tomgång även vid varm motor?
(Då motorn körts några minuter märker jag inga problem.)
Anders Gyll : Göteborg
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

vid kall motor regleras bränslet enbart med enbart tempgivaren. (choke)

du kan ta isär kontakten till lambdan när motorn blivit varmkörd, för att sedan starta och se om den går ojämnt när bränslet enbart regleras med tempgivaren.

det brukar sitta en kontakt 20cm ifrån själva lambda-sensorn (på grenröret, observera att det är varmt som fan....)

Har du kollat tändstiften? färg? röda,vita?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Post by eeyore »

Jag är inte helt säker på att jag följer med nu...

Du föreslår alltså att jag:
1) Startar och kör motorn varm
2) Stanna motorn
3) Plocka bort kontakten till lambdasensorn
4) Starta motorn (fortfarande varm) igen och se om den går svajigt på tomgång

Vad skulle nu fortfarande svajig tomgång tyda på?
och vad skulle nu jämn tomgång tyda på?


Vidare, innebär inte bortplockande av lambdasensor och liknande att massa felkoder sätts och det moderna aset till bil vill in till service direkt (Renault-hpone-home...)???


Jag får kanske ta och göra en djupdykning under huven till helgen, men det verkar lättare sagt än gjort, alla kåpor och skräp sänder budskapet tydligt till ägaren: "försök inte pilla på motorn... lekmannen göre sig icke besvär!".
Anders Gyll : Göteborg
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Post by eeyore »

Så, utan lambdasensor regleras soppa-tillförseln utifrån någon tempgivare?
Och om man plockar väck lambdan med varm motor och den börjar gå kasst så tyder det på dålig tempsensor?

I någon tråd har jag sett problem med något som kallas MAP-sensor... vad är det och kan det vara den som spöka här?

Problemet är nu värre, det är numera svårt att få igång bilen och den rycker kraftigt när motorn är kall. Får gasa extra när motorn försöker starta för att få upp varvet och få igång bilen.
Känns inte bra...
Anders Gyll : Göteborg
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

någon tråd har jag sett problem med något som kallas MAP-sensor... vad är det och kan det vara den som spöka här?

Läser under tryck i insugsrör på sug motor men även tryck på turbomtor.
"Kolla efter sprickor i slangen " utan denna så kan inte datorn räkna ut rätt mängd soppa .
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

börjar låta mer som vevaxelgivaren, kostar cirka 350kr hos autofrance.se


Du kan ta isär kontakten till denna och smörja med 5-56 för att få bort eventuellt ärj och se om det hjälper innan du köper ny.

Givaren hittar du mellan "motorn" och växellådan" som en liten sensor som läser kuggkransen. finns klistrad tråd i ämnet.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Post by eeyore »

Jag får tyvärr ge upp... bilen är nu inne på verkstad.
För framtida referens så lovar jag att återkomma i denna tråd och berätta vad dom hittar för fel.
Anders Gyll : Göteborg
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Post by eeyore »

Grrrr, efter den sedvanliga vurpan med några åtgärder som inte hjälper så funkar motorn fortfarande inte ok.
--> Ska man verkligen behöva betala för en verkstads felaktiga gissningar? Dom har ju utfört åtgärder som inte hjälper problemet och vill nu ha betalt :-(

Nu tror dom att kam-remmen är aningens felmonterad. Enligt en erfaren tekniker har detta fel tydligen upptäckts på bilar tidigare med exakt samma symptom. Det hela låter i mina öron som en möjlig lösning, men jag vet för lite för att kunna göra annat än att gissa. Det stämmer dock ganska bra in på tidpunkten för felets uppkomst (kamremmen är bytt nyligen)

Så, ni som kan någonting om motorer där ute på riktigt, skulle någon eller några tänders felmontering på någon av dreven kunna ge dessa symptom?
(motorn är en 1.6 liters variant med 16v)
Anders Gyll : Göteborg
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Hm....Var det samma verkstad som bytte remmen din ?
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Post by eeyore »

Nej, typiskt nog inte... :-/

Bilen är ny i min ägo, men tidigare ägare är känd och pålitlig (farsan). Dock så bor han en bit bort och bilen är därmed servad 30mil från Göteborg...

Skulle kamremmen vara felmonterad skall jag förståss kräva nytt arbete på garanti (om jag vågar lämna bilen till den verkstan igen... skall då kräva att få den utbytta kam-remmen i handen efter utfört arbete. Jag gissar annars att dom är sugna på att återmontera...). Men det hela kompliceras ju av att jag har haft bilen för felsökning på annan verkstad efteråt. Det blir förståss krångligt, men man kanske skulle kunna försöka få den verkstad som gjort första felet att betala åtminstone delar av den påföljande felsökningen på annan verkstad?
Anders Gyll : Göteborg
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Det låter som du ska ta ett snack med Ålder mannen din....göra gissningar härifrån blir lätt fel . :wink:
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Post by eeyore »

Ja, det skall nog redas ut.

Men kanske viktigare just nu: är det någon motorkunnig som kan bekräfta att det är rimligt att den lite felmonterad kamremm kan ge dessa symptom?
Anders Gyll : Göteborg
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

eeyore wrote:Ja, det skall nog redas ut.

Men kanske viktigare just nu: är det någon motorkunnig som kan bekräfta att det är rimligt att den lite felmonterad kamremm kan ge dessa symptom?

Om jag nu skulle bekräfta. Så skulle jag själv vilja ta på din motor , ställa den i noll läge för att förvissa mig att det står Fel/Rätt .Där efter kan jag Bekräfta hur det är , inget före.

Tror du håller med mig fullt ut nu... :wink:
Post Reply