Renault 19 stereo
Moderator: Forumpolisen
Renault 19 stereo
En vän hörde av sig och frågade om jag kunde hjälpa till med en installation av en bilradio i hennes R19, javisst tänkte jag och antog att allt redan var fördraget som det är i de flesta gamla bilar.
Men så var det inte. Inga högtalare i bilen och inte den typiska röda kontakt som är till orginalstereon(?).
De sladdar jag hittade(bakom radiofästet) som var lediga var en brun kontakt med 4 sladdar(1st svart, 2st blåa, 1st orange) på en 5pinskontakt. Sen en grön kontakt med 5 sladdar(vitgrön, svart, röd, blågrå, grön) på en fempinskontakt.
Måste jag dra sladd från batteriet för att få ström till en radio eller kan jag göra nån fuling på de sladdarna som redan finns?
Tack på förhand.
Men så var det inte. Inga högtalare i bilen och inte den typiska röda kontakt som är till orginalstereon(?).
De sladdar jag hittade(bakom radiofästet) som var lediga var en brun kontakt med 4 sladdar(1st svart, 2st blåa, 1st orange) på en 5pinskontakt. Sen en grön kontakt med 5 sladdar(vitgrön, svart, röd, blågrå, grön) på en fempinskontakt.
Måste jag dra sladd från batteriet för att få ström till en radio eller kan jag göra nån fuling på de sladdarna som redan finns?
Tack på förhand.
Jag kanske uttrycker mig dåligt.
Det jag undrar är om det finns någon lösning på ström till radion från de kontakter som redan finns eller om de bara går dit någon form av extrautrustning skulle suttit om den hade funnits.
Eller om det finns nån adapter som gör om de här kontakter till iso-standarden?
Vet någon vart man kan få tag på ett kopplingschema till bilen? Finns det i reparationshandböckerna?
Det jag undrar är om det finns någon lösning på ström till radion från de kontakter som redan finns eller om de bara går dit någon form av extrautrustning skulle suttit om den hade funnits.
Vet någon vart man kan få tag på ett kopplingschema till bilen? Finns det i reparationshandböckerna?
Biltema säljer kitet du behöver för att ansluta DIN sterio till bilen .Men du måste veta vilket märke du har på Sterion.meni wrote:Jag kanske uttrycker mig dåligt.
Haha vadå ingen bil, kanske var så på 70 talet.. det är väl typ dacia som dom inte skickar med,nu för tiden. min R19-92 har stereo och högtalare monterat från fabrik, min R21 hade det åxå..Bengt wrote:Ingen bil brukar vara utrustad med högtalare som ny .Kablar är draget till dörrar ,men det är alllt .
Den kabel som fodras mellan radio och bilen är beroende av vilken sterio du köpt.extra tillbehör.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
beror på modell tror jag, rn rt 16v txe osv .. snik är billigt =inget ljudBengt wrote:##min R19-92 har stereo och högtalare monterat från fabrik, min R21 hade det åxå..##
Då var det förste ägaren som utförde det till valet.
Min R19 -96 saknade högtalare i dörrar... men Stereo och högtalare i instrumentbräda . Hur det är i dagensbilar där vet jag inte.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Vad är det för årsmodell? På de tidiga åtminstone så vet jag att den röda originalkontakten sitter väldigt dolt. Jag har inte varit med om någon 19 som inte haft stereokablage fördraget.meni wrote:Jag kanske uttrycker mig dåligt.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Stockholm
Jag kom att tänka på en sak till.
Har ni några tips på stereo+högtalare, tänkte nöja mig högtalare till instrumentbrädan och de färdiga platserna bak jämte hatthyllan som åker upp när bakluckan öppnas. Inget slutsteg till att börja med.
Budget runt 1500kr, gärna billigare.
Bilen står på ett garagetak och det vore tråkigt att bli av med fina saker, naturligtvis tråkigt att bli av med grejer oavsett men ja, ni förstår.
Tack på förhand.
Har ni några tips på stereo+högtalare, tänkte nöja mig högtalare till instrumentbrädan och de färdiga platserna bak jämte hatthyllan som åker upp när bakluckan öppnas. Inget slutsteg till att börja med.
Budget runt 1500kr, gärna billigare.
Bilen står på ett garagetak och det vore tråkigt att bli av med fina saker, naturligtvis tråkigt att bli av med grejer oavsett men ja, ni förstår.
Tack på förhand.
Klicka här (Biltema)
Den ska du ha, sen följer det med en adapter till stereon som passar på isokontakten.
Ang högtalare skulle jag nog rekommendera 6.5"-kit så sätter du diskanterna under hålen i instrumentpanelerna och midbasarna i dörrerna. Delningsfiltrena brukar gå att pilla upp bakom instrumentpanelen. Dock måste man dra ny högtalarkabel för att det ska funka.
Just det det står -93 på biltemas sida, men de har inte så bra koll på Renault
Den ska du ha, sen följer det med en adapter till stereon som passar på isokontakten.
Ang högtalare skulle jag nog rekommendera 6.5"-kit så sätter du diskanterna under hålen i instrumentpanelerna och midbasarna i dörrerna. Delningsfiltrena brukar gå att pilla upp bakom instrumentpanelen. Dock måste man dra ny högtalarkabel för att det ska funka.
Joakim Birath
Stockholm
Stockholm
nu är det 2olika personer som frågar ,den ena en cliosport den andra en r19Joakim16v wrote:Klicka här (Biltema)