Datorstyrningsfel ? Laguna 1 Snabbt svar önskas..

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
lillasyster

Datorstyrningsfel ? Laguna 1 Snabbt svar önskas..

Post by lillasyster »

Fått lite skumt fel på bilen, Laguna 1 kombi 2.0, samma fel som jag hade för drygt ett år sen. Bytte då säkringspanelen/datorn som sitter under ratten nere till vänster. Nu verkar den ha gett upp igen(!). Även då kom flera fel på samma gång ( då var det torkare,fläkt, + nåt mer). Nu kom flera fel på samma gång igen och det verkar inte rätta till sig, trots "nollställning".
Fel:
* Färddatorn varnar för ABS + lampa lyser
* Blinkers utslagna
* Färddator varnar för inga bromsljus
* Fläkten nollställde sig (hände bara en gång dock)

Jag antar att det är fel på säkringspanelen/datorn igen. Mycket dåligt att den bara höll drygt ett år. Den förra jag bytte hade ju suttit där sen bilen köptes. (1997)

Behöver mest bara någon som bara kan hålla med mig om att det är fel på denna igen. Eller tipsa om något annat. Uteslöt batterifel och jordfel är det väl knappast. Bilen startar utan problem och går att köra men med tanke på felen bör den nog stå still.

Hoppas på snabbt svar.

Tack!
Kent Gustavsson
Renault Laguna (I) -98 2.0 RXE Kombi
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Låter otroligt att den nya skulle vara utslagen igen, om du nu bytte till en ny och inte en sämre beg. :wink: Den uppdaterade versionen har samma storlek på säkringarna under som de synliga (alltså inte amperen).
Det är mer troligt att du har något bränt kopplingstift i någon av anslutningarna.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
lillasyster

Post by lillasyster »

Dennis wrote:Låter otroligt att den nya skulle vara utslagen igen, om du nu bytte till en ny och inte en sämre beg. :wink: Den uppdaterade versionen har samma storlek på säkringarna under som de synliga (alltså inte amperen).
Det är mer troligt att du har något bränt kopplingstift i någon av anslutningarna.
Jo jag köpte en ny från Autofrance. Håller med om att den borde ju hålla längre än så. Den jag bytte till var uppdaterad, de "stora" säkringarna hade försvunnit o ersatts med mindre likdana (tror jag). Finns det ytterligare en uppdatering nu menar du?
Har du något tips på hur jag går till väga om jag bränt något? Ska jag ta ner säkringspanelen och titta?
Kent Gustavsson
lillasyster

Post by lillasyster »

Hehe.. Visade sig bara vara en trasig säkring på "STOP" platsen i dosan.
Bra jobbat av mig! Kollade alla andra utom den typ. Jag slet som ett djur hela dagen med och koppla ur boxen och sätta i den gamla o för o testa den o sk*t. jaja.. jag fick ju meka i allafall och jag sparade mina slantar!

Cheers!
Kent Gustavsson
Post Reply