Laguna2 årsmod 2002 som inte startar
Moderator: Forumpolisen
Laguna2 årsmod 2002 som inte startar
Någon som vet vad som kan vara fel min bil vägrar starta, Jag sätter i nyckeln och trycker på knappen men ingeting händer. den vägrar helt att starta.
Tror själv att det är startmotorn eftersom man inte ens hör den arbeta men att den kunde bli så över en natt bara fattar jag inte.
om det nu är startmotorn är där någon som har någon ide om vad det kostar att få bytt den eller om den är svår att byta själv?!?
Som sagt det är en Laguna2 från 2002.
och ja jag har kollat batteriet och de är fullt friskt och fullt fungerarnde övrig elektronik i bilen fungerar felfritt.
Tror själv att det är startmotorn eftersom man inte ens hör den arbeta men att den kunde bli så över en natt bara fattar jag inte.
om det nu är startmotorn är där någon som har någon ide om vad det kostar att få bytt den eller om den är svår att byta själv?!?
Som sagt det är en Laguna2 från 2002.
och ja jag har kollat batteriet och de är fullt friskt och fullt fungerarnde övrig elektronik i bilen fungerar felfritt.
/Jimmie
Högst lågteknologiskt instrument men fantastiskt bra ibland
Ta en hammare och dunka till på startmotorn, startar den då har du felet där.
Ta en hammare och dunka till på startmotorn, startar den då har du felet där.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Jag fick fel på kortläsaren på min Laguna II.
Det visade sig genom att:
1. Det gick att låsa upp dörrarna med kortet.
2. När jag satte i kortet förbi "första läget" så gick stereon och innerbelysningen igång.
3. När jag tryckte i kortet förbi "andra läget" så hände inget, dvs den släppte inte startspärren och tände varken halvljus eller instrumentpanel.
Fick köpa ny kortläsare på Rejmes, 3.517kr tror jag den kostade...
Det visade sig genom att:
1. Det gick att låsa upp dörrarna med kortet.
2. När jag satte i kortet förbi "första läget" så gick stereon och innerbelysningen igång.
3. När jag tryckte i kortet förbi "andra läget" så hände inget, dvs den släppte inte startspärren och tände varken halvljus eller instrumentpanel.
Fick köpa ny kortläsare på Rejmes, 3.517kr tror jag den kostade...
Henrik Fransson
Renault Laguna II Euroline -02
Renault Laguna II Euroline -02
Fick idag veta att när dem kopplade på den nya startmotorn och satte på batteriet så körde startmotorn igång av sig sjävl direkt och den stora säkringen som går till batteriet gick så nu får man antingen svetsa på en ny säkring eller byta hela kabelmattan. Någon som har någon ide om vad som kan vara fel?
/Jimmie
Manöver kabel från startmotor in till tändningslås där tippar jag felet ligger .174006 wrote:Fick idag veta att när dem kopplade på den nya startmotorn och satte på batteriet så körde startmotorn igång av sig sjävl direkt och den stora säkringen som går till batteriet gick så nu får man antingen svetsa på en ny säkring eller byta hela kabelmattan. Någon som har någon ide om vad som kan vara fel?
Det är säkert något relä på manöversidan eftersom det är "hållkrets" på startknappen. Tippar på att det reläet har brunnit ihop. Alltså byta relä för någon / några hundralappar och inte kabelhärva för 10,000.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Det senaste från bilia är att;
Nu är startmotorn bytt men så fort man satte på strömkabeln på bilen så börja den snurra (startmotorn allts).
Nu räcker det att man sätter i startkortet så startar bilen man behöver alltså inte ens trycka på knappen för att den skall starta.
Startreläet är bytat men det hjälpte inte...
Det som märktes strax innan bilen stannade var att det börja låsta konstigt därför stannade jag efter det så slutade låta,när jag sen skulle starta igen hände inget batteriet fungerar utan några som helst problem men den vägra starta.
Trots oljudet som fick mig att stanna var där så gick motorn inte ojämnt. När jag öppnade huven så skaka generatorn och resten som drivs v den remen oehört mycket och det lukta bränt men motorn gick fint och jämnt på alla cylindrar.
Eftersom bilen inte starta igen misstänkte man på bilia att det var startmotorn som gått och när man plocka ner den så såg man och luktade att den var bränd, fick själv se och lukta på den också och ja den var bränd, samma lukt jag tidigare känt troligtvis har den legat på hela tiden och därför har generatorn gått trögare därför har remmen och delarna kring den hoppat. Förslag på vad som är fel mottages varken jag eller bilia har någon aning om vad det kan vara och för varje timmes felsökning bilia gör blir jag 750kr fattigare så alla förslag på vad som kan vara fel mottages med stor tacksamhet och glädje
Nu är startmotorn bytt men så fort man satte på strömkabeln på bilen så börja den snurra (startmotorn allts).
Nu räcker det att man sätter i startkortet så startar bilen man behöver alltså inte ens trycka på knappen för att den skall starta.
Startreläet är bytat men det hjälpte inte...
Det som märktes strax innan bilen stannade var att det börja låsta konstigt därför stannade jag efter det så slutade låta,när jag sen skulle starta igen hände inget batteriet fungerar utan några som helst problem men den vägra starta.
Trots oljudet som fick mig att stanna var där så gick motorn inte ojämnt. När jag öppnade huven så skaka generatorn och resten som drivs v den remen oehört mycket och det lukta bränt men motorn gick fint och jämnt på alla cylindrar.
Eftersom bilen inte starta igen misstänkte man på bilia att det var startmotorn som gått och när man plocka ner den så såg man och luktade att den var bränd, fick själv se och lukta på den också och ja den var bränd, samma lukt jag tidigare känt troligtvis har den legat på hela tiden och därför har generatorn gått trögare därför har remmen och delarna kring den hoppat. Förslag på vad som är fel mottages varken jag eller bilia har någon aning om vad det kan vara och för varje timmes felsökning bilia gör blir jag 750kr fattigare så alla förslag på vad som kan vara fel mottages med stor tacksamhet och glädje
/Jimmie
Är dennis som möjligt kan ge dig tips174006 wrote:Det senaste från bilia är att;
Nu är startmotorn bytt men så fort man satte på strömkabeln på bilen så börja den snurra (startmotorn allts).
Nu räcker det att man sätter i startkortet så startar bilen man behöver alltså inte ens trycka på knappen för att den skall starta.
Startreläet är bytat men det hjälpte inte...
Det som märktes strax innan bilen stannade var att det börja låsta konstigt därför stannade jag efter det så slutade låta,när jag sen skulle starta igen hände inget batteriet fungerar utan några som helst problem men den vägra starta.
Trots oljudet som fick mig att stanna var där så gick motorn inte ojämnt. När jag öppnade huven så skaka generatorn och resten som drivs v den remen oehört mycket och det lukta bränt men motorn gick fint och jämnt på alla cylindrar.
Eftersom bilen inte starta igen misstänkte man på bilia att det var startmotorn som gått och när man plocka ner den så såg man och luktade att den var bränd, fick själv se och lukta på den också och ja den var bränd, samma lukt jag tidigare känt troligtvis har den legat på hela tiden och därför har generatorn gått trögare därför har remmen och delarna kring den hoppat. Förslag på vad som är fel mottages varken jag eller bilia har någon aning om vad det kan vara och för varje timmes felsökning bilia gör blir jag 750kr fattigare så alla förslag på vad som kan vara fel mottages med stor tacksamhet och glädje