Bruksanvisning till stöldskydd (Espace III -98)

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
ansk@hotmail.com
Posts: 148
Joined: 10 Mar 2006, 20:26
Location: Huddinge

Bruksanvisning till stöldskydd (Espace III -98)

Post by ansk@hotmail.com »

Vår Renault Espace modell III -98 har ett elektroniskt stöldskydd eller vad det nu kan kallas. Troligen inte originaltillbehör, men vad vet jag. Bilen är såld av Renault Bruxelles som ny och kanske monterades stöldskyddet redan då?

En liten keypad på instrumentpanelen framme till vänster precis vid lilla sidorutan.

Två rader av siffror.

Första raden är: 0, 9, 8, 7, 6
Andra raden är: 5, 4, 3, 2, 1

En röd och en grön liten lampa i änden mot 6:an och 1:an.

Den är diskret märkt med ett "P" och så står det "PATENT DESIGN" på den.

Denna grunka har aldrig krävt inmatning av kod så länge jag använt bilen, men efter att bilens batteri laddade ur nyligen, har den börjat.

Keypaden är lite tjurig. När den är redo för inmatning av rätt kod, tänds röda lampan. Slår jag då in rätt kod, klickar det till nånstans och så tänds stora displayen på bilen upp.

Just nu tänds både röd och grön och inget händer när jag slår koden.

Det var precis likadant när jag höll just laddat batteriet.

Vad är det som gör att skiten vaknar ibland och låter mig slå koden? Verkar vara någon interaktion som inte alltid är sig lika, eller så är jag omedveten om saker jag gör.

Min önskan är att slå rätt kod och sedan passivera detta elektroniska stöldskydd. Bilen är fin, men ingen vill sno den. Tro mig.
Anders Skelander
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Följ kablarna och koppla bort skiten. Det brukar vara någon / några kablar i bilens elsystem som är av klippta och går in genom det efter monterade "klipp o klistra" larmet för att få startspärr funktion på även det. Man behöver inte vara någon Einstein för att klura ut vilka som ska kopplas ihop igen. Så det är inte mycket till hinder för en biltjuv heller.
Efter monterade startspärrar som blivit så här gamla ca:10år vållar bara bekymmer :evil:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Låter som någon form av eftermonterat larm. Finns inte på pappas österrikiska Espace..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Post Reply