*LÖST* problem/elfel vid byte utav stereo (clio sport -01)

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

J.A

*LÖST* problem/elfel vid byte utav stereo (clio sport -01)

Post by J.A »

Idag så uppstod ett antal problem när vi satte i en ny blaupunkt stereo och nya högtalarna i fram dörrarna i min 3dörrars renault clio sport -01.

De problemen som kom när man fått igång stereon var:
1. lampan som varnar för att en dörr är öppen lyser konstant när alla dörrar är stängda.
2. Displayen i mittpanelen längst upp som visar klocka/yttertemperatur är helt död och visar ingenting.
3. Larmet som jag har i bilen beter sig sk*t skumt, när jag låser bilen så brukar det pipa till en gång när jag larmar och när jag låser upp piper det 2 gånger när den larmar av i vanliga fall men nu så piper det inte fast var 4e tryck så piper det en gång så den svarar ju inte som vanligt.

Det vi gjorde var att koppla loss den gamla stereon och innan dess fungerade allt. vi kopplade den nya stereon så den fick ström på rätt anslutningar då de inte var kopplade till att fungera så som det gamla såg ut.
Sedan så uppstod problemen som jag nämnda ovanför vi kollade alla säkringarna och mätte dom och det var kontakt i alla. Bakom stereon så fann det en gul kontakt som såg ut att komma ner ifrån tempdisplayen som inte var ikopplad, kan det vara så att den åkt ur när man drog ut den gamla stereon eller ska den inte vara ikopplad? Någon som vet vad den är till?

Hur kan dessa problem uppstå när man endast byter stereo i princip? säkringarna är hela vi tog av minus polen på batteriet i ca 2 min ifall det nollställdes osv för att se vad som hände med samma problem kvarstår..

Någon som har en aning om vad det kan vara? Tack så mkt =)
Bilen har gått 11800 mil.
Last edited by J.A on 29 Apr 2009, 10:52, edited 3 times in total.
Kör just nu:
Renault clio sport 2.0 16v -01
Tidigare bilar:
Honda civic coupé -94

Jesper Ahlbom
J.A

Post by J.A »

Edit: såg även nu när jag gick ut efter instruktionsboken att även lampan i taket var död när jag öppnade dörren och den gick inte igång..

Vi kollade alla säkringar idag och de såg bra ut, vad kan detta bero på ? alla de fel som uppstått?
Kör just nu:
Tidigare bilar:
Honda civic coupé -94

Jesper Ahlbom
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Funkar allt igen om du drar isär anslutningen till stereon?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Hur kopplade ni in den nya?? klipp och klistra ?? lr med riktig adapter.
Den gula går till display och rattstyrning..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
J.A

Post by J.A »

Tony wrote:Hur kopplade ni in den nya?? klipp och klistra ?? lr med riktig adapter.
Den gula går till display och rattstyrning..
Killen som kopplade in den har gått el och satte in rätt kablar till den nya stereon via sockerbit så den fick rätt strömtillförsel till rätt kontakt.

Kan det vara så då att mittdisplayen som visar temp och klocka slocknat pga den gula har åkt ur på något vis när vi grejade med stereon?
Kör just nu:
Tidigare bilar:
Honda civic coupé -94

Jesper Ahlbom
J.A

Post by J.A »

Dennis wrote:Funkar allt igen om du drar isär anslutningen till stereon?
Ska testa detta och se vad som händer, återkommer med det =)
Kör just nu:
Tidigare bilar:
Honda civic coupé -94

Jesper Ahlbom
J.A

Post by J.A »

Dennis wrote:Funkar allt igen om du drar isär anslutningen till stereon?
Jag var nu ute och drog isär allt var anslutning till stereon heter och alla problemen kvarstår, tog även en bild på hur det ser ut bakom stereon på alla kablar osv.

http://img27.imageshack.us/img27/3736/skitr.jpg

gå in på den länken så ser ni på vänster bilden vad som finns för kablar samt på högerbilden ser ni vad det är för lapp eller markering som sitter på kabeln med gul ände.

Tacksam för all hjälp man kan få :)[/img]
Kör just nu:
Tidigare bilar:
Honda civic coupé -94

Jesper Ahlbom
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

varför klippa sönder orginalkablar ?? måste ju blivit något knas när ni kopplade. den gula går bara till radionsdisplay, så klocka och sånt borde funka..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

J.A

Post by J.A »

Tony wrote:varför klippa sönder orginalkablar ?? måste ju blivit något knas när ni kopplade. den gula går bara till radionsdisplay, så klocka och sånt borde funka..
Antagligen har det blivit någon knas då, men går allt via kontakterna till stereon, dvs dörrvarnaren och mittkonsolen?

Den gula ska väl kanske inte vara några problem då för det fungerade innan vi började med stereon, kan man på något sätt köpa dessa orginalkablar igen eller hur löser man det i värsta fall?
Kör just nu:
Tidigare bilar:
Honda civic coupé -94

Jesper Ahlbom
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

J.A wrote:
Tony wrote:varför klippa sönder orginalkablar ?? måste ju blivit något knas när ni kopplade. den gula går bara till radionsdisplay, så klocka och sånt borde funka..
Antagligen har det blivit någon knas då, men går allt via kontakterna till stereon, dvs dörrvarnaren och mittkonsolen?

Den gula ska väl kanske inte vara några problem då för det fungerade innan vi började med stereon, kan man på något sätt köpa dessa orginalkablar igen eller hur löser man det i värsta fall?
Alla fel du har verkar ju komma från instrumentbrädan, och allt blev fel när ni kopplade, ni kom inte åt några andra kablar lr klämt någon kabel när ni hållt på..???

J.A

Post by J.A »

Alla fel du har verkar ju komma från instrumentbrädan, och allt blev fel när ni kopplade, ni kom inte åt några andra kablar lr klämt någon kabel när ni hållt på..???
Ja precis, vi har inte klämt någon kabel eller kommit åt någon annan kabel när vi gjorde detta men tror ni man kan åka in till närmaste renault verkstad och kanske de kan se vad problemet är? Vad tror ni det kostar?

Kanske är det enklaste för att slippa hålla på att testa sig fram till en lösning?

edit: pratade nyss med renault och de säger det att en sådan kontroll skulle gå på 1600:- och de säger att det ev kan vara någon lampa som gått sönder i displayen men det låter orimligt då det troligaste är att det är något med kablarna som vi gjort...

Någon som vet om man kan få tag i något elschema till denna renault clio sport 16v 2.0 -2001?

Tacksam!
Kör just nu:
Tidigare bilar:
Honda civic coupé -94

Jesper Ahlbom
J.A

Post by J.A »

Ingen som vet?

Vad jag har förstått så har även stereon inget minne vid inkoppling vilket den borde ha, så något e ju fel.
Varje gång jag sätter igång bilen så börjar den på låt nummer 1 osv.

Någon som har en aning? Har testat att ta bort + och - polen ifrån batteriet i 20 minuter sedan sätta på dem igen men inget händer.

Fortfarande problem med att klocka och temperatur ej visas på mittkonsolen i bilen samt att dörrvarnaren lyser konstant. Någon som kan hjälpa?
Vi klippte och klistrade med kablarna för att få rätt kontakt till nya stereon vilket har resulterat i dessa fel, kanske om man gör så att det var tidigare med kablar osv finns det då någon adapter att köpa som passar den nya stereon eller hur kan man göra?

Tacksam för snabba och hjälpande svar

/ inte så bilkunnig.....
Kör just nu:
Tidigare bilar:
Honda civic coupé -94

Jesper Ahlbom
chh

Post by chh »

Är det standard iso i din bil ? Jag vet att en del modeller måste ha en iso konverterare. Om du kopplar i fel så kan det bli kortis till tex instumentbelysningen och på den säkringen ligger väl dom prylarna du har problem med.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
J.A

Post by J.A »

chh wrote:Är det standard iso i din bil ? Jag vet att en del modeller måste ha en iso konverterare. Om du kopplar i fel så kan det bli kortis till tex instumentbelysningen och på den säkringen ligger väl dom prylarna du har problem med.
antagligen så är det standard iso i min bil, men att vi då klippte och klistrade med de kablarna gjorde väl så att det blev fel i det som du säger. Men kollade säkringarna och de var hela allihopa.

Vart kan man få tag på en iso konventerare för det kanske mna ska testa, koppla tillbaka som det var sedan koppla stereon via konventeraren isf.
Kör just nu:
Tidigare bilar:
Honda civic coupé -94

Jesper Ahlbom
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

I princip kopplas stereon in med två plus-kablar och en jord

8st högtalarkablar och en spänningskabel ut för att styra slutsteg/eldriven antenn.

Får du kablar över så isolera dem och låt dem ligga fritt.

Det är inget som luktat bränt? har du otur har du belastat minneskabeln med för hög ström dvs. en kabel har brunnit av....(samma som till mittkonsolen)

Kolla också så du har bra jord.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Post Reply