Laguna dör vid tomgång! och nu är den stendöd!
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 9
- Joined: 20 Mar 2008, 09:45
- Location: Rolfstorp
Laguna dör vid tomgång! och nu är den stendöd!
Hejsan
jag har en Laguna -96 2,0 8 ventiler, som har gått 28000 mil och den dör vid tomgång hela tiden.
Jag har byt rotor och fördelarlock, sprejat med startgas och ingen läcka, bytt temp sensor för inluft, rengjort spjällhuset och tomgångsmotor (tomgångsstabilisator har jag oxå sett att den heter), bytt tändstift, bytt tomgångsmotorn (tomgångsstabilisator) och inget hjälper.
Vad kan jag nu gör? Nån som har någon ide?
jag har en Laguna -96 2,0 8 ventiler, som har gått 28000 mil och den dör vid tomgång hela tiden.
Jag har byt rotor och fördelarlock, sprejat med startgas och ingen läcka, bytt temp sensor för inluft, rengjort spjällhuset och tomgångsmotor (tomgångsstabilisator har jag oxå sett att den heter), bytt tändstift, bytt tomgångsmotorn (tomgångsstabilisator) och inget hjälper.
Vad kan jag nu gör? Nån som har någon ide?
Last edited by biffbertil on 18 Apr 2009, 15:16, edited 1 time in total.
Tobias Wormeus
-
- Posts: 9
- Joined: 20 Mar 2008, 09:45
- Location: Rolfstorp
japp.. samma beteende vid kall som varm motor.
inga sprickor i slangen till map-sensorn, den ser ut som ny.
När jag gjorde rent spjällhuset och tomgångsmotorn så gick den riktigt i 2 dagar, sen blev det mycket värre än innan.
kan jag har kommit åt och sabbat något?
Jag kan ha foten på gaspedalen vid ca 800 varv och den går fint, men släpper jag foten så dör den. Kan jag ha vridet eller sträckt gasvajern eller nåt, när jag gjorde rent spjällhuset? Eller är jag helt ute och cyklar?
Jag provade med en annan tändspole i dag, det hjälpte inte.
ska kolla på det andra grejerna snart.
Tack för alla tips!
inga sprickor i slangen till map-sensorn, den ser ut som ny.
När jag gjorde rent spjällhuset och tomgångsmotorn så gick den riktigt i 2 dagar, sen blev det mycket värre än innan.
kan jag har kommit åt och sabbat något?
Jag kan ha foten på gaspedalen vid ca 800 varv och den går fint, men släpper jag foten så dör den. Kan jag ha vridet eller sträckt gasvajern eller nåt, när jag gjorde rent spjällhuset? Eller är jag helt ute och cyklar?
Jag provade med en annan tändspole i dag, det hjälpte inte.
ska kolla på det andra grejerna snart.
Tack för alla tips!
Tobias Wormeus
Har nästan likadant problem. Startar bilen, går upp till 1000 varv och sen den bara dör. Måste göra ett par starter innan den stannar på 500 varv. Fast när jag kör iväg en bit och kommer till ett stoppljus så dör den igen. Den blir varm och då kan man köra, det var så i början men nu även om den är varm bara dör den.biffbertil wrote:japp.. samma beteende vid kall som varm motor.
inga sprickor i slangen till map-sensorn, den ser ut som ny.
När jag gjorde rent spjällhuset och tomgångsmotorn så gick den riktigt i 2 dagar, sen blev det mycket värre än innan.
kan jag har kommit åt och sabbat något?
Jag kan ha foten på gaspedalen vid ca 800 varv och den går fint, men släpper jag foten så dör den. Kan jag ha vridet eller sträckt gasvajern eller nåt, när jag gjorde rent spjällhuset? Eller är jag helt ute och cyklar?
Jag provade med en annan tändspole i dag, det hjälpte inte.
ska kolla på det andra grejerna snart.
Tack för alla tips!
Läste nått om detta;
http://sv.wikipedia.org/wiki/Choke
Ska titta runt lite mer, ska se om jag får nått svar
Filip Karem - Malmö
-
- Posts: 9
- Joined: 20 Mar 2008, 09:45
- Location: Rolfstorp
Stendöd Laguna
Nu är den stendöd .... bränslepumpen låter inget längre, jag har mätt spänningen i kontakten som går till pumpen, och där är ingen spänning alls. Kan det vara ett Relä som är sönder? isåfall någon som vet var relät till bränslepumpen sitter?
Tobias Wormeus
ser inte att du kollat denna ??
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=7131
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=7131
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 9
- Joined: 20 Mar 2008, 09:45
- Location: Rolfstorp
Tror du att det kan vara vevaxelgivaren det är fel på? jag hör ju inget ljud från bränslepumpen längre, och ingen spänning i kontakten som går till pumpen.Tony wrote:ser inte att du kollat denna ??
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=7131
Tobias Wormeus
vad jag hört så går inte pumpen vid givarfel,ryck lite i sladden till givaren och kolla om det gör någon skillnadbiffbertil wrote:Tror du att det kan vara vevaxelgivaren det är fel på? jag hör ju inget ljud från bränslepumpen längre, och ingen spänning i kontakten som går till pumpen.Tony wrote:ser inte att du kollat denna ??
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=7131
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen