Mégane + ipod !

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

aljee
Posts: 40
Joined: 20 Feb 2006, 15:01

Mégane + ipod !

Post by aljee »

Hej !

Är det ngn som vet vilket märke orginalstereon till Mégane -03 är. Vill koppla dit en ipod och vill ta reda på vilka lösningar det finns.

Alje :roll:
ALJE Strömsholm

Renault Laguna 1,8 Touring -02
Renault 19 1,7 -90
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Om du inte har line in så finns det bra fm-sändare som passar perfekt.

typ denna:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 00,2000000


Image

200spänn! :)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
aljee
Posts: 40
Joined: 20 Feb 2006, 15:01

Post by aljee »

Det är ett alternativ.
Försöker att hitta ngn som går att styra via "ratten" (låtval mm).

Kom gärna med fler lösningar. Har inte fått bilen ännu, men ska kolla vad det är för stereo som sitter i bilen...

//Alje
ALJE Strömsholm

Renault Laguna 1,8 Touring -02
Renault 19 1,7 -90
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Det finns att koppla usb på cd växlar ingången på stereon då styr du via rattkontrollen.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

Om du har en iPod Classic, Colour, Photo eller liknande - alltså ej Shuffle, Mini, Nano, Touch eller iPhone, så finns det ett originaltillbehör från Renault som kopplas in i den vanliga bilstereon.

Det är en hållare för iPod som monteras på panelen, exempelvis bredvid stereon.
Du skjuter enkelt in iPod i hållaren. Den kommer nu att laddas.
När du vill spela den så kopplar du om stereon till CD-växlarutgången, detta går du med reglaget på styrstången. Tryck igång en spellista på iPod och du kan nu styra volym samt hoppa fram - bakåt mellan spellistor och låtar via stereons knappar.
I stereons display så kommer inte låtarna upp, men du ser dem i iPodens display.
Hållaren är förresten justeringsbar så du kan få bästa överblick över din iPod.

Jag har den själv och den fungerar utmärkt ihop med min vita iPod Colour och även med min iPod Classic.

Om man har annan iPod så får man koppla in en USB kabel i CD växlarutgången.

Hör med Renault service eller Renaultl butiken, detta är originaltillbehör från Renault.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
mallgroda
Posts: 8
Joined: 02 Feb 2009, 10:05
Location: Skövde

Post by mallgroda »

Har monterat in USB och iPod ingångar som finns som tillbehör att köpa hos Renault reservdelar. Lätt att montera med tydliga instruktioner i satsen. Funkar bra med en iPod nano 1:a generationen 4 Gig. Kan styra alla funktioner via reglaget på rattstången. Art:nr på satsen Audio Connection Box är 7711426614 och priset 1280 kronor hos Renault återförsäljaren (bilia) anledningen till att det blev denna lösningen var att sonen med nytt körkort ställde frågan om det gick att ansluta hans iPod till stereon i bilen. Vid kontroll fanns inga anslutningsmöjligheter på orginalstereon. Bilen är en Meganne -05 och jag ville inte byta ut orginalstereon med möjligheterna att styra via rattstångsreglagen. Annars hade alternativet varit att montera en ny stereo. Vid kontakt med den lokala renault återförsäljaren fick jag först svaret att det inte var möjligt att ansluta någon mp 3 till orginalstereon om man inte hade valt att montera det tillbehöret när bilen beställdes ny. Försäljaren kännde inte till att det skulle finnas som tillbehör heller. Efter lite sökande i reservdelslistor över tillbehör hittade han denna satsen och tog hem den för att se vad den innehöll och det visade sig vara samma som orginalmonteras
Stefan Wiren
mallgroda
Posts: 8
Joined: 02 Feb 2009, 10:05
Location: Skövde

Post by mallgroda »

Har upptäckt en annan bra funktion med Renault Audio Connection Box. Man behöver inte ha en iPod utan det går lika bra med ett USB-minne. Man skapar max 8 st mappar i USB-minnet och lägger in låtarna som en spellista. Antal beror på vad det är för storlek på minnet. När man ansluter via USB-porten och blädrar sig fram på rattstångsreglagen kommer det upp på displayen på instrumentbrädan TR 1 CD 1 då är man inne i första mappen och första låten på spellistan sedan kan man rulla sig ner i låtvalen TR 2 CD 1 osv. Vill man gå till nästa mapp trycker man en gång på den understa knappen på fjärrmanöverfunktioner på ratten och TR 1 CD 2 kommer fram. Lagrade in styft 3000 mp3 låtar fördelat i 8 mappar (spellistor) använde ett 16 GB USB-minne det motsvarar ca 170 timmar musik
Stefan Wiren
aljee
Posts: 40
Joined: 20 Feb 2006, 15:01

Post by aljee »

Är det ngn som har erfarenhet av denna...
http://www.connects2.com/c2search.aspx? ... &modID=582

Det är dem översta !

ALJE
ALJE Strömsholm

Renault Laguna 1,8 Touring -02
Renault 19 1,7 -90
LesJen
Posts: 6
Joined: 18 Apr 2009, 13:30
Location: Ängelholm

iPod adapter Laguna

Post by LesJen »

Hej!
Hoppas att denna tråd lever fortfarande. Jag har ett litet problem med montering av en orginal iPod adapter. Instruktionen visar på första sidan att man ska ta ut delarna i konsolen och det har gått bra så till vida att jag har fått ut allt förutom ramen där radion och kopphållaren sitter. Är det någon som kan tala om för mig hur jag får ut den? Jag varit på Volvo och frågat efter en sprängskiss men även den är ofullständig eftersom den inte visar evt. skruvar och fästen. Jag har instruktionen som pdf om det behövs. Har forskat en del på nätet och jag har hittat lite som tyder på att ramen sitter fast med skruvar, två i varje sida. Då uppstår problemet, hur kommer jag åt dem?
Leslie Jensen
Laguna 04
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Varför ska du ta bort kopphållaren? behövs ej. Det finns utrymme längst bak till handskfacket. Om du skulle lyckas få bort ramen blir det ett helvete att få dit den.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
LesJen
Posts: 6
Joined: 18 Apr 2009, 13:30
Location: Ängelholm

Post by LesJen »

Den ska bort därför att enligt anvisningen ska det finnas två skruvar bakom, där iPodhållaren ska fästas i den ena.
Leslie Jensen
Laguna 04
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

ok.. :? är det ph1 eller ph2 du har?
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
LesJen
Posts: 6
Joined: 18 Apr 2009, 13:30
Location: Ängelholm

Post by LesJen »

Renault Laguna II 2,0T Classe Affaire 5-d Ph I, står det på min orderbekräftelse. Men personen på verkstan har hela titen pratat om ph2 och att det hade han kollat. På Instrutionen till iPodhållaren står det Laguna II ph2. Kan det vara så att det skiljer på konsollens utformning?
Leslie Jensen
Laguna 04
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Japp den skiljer sig en hel del.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
LesJen
Posts: 6
Joined: 18 Apr 2009, 13:30
Location: Ängelholm

Post by LesJen »

Finns det möjligen någonstans där man kan få tag i detaljerade sprängskissar?
Leslie Jensen
Laguna 04
Post Reply