Scenic -97: Brott på vänster framfjäder.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
RouteScenic
Posts: 8
Joined: 02 Feb 2009, 15:43
Location: Örebro

Scenic -97: Brott på vänster framfjäder.

Post by RouteScenic »

Upptäckte häromdagen att jag hade fått ett brott på vänster framfjäder vid nedre "tallriken" som måste åtgärdas pronto. Nu undrar jag om någon kan hjälpa mig att svara på några funderingar som jag har:

- skall jag byta båda fjädrarna eller räcker det med den trasiga?
- bör jag sätta dit en ny (nya) eller duger det med begagnat från skroten?
- hur "grisigt" är jobbet? Bilen är såpass gammal att det känns onödigt (dyrt) att lämna bort den för jobbet, men samtidigt vet jag mina begränsningar...

Jag har tillgång till mr. Haynes, men vore tacksam över lite "input" från någon med erfarenhet av sådana här jobb.
Hans Eriksson
Scenic 1.6e -97
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Scenic -97: Brott på vänster framfjäder.

Post by Tony »

RouteScenic wrote:Upptäckte häromdagen att jag hade fått ett brott på vänster framfjäder vid nedre "tallriken" som måste åtgärdas pronto. Nu undrar jag om någon kan hjälpa mig att svara på några funderingar som jag har:

- skall jag byta båda fjädrarna eller räcker det med den trasiga?
- bör jag sätta dit en ny (nya) eller duger det med begagnat från skroten?
- hur "grisigt" är jobbet? Bilen är såpass gammal att det känns onödigt (dyrt) att lämna bort den för jobbet, men samtidigt vet jag mina begränsningar...

Jag har tillgång till mr. Haynes, men vore tacksam över lite "input" från någon med erfarenhet av sådana här jobb.
fjädring är likt bromsar ett arbete som bör göras parvis,alltså tycker jag du skall byta bägge till nya.
ta bort fjäderbenet, komprimera fjädern, lossa tallriken, komprimera nya fjädern ,montera tallriken ,skruva dit benet..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
RouteScenic
Posts: 8
Joined: 02 Feb 2009, 15:43
Location: Örebro

Post by RouteScenic »

Tack för ett snabbt svar Tony, det rätar ut mina frågetecken. Alltså: byt på båda sidor, sätt dit nya... OK! Om inte någon annan har ytterligare synpunkter är dina råd tagna!

mvh
Hans Eriksson
Scenic 1.6e -97
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Som budget fulingmek kan man byta till en beg. men då måste färgkoden på fjädern som bestämmer hårdheten vara lika. Annars är bilen som ett bord där du sågat av ett ben lite förkort.
Rekomenderar 2 nya och glöm ej att ha nya fjäderbenlager tillhands.
Tipps är att pilla isär dessa och fylla dem med fett INNAN montering, nästan obefintligt med fett i dem nya.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
skruttibang
Posts: 11
Joined: 19 Oct 2008, 21:01
Location: Umeå

Post by skruttibang »

Tror det är ganska vanligt med fjädrarna. På min har det bytts två gånger sen den va ny. Men jag har bara köpt en pirat och bytt på en sida och det har gått jättebra. =) Lycka till
Evelina Nygren
Renault megané -97
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Fjädrarna går av pga att fjäderbenslagringarna original är det obefintligt med fett i. Det hjälper inte att bara byta fjädrarna för då har du samma fel efter ett tag igen.

Byt lagringarna också. Dom kostar inte många kronor och du kommer ändå plocka bort dessa för att få dit den nya fjädern. Som föregående sa. Försök pilla isär dom och tryck in mer fett. Sen behöver du inte byta fjädrar igen =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
RouteScenic
Posts: 8
Joined: 02 Feb 2009, 15:43
Location: Örebro

Post by RouteScenic »

Tack för råden, nu har jag beställt två nya fjädrar samt fjäderbenslager och ska hämta upp grejerna imorgon.

Eftersom ni föreslår att jag skall fylla i mer fett i dom nya lagren, undrar jag: vilken typ av fett skall det var? Det enkla svaret borde vara: mer av samma som redan finns där. Men vilken typ är det? Eller spelar det ingen större roll?

mvh
Hans Eriksson
Scenic 1.6e -97
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Vanligt kullagerfett funkar utmärkt.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply